A nemrégiben bejelentett EU döntés, mely szerint 2035 után nem lehet hagyományos dízel és benzines új autókat értékesíteni az Unió területén elsőre igen ambíciózusnak tűnt Magyarországról nézve, de végül változtattak a terven. A belső égésű motorok továbbra is fennmaradhatnak, de csak ha a szintetikus üzemanyaggal működnek.
A szintetikus üzemanyag nem új találmány, már több mint 100 évvel ezelőtt is készültek Németországban, de igazán ismertté az utóbbi egy évben vált a kifejezés. A Porsche kutatás-fejlesztési vezetője, Dr. Michael Steiner a ugyanis azt állította, hogy ezek az üzemanyagok lehetővé tehetik, hogy a Porsche továbbra is értékesítsen belső égésű motoros autókat az elektromos járművek mellett.
A Porsche nagy név a szintetikus üzemanyagok világában – a Siemensszel, az Enel és AME energiacégekkel, valamint az ENAP kőolajcéggel összefogva már be is indították első, szintetikus üzemanyagokat előállító gyárukat.
A kísérleti fázisban a Porsche körülbelül 130 000 liter e-üzemanyag előállítására számít. A tervek szerint ezt körülbelül 55 millió literre növelik az évtized közepére, és körülbelül 550 millió literre nagyjából két évvel később.
A chilei gyárat először 2020 végén jelentették be, amikor az autógyártó bejelentette, hogy 24 millió dollárt fektet be az üzem és az e-üzemanyagok fejlesztésébe.
A Porsche arra számít, hogy kezdetben elsősorban az autósportokban használja majd az üzemanyagot, majd az elkövetkező években más felhasználásra is sor kerül. Végső soron az a terv, hogy az üzemanyagot olajtársaságoknak és másoknak adják el a fogyasztóknak való továbbértékesítés céljából.
![](/sites/default/files/u2160/s22_4368_fine.jpeg)
„Az szintetikus üzemanaygokban rejlő lehetőségek óriásiak. Jelenleg több mint 1,3 milliárd belsőégésű motoros jármű van világszerte. Ezek többsége az elkövetkező évtizedekben még az utakon lesz, és az e-üzemanyagok a meglévő autók tulajdonosai számára szinte szén-dioxid-semleges alternatívát kínálnak” – mondta Michael Steiner, a Porsche kutatási és fejlesztési igazgatója közleményében.
Jelenleg nem olcsó mulatság az előállítás. A Royal Society tudományos intézete szerint mindössze egy liter szintetikus dízel üzemanyag 4 fontba kerül adózás előtt. A méretgazdaságosság és a további technológiai fejlesztések csökkenthetik a költségeket – de valószínűleg soha nem lesz olyan olcsó, mint a ma vásárolt benzin és gázolaj, pedig lássuk be, az sem olcsó.
Ennek ellenére sok minden szól mellettük: Ha valóban teljesen elektromos autókra állna át a társadalom, az infrastruktúrát teljesen át kellene alakítani ami rengeteg pénzbe kerülne. A szintetikus üzemanyagok a jelenlegi fosszilis tüzelőanyagok helyettesítői, vagyis a meglévő autók módosítás nélkül használhatják őket. Senkinek sem kell új autót vennie és a benzinkutak is maradhatnak úgy, ahogy vannak.
Mégis, mivel a belsőégésű motorok helyben mindig is fognak károsanyagokat kibocsátani és az üzemanyagok előállítása hatalmas mennyiségű energiát igényel, nem tűnik valószínűnek, hogy a szintetikus üzemanyagok miatt az elektromos autók terjedése egyszercsak megáll. Ez nem egy varázslatos megoldás, amely egyszerűen helyettesítheti a benzint és a gázolajat –de egy jó eszköz az éghajlatváltozás elleni megoldások egyre növekvő eszköztárában.