Elektromos pick-up

Újabb elektromos pickup-koncepcióval jelentkezett a Toyota

2023.11.13.

A Toyota EPU az amerikai piacon elérhető Tacománál kisebb, de az itthon is elérhető Hiluxnál valamivel nagyobb, négyajtós, dupla kabinos modellkoncepció, amit a Tokiói Autószalonon mutat majd be a cég.

Alig egy hónapja jött a hír, hogy a Toyota a világ egyik legismertebb modelljét bővítheti újabb szegmens felé azaz pickupot csinálhat a Corollából. Ez első meredeknek tűnik, de azt figyelembe véve, hogy a szedánként indult modell mára már SUV-crossover modellnek is adott platformot és nevet a Corolla Cross személyében, már sokkal barátságosabban figyelhetjük a Toyota ezen terveit. A pickupok az SUV-k mellett amúgy is az észak-amerikai piac meghatározó és vezető szegmense - és egyre inkább az európai piacé is.

Ami azonban még meglepőbb, hogy a jövő csütörtökön nyíló 2023-as Tokiói Autószalonon egy másik pickupot is bemutat a japán gyártó, ez viszont új név alatt fut: ez lesz az EPU. A Toyota háza táján már egy ideje szó van arról, hogy új platós modellel örvendeztetik meg a vásárlókat, a Corolla-felvetés mellett a Tacoma modell is megérett egy új generációra és a pletykák szerint jöhet is valami újdonság, a bejelentett EPU-koncepció azonban csak még inkább zavarja a dolgokat.

Az EPU - bár a gyártó nem hitelesített - nagy valószínűséggel az electric pickup (máshol, japánoknál sokszor pick-up) szavak rövidítéséből nyerte a nevét, egy a Tacománál kisebb, nagyjából ötméteres modell lesz, dupla kabinnal, azaz négy ajtóval és öt főnyi ülőhellyel. Hogy ez most a Corolla-alapra épülő modellel azonos, vagy éppen a híres Tacoma utódja, nagy kérdés, bár utóbbi igencsak valószínűtlen, egyrészt azért, mert a modellnévváltás nem tenne jót a cégnek, hiszen a Tacoma eladásai szárnyalnak - épp nemrég kapott külön kiadású modellt -,  másrészt azért sem valószínű, hogy az EPU Tacoma-utód, mert lényegesen kisebb, így olyasmi lehetne, ha megvalósul, mint a Ford Maverick, vagy a Hyundai Santa Cruz.

Az EPU olyan modellekkel kerülne egy kategóriába, mint a Maverick vagy a Santa Cruz. (Forrás: Toyota)

A Toyota egyelőre nem sok mindent osztott meg a modellről, pár képen és egy-két részleten kívül nem sokat tudni, így az sem bizonyos, milyen platformja lesz az elektromos modellnek. Hogy az EPU egyet jelent a Corlla-alapú pickuppal, nagy kérdés, de amíg be nem mutatják csütörtökön a modellt, ez nem is fog kiderülni. Egy bizonyos, az EPU elektromos platformra épül, tengelytávolsága 3,35 méteres, amely szintén a kifutó Tacoma-generáció modelljei alá esik, viszont valamivel több, mint a lehetségers rivális Ford Maverické, ami 3,07 méter. Ez a tengelytáv magyarázza azt a kissé fura elrendezési arányt, amely a modell testét jellemzi: az EPU hátsó tengelye sokkal hátrébb helyezkedik el, mint az egy kompakt pickupnál megszokott.

Nem mindennapi koncepció-dizájn, mindennapi dizájn

Az EPU nem egy átlagos koncepcióautó. Az EPU egy átlagos autó. Külsőre hiányzik róla minden olyan részlet, elem vagy éppen giccs, amely a koncepcióautókat jellemzi. Semmi extravagáns dizájn, amely elüthetne az átlagos járművektől, nincs semmi kirívó ötlet, amelyet a tervezők rábiggyesztettek volna a kocsi külsejére, csak, hogy felhívják a figyelmet, hogy: lám, ilyet is tudunk!, ami a koncepcióautók igencsak szokásos jellemzője.

