arany kormánykerék 2013
Szerző: Boros Jenő
Végig rajzoltam a gimnáziumot, meg a fotós sulit, mert imádtam az autókat, bár tudtam, hogy a nagy álmom, hogy formatervező legyek olyan, mintha űrhajósnak jelentkeznék. Egyszer azért megpróbáltam és tizenévesként jelentkeztem a Csepel autógyár nyilvános pályázatára, melyre kamion fülkére hirdettek meg, de szigethalmi megjelenésemkor enyhén megmosolyogtak. Ahogy később én is magamon. Nem rajzaimmal volt bajuk, hanem a naivitásommal: mit keres egy komoly cégnél egy komolytalan gimnazista....
A zsűri egyetlen magyar tagja: Boros Jenő
A teherautógyár a múlté, az autóimádatom örökre megmaradt, ezért mindent megetettem, hogy erről fényképezhessek, írhassak. Az újkori magyar járműipar feltámadása megadta ehhez a lehetőséget, A dolog addig fajult, hogy nemzetközi zsűri egyetlen magyar tagjaként nemcsak rendszeresen próbálgathatom a legújabb modelleket, hanem ítélkezhetek is azokról. Persze nem mindről, mert az AutoBest zsűrije a legzsugoribb társaság, legalábbis abban az értelemben, hogy a jelölt autók ára nem lehet 17 ezer eurónál magasabb. Ettől persze még izgalmasabb a választás.
Szigorú árhatár
Soha nem voltam még ennyire nehéz helyzetben, pedig hetedik alkalommal szavaztam az AutoBest zsűri egyetlen magyar tagjaként. Mert bizony a mezőny meglehetősen vegyesre sikeredett. Persze nincs két egyforma autó, mert ha méretben azonosak is, árban különböznek. És akkor még csak két paraméterről beszéltünk, a választásnál pedig húsz objektív és jó néhány szubjektív szempont érvényesül. Vannak díjak, melyekre bármilyen modellt nevezni lehet, de van egy, amiben meghatározó az ár, ami az AutoBestnél legfeljebb 17 ezer euró lehet.
A tizenöt tagú zsűriben pontoz bolgár, ciprusi, cseh, görög, horvát, lengyel, makedón, román, orosz, szerb, szlovák, szlovén, török, ukrán és magyar tag, utóbbi e sorok szerzője, a képviselt országok háromszázmillió embert és évi hárommilliós autópiacot jelentenek.
A tizenhárom éves AutoBest döntős modelljeit az országúti vezetés után tesztpályáján nyúzhattuk. A műszeres összehasonlító tesztek helyszíne a vezetési tréningre épített NAVAK központ, melynek neve a szerb Nacionalna Vozacka Akademija szavak rövidítéséből született. A Belgrádtól 40, Budapesttől 360 kilométerre fekvő 33,5 hektáros területen 15-40 méter széles pálya 2011-ben készült. Változatos vonalvezetésében vannak technikás részek meg 1200 méteres egyenes, kopórétege pedig megfelelő a tesztekhez, mert más reptéri pályákkal ellentétben nem érdes felületű, így kíméletesebb a gumiabroncsokkal.
Szoros versenyben győzött a....
Volt szlalom és gyorsulás, jávorszarvasteszt, szakszerűbben kettős sávváltási manőver százas tempónál, és ekkora sebességről fékezés. Minden autót húszféle kritérium alapján kellett pontozni, értékelésre került többek között a biztonság, a fogyasztás, a külső és belső dizájn, a stabilitás, kényelem, az utastér meg csomagtartó mérete és variálhatósága, a szervízhálózat, a környezetvédelem, üzemeltetési költség és sokat nyomott a latban az ár. Az idei győztes a minden részletében kellemes meglepetést okozó Hyundai i10-es lett 854 ponttal. Szoros versenyben mindössze 4 ponttal szorult a második helyre a Peugeot 2008-as, a harmadik helyezett Nissan Note726 pontot kapott, majd a Chevrolet Traxx ( 694 pont) és a Mitsubishi Space Star (476 pont) következett.
Peugeot 2008-ban a második az AutoBesten
Ami biztos, hogy egyik zsűri döntése sem szentírás, mert a piacon a vevő dönt, ám az is biztos, hogy a hirdetésekben is megjelenő trófea nem jelent hátrányt. Az már csak árnyalja a képet, hogy miközben az európai piacon esnek az eladások és százával zárnak be kereskedések, a díjak száma folyamatosan nő, ahogy a hírportáloké is.
Miért és hogyan születnek díjak?
Osztanak díjakat szakmai zsűrik, hírességekből meg élsportolókból állók és persze az olvasók is. Minden csoportnak jut döntési lehetőség, mert ebben a műfajban is kedveltek a szavazós játékok, vagy inkább versenyek. Jut trófea a legrondábbnak és legtakarékosabbnak, a legszebbnek és legzöldebb autónak.
Díjak is azért születtek, amiért a szenzációs hírek: növelni a példányszámot, ami jó az újságnak és hírportálnak, meg persze jó a résztvevőknek, mert melyik cég nem teszi szívesen falára a tekintélyes médium oklevelét még akkor is, ha csak sokadik lett terméke valamelyik versenyen. Ezt használják ki az újságok immár több mint száz éve, hiszen a világ első autóversenye is így született. Egy nevében is kicsi újság, a francia Petit Journal éppen az uborkaszezonnal küzdött, amikor 1894 nyarán Pierre Giffard főszerkesztő kiadta az ukázt: kell valami szenzációs hír, ami megdobja a példányszámot, ezért meghirdették a Párizs-Roeun-Párizs futamot a siker nem maradt el, az újság neve ma is él, csakúgy mint a sportág és az automobil, melynek következő megmérettetését 1907. januárjában a Le Matin hirdette meg Peking és Párizs között. A trükk már bejött a korábbi futó és kerékpáros megmérettetésen, de az autóverseny felülmúlt minden eddig sikert és a júniusi rajt alaposan megdobta a példányszámot.
Ma már a versenyeket kereskedelmi és sportmenedzserek szervezik, a szavazós díjak megmaradtak a szaksajtónak. Napjainkban is többtucatnyit osztogatnak évente különféle zsűrik: van amelyikben profik, van amelyikben hírességek választanak, és van amelyik trófeáról a közönség szavaz. A lényeg, hogy mindegyiknek legyen publicitása, így van ez az autóknál is.
Autós Oscar és más trófeák
Nem egyszerű választani és megnevezni a legjobbat az évente bemutatott száznál több új autótípus közül. Mert minek alapján is születik meg a döntés? Zsűrije válogatja, és persze a díjak alapszabálya. Van, ahol az ár szab határt a nevezési listának, van ahol csak annyi a megkötés, hogy a jelölt modellek az adott évben megrendelhetőek legyenek az európai piacon. Ez az egyetlen kritérium az autós Oscarként is emlegetett nemzetközi Év autója díj esetében, melyet 1962-ben alapította a holland Auto Visie főszerkesztője, a 2002-ben elhunyt Fred van der Flugt. A Car of the Year – COTY – zsűrijében európai autós lapok és a Stern magazin szerkesztői ítélkeznek.
Van két magyar is a 22 ország szakújságíróiból álló 58 tagú zsűriben: ez a díj ugyan nem a tippelésről szól, de Gajdán Miklós az autó magazin és vezess.hu hírportál munkatársa, valamint Csikós Zsolt a totalcar újságírója is elsőnek jelölte listáján az idei győztes VW Golfot. Egyikük tizedik alkalommal, másikuk először szavazott.
A monopolhelyzet vége
Sokáig volt egyeduralkodó a COTY-trófea, de aztán egyre többen fedezték fel, hogy jó érzés díjat átadni és átvenni is, mert publicitással jár. A legnagyobb példányszámú és formátumú európai szakmai hetilap, az Auto Bild 26 európai partnerlappal és a Bild am Sonntaggal működteti választógépezetét: az Arany Kormány versenyben Európa-szerte negyvenmillió olvasó választhat, és külön kategóriákban hírességek ítélkezhetnek. A Goldenes Lenkrad ötventagú zsűrije ismert személyiségekből, műszaki szakemberekből, autóversenyzőkből, valamint az Auto Bild magazin nemzetközi testvérlapjainak főszerkesztőiből áll, akik zárt tesztpályán vallathatják a közel félszáz jelöltet, hogy kiválasszák a legjobb mini, kompakt, üzleti és családi autót, valamint a legzöldebb modellt. Olvasók szavaznak a másik európai vetélytárs autós kiadó, a stuttgarti székhelyű Motor Presse húsz európai magazinjának listájáról.
Az, hogy mennyire kockázatos egy szavazás, azt mi sem bizonyítja, mint az idő, mely alaposan megkérdőjelezhet egy döntést és megnyirbálhatja egy zsűri tekintélyét. Az Év autója díj ötven éves listáján több bukott modell és megszűnt márka szerepel. Megkapta a trófeát jó néhány olyan autó, melynek gyártója később eltűnt a süllyesztőben: ilyen az első győztes, a Rover 2000-es, Austin, a Hillman, a Jensen, az NSU és a Simca. Az eddigi legeredményesebb amerikai szereplő, az Oldsmobile Toronado a harmadik helyig vitte, a nevében is öreges kocsi gyártását 2004-ben szüntette meg a General Motors.