Az EPU azonban úgy néz ki, mint egy már gyártásban lévő modell, vagy ami éppen a sorozatgyártás indulása előtt áll. Persze a modell eleje elég futurisztikus, letisztult és a most kapható modellekhez képest sokkal inkább azt a hatást kelti, hogy ez a jövő autója, mégis, minden más ugyanolyan, mint például a Tacomán, vagy a Hiluxon. A LED-fényszórók dizájnja igencsak kiemelkedő, főleg az egyszerű, logó nélküli Toyota felirat kontrasztjának fényében, és az a tény is fontos, hogy az autó orrán a fényszórók alatt nincs légbeömló nyílás. Emiatt is kelti a letisztultság legmagasabb érzését, de erre a modell külsejének többi része is rájátszik.

Külsőre letisztult, egyszerű, mint egy olyan autó, amelynek gyártása már eldöntött ügy. (Forrás: Toyota)

Oldalt négy sima ajtó, a testbe simuló kilincsekkel, egyszerű oldalsó fények. A plató nélkül a modell nagyon is hajaz az új Priusra, mivel ez a modell is ezt a puritán stílust követte. Nos, a Prius megjelent, így talán az EPU-nak is lehet esélye. A plató sem rejteget sok mindent, a hátsó, vízszintes irányú fényszórók azonban szintén ütősre sikerültek, és ismét az egyszerú Toyota feliratot fogják közre, amely alapján mindenki tudja, mit is vezetünk.

A belső némileg több futurizmust és technológiai újítást rejt, mint az egyszerű külső. A manapság elengedhetetlen, hatalmas fedélzeti képernyő mellett szintén megjelenik a puritán letisztultság, itt azonban keveredik a jövővel. Az űrhajókabin szó ismét jól jön az EPU esetében is, mivel a vadászgép-kormányokra hajazó yoke kormánykerék - amit így nem is lehet keréknek nevezni - felett az egész műszerfal egy teljes képernyő. Mellette hatalmas, íróasztal-szerű helyen tárolható szinte bármi, akár egy laptop is, de még így is marad bőven hely az utasoknak is.

Puritán és futurisztikus belső, vadászgép-kormánnyal és íróasztal-nagyságú hellyel. (Forrás: Toyota)

A EPU dizájnja erősen eltér attól a másik ötlettől, amit a Toyota korábban mutatott be és amelyet a Tacoma új generációjának terveznek, ez alapján tehát valószínű, hogy a cég két új pickupot is piacra akar dobni az elkövetkezendő egy-két évben. Persze az biztos, hogy a Tacoma nem európai piacra érkezik majd és mivel az EPU méretei erősen a Maverick-Santa Cruz mezőnnyel hasonlíthatóak össze, amelyek szintén a tengerentúli piac alsó pickupjai, így ez a modell sem valószínű, hogy megszokott látvánnyá válhat az itthoni utakon.

Mindenesetre rengeteg újdonságra lehet számítani Toyotáéktól és az eddigi képek alapján mindegyik ötlet innovatív és futurisztikus, valami, ami igazán ráférne a mostani piacra. A Tokiói Autószalonon biztosan kiderül még pár dolog az EPU-ról.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Forrás: 
Car and Driver

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....
2024.05.31
- Már több mint egymillió jegyvásárlás történt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális....
2024.05.31
- Ismét olajat talált a Mol a közép-magyarországi Vecsésen - tette közzé a vállalat a Budapesti....
2024.05.31
- Három felnőtt súlyos, két felnőtt és három gyermek pedig könnyebb sérüléseket szenvedett, amikor....
2024.05.31
Óvatos lábbal hajtottam életem második tisztán elektromos üzemű autóját, a Renault Megane E-Tech....
2024.05.31
- Az ország legnagyobb magyar tulajdonú, független kerékpárgyára, az esztergomi Neuzer Kft. 750....