AutoBest díjasok
2014: Hyundai i10 ( képünkön)
2013: Ford B-Max
2012: Hyundai Elantra
2011: Dacia Duster
2010: Chevrolet Cruze
2009: Renault Thalia.
2008:.Fiat Linea
2007: Opel Corsa
2006: Kia Rio
2005: Dacia Logan
2004: Fiat Panda
2003: Citroen C3-as
2002: Skoda Fabia
Díjat kapott még az AutoBest zsűrijétől ...
Autóval és járműiparral, valamint technikai sportokkal kapcsolatos trófeákat is kiosztottak decemberben. A legjobb műszaki megoldásért járó TechnoBest díjat a Porsche kapta a nagyobb biztonságot jelentő aktív hátsókerék-kormányzású Carrera modellért, melyet a német ZF céggel közösen fejlesztett. A SafetyBest a Nissanak jutott a Note körkörös aktív biztonsági pajzsért, mely figyelmezteti a vezetőt a lehetséges veszélyekre. A SportBest díj a Ferrari Challenge Europe futamokon győztes és a Pirelli Trófeát elnyerő ukrán versenycsapaté lett. A CompanyBestet az immár globálissá nőtt Német Autógyártók Szövetségének (VDA) ítélte a nemzetközi zsűri.
Év autója, mire is jó ez az egész?
Egykori és jelenlegi zsűritagok az autós Oscarról, melynek első magyar tagja Nádasi Antal, az Autó Extra című magazin főszerkesztője volt, aki betegsége miatt mondott le. Az általa jelölt utód, Surányi Péter, az Autó2, a későbbi Az autó főszerkesztője tizenhat év után - nyugdíjkorhatárának elérésekor - 2011-ben búcsúzott. Jelenleg két magyar van az 58 tagú és 28 országot képviselő zsűriben: Gajdán Miklós az Autó magazin és vezess.hu, valamint Csikós Zsolt, a totalcar munkatársa. Őket hallgatva nemcsak a tagság változott.
A leköszönt Surányi szerint korábban a díj határozottan a szakmaiságra épült mellőzve a show elemeket, a zsűri döntése szinte a pápaválasztást idézte mert elsősorban a sajtón keresztül kapott masszív nyilvánosságot. „A döntéssel sokszor nem értettem egyet, de tudomásul kell venni, hogy nem lehet minden zsűritagnak azonos a véleménye. A díj folyamatosan formálódott, most mintha a show egyre nagyobb szerepet kapna, és a szakmaiságnál fontosabb lett a zsűritagok orgánumának, nézettsége, olvasottsága. Az Év Autója díj talán az autógyáraknak a legfontosabb, mert olyan termék, ami alapvetően határozhatja meg egy modell piaci sikerét.”
Gajdán Miklós:„2003-ban kerültem a zsűribe, mely addig már előkelő rangot vívott ki magának és filmes hasonlattal élve sokan autós Oscarként emlegették. Ez óriási lépés volt egy olyan srácnak, aki rajongott az autókért, állandóan Liener György Autótípusok könyvét bújta, melyben utcán nem látható modelleket csodálhatott meg, ráadásul a kötet egyik fejezete az Év Autóiról szólt.”
Csikós Zsolt, a totalcar munkatársa: Tartok tőle, hogy a primadonnaság gyanúját nehezen fogom eloszlatni akár magamról, akár Az Év Autója zsűri többi tagjáról egy ilyen írással, csak annyit mondhatok: nekünk, újságíróknak óriási lehetőség ez, áldom, aki kitalálta. Hogy a gyártóknak miért éri meg? Látom azt a masszív energiát, amit belefektetnek, hogy megszerezzék a címet, látom, hogyan remeg a főemberek orrcimpája, amikor átveszik a díjat a kiosztón. Annyira rosszul azért nekik sem jöhet…
Nekem, személyesen is nagy öröm, hogy beválasztottak a zsűribe. Nem akarok előhozakodni a nőgyógyászos viccel, de azért sejthetik: ha az ember húsz éve állandóan, kötelező jelleggel mindenféle új autókban ül, az ízlése némiképp átformálódik – mondjuk úgy, nehezen jön lázba egy dízel Astrától, egy sokadik Priustól, egy kiváló koreai kisautótól. Remélem, nem értik félre, nem gőgből írom ezt, ki-ki a saját szakmájában látja, hogy ami az elején olyan felfoghatatlannak, összetettnek, olykor egyenesen szürreálisnak tűnt, az egy idő után beépült a mindennapokba. Egy bizonyos gyakorlat után a szakember átlép az ismétlődő jelenségek fölött, és csak az új vonásokat vizsgálja. Ezért válik sok autós újságíró kütyümániássá, veteránjármű-kedvelővé, driftelővé, vagy modellgyűjtővé – mert az más, mert az új, de mégiscsak az eredeti tárgyhoz kapcsolódik. Én veteránautóssá váltam, az új autókból pedig pár dolog maradt meg, ami izgat. Egyrészt még mindig rettentően érdekel, hogyan lehet minél jobb, több funkciós, biztonságosabb, tágasabb autót előállítani minél kevesebb pénzből – igen, nagyon szeretem a Dacia-, a Peugeot 301-, a Fiat Panda-, a Hyundai i10-teszteket. Foglalkoztat továbbá az autózás jövője, az, ami a belsőégésű motorokon és a MacPherson első futóműveken túlmutat, s érdekel az is, hogyan alakul az iparág, ki, miért kerül rossz passzba, hogyan lábal ki belőle, kivel fog össze, hogy megoldja a problémáit.”
A 2014-es Év autója döntősei
BMW i3-as
Citroen C4 Picasso
Mazda3-as
Mercedes-Benz S-osztály
Peugeot 308-as
Skoda Octavia
Tesla Model S
Eredményhirdetés 2014. márciusában
Kínában a Porschét és Mercedest díjazzák
Először választották meg Kínában az Év autóját: a tíz szaklap tíz újságíróból álló zsűri döntése alapján az új S osztályú Mercedes (94 pont) kapta a címet, második lett a Range Rover (53 pont), harmadik a Ford Mondeo (43 pont).
Az év sportkocsija címet a Porsche 918 Spyder (74 pont) kapta, második lett a Jaguar F-Type (67 pont, majd a McLaren MP4-12C (46 pont) következett. Az év zöld autójává is Porschét választottak a kínaiak: a Panamera E-Hybrid (39 pont) után következett egy másik hibrid, a Toyota által fejlesztett Lexus ES 300h (36 pont), majd a Ford Ecosport 1.0T (25 pont) következett (25 pont).
A legjobb dizájn trófeáját francia parfümökhöz hasonlóan népszerű és Kínában prémium termékként megbecsült Citroën DS5-ös modellje kapta (67 pont), második lett a Mercedes A osztály (60 pont), harmadik pedig az S osztály (45 pont).
Fiesta nyerő a hölgyeknél
A kínaiak zöld kategóriájában harmadik helyre szorult Ford háromhengeres EcoBoost motoros Fiestája kapta a Nők Világautója címet, melyet 2009-ben hirdettek meg először. Ugyanezt a modellt ítélték a legtakarékosabbnak is hölgyek. A családi autók kategóriájában az Audi Allroad győzött, a luxusosztályban a Range Rover, a sportkocsiknál a Porsche Boster, a sportterepjáróknál a Mazda CX5-ös lett az első. A tizenkét ország szaklapjait képviselő újságírók szerint fontos, hogy az autó szép és gazdaságos legyen, de nem kell nőiesnek lennie, sőt, inkább a sportos-terepes fazon a menő. A zsűri elnöke, az új-zélandi Sandy Myhre szerint a családi kategória is jelzi, hogy mennyire fontos az autóválasztásnál a gyermek.
Duplázó Golf
Az európai Év autója zsűrije után a globális szakújságírók is a hetedik generációs VW Golfot találták a legjobbnak, így méltóképpen ünnepelte születésnapját az etalonnak számító modell.
A Golf első nemzedékét 1974. március 29-én mutatták be és napjainkig 30 milliónál nagyobb példányban kelt el. A New Yorki-i autószalonon jelentették be a Világ Év autója cím győztesét: a 23 országból összeállított 66 tagú szakzsűri a Volkswagen VII. generációs Golfjának ítélte az Év világautója címet. Ebben a kategóriában döntős volt még a Mercedes-Benz A-osztály, a Toyota GT86/Subaru BRZ és a Porsche Boxster/Cayman, utóbbi páros nyert a sportautó kategóriában.
A világ legjobb formatervezési díját a Jaguar F-Type kapta, a legzöldebb modell címet a Tesla S modellnek ítélték. A World Car of the Year korábbi győztesei: 2012-ben Volkswagen Up!, 2011-ben Nissan Leaf villanyautó, 2010-ben Volkswagen Polo, 2009-ben Volkswagen Golf VI., 2008-ban Mazda2 / Mazda Demio, 2007-ben Lexus LS460, 2006-ban BMW 3-as, 2005-ben pedig az Audi A6-os.
Fotók: SAT Media, szerző