Győr

Több mint 30 milliárd forintba kerülne az Audinak a béremelés évente

2019.01.29.

Irigykedve figyeli a magyar közvélemény a győri Audi Hungaria dolgozóinak sztrájkját. Fizetéseik eddig is verték a magyar átlagot, s a szakszervezet most 18 százalékos alapbéremelést akar, a cafeteriát pedig 167 ezer forinttal évi 787 ezer forintra növelnék.

A különböző nyilvános adatbázisokban fellelhető adatok szerint az ingolstadti konszern magyar leányvállalatánál 500 ezer forint az átlagos bruttó jövedelem. Az átlag persze mindenütt csalóka, a győri Audiban is. Magában foglalja a több nyelven beszélő, képzett mérnökök fizetését, s a soron dolgozó munkásét is. Ehhez jött még az eddigi 620 ezer forintos cafetéria.

Sztrájk a győri Audiban. Vajon még meddig tart? Fotó: MTI - Krizsán Csaba

Az Audi Hungária Független Szakszervezet követelései tartalmazzák, hogy a bérmegállapodást egy évre rögzítsék, úgy, hogy az alapbéremelést kombinált béremelés alkalmazásával 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emeljék meg. Ezen felül az alapbérbe a mozgóbér négy százalékát építsék be, kapjon minden munkavállaló egy hónapban egy teljes szabad hétvégét, a gyermekek és az életkor után járó szabadságokkal pedig a munkavállaló rendelkezhessen. A választható béren kívüli juttatás keretösszegét a jelenlegi 620 ezer forintról 787 ezer forintra növeljék, fejlesszék tovább a lojalitás bónuszt és vezessék be a jubileumi bónuszt.  

Az, hogy a dolgozó jól járna, nem kétséges, de vajon mennyibe kerülne az Audinak a ceh? Sokba.

Ha csak a minimum alapbéremelést vesszük, ami 75 ezer forint dolgozónként, ehhez azonban még a munkaadó kötelező járulékfizetése is társul. Ez további 15.750 forinttal növelné dolgozónként az Audi kiadásait. Ha ezt a tavalyi átlag dolgozó létszámmal, 12.500-al megszorozzuk, 1 milliárd 134 millió forint a végösszeg. A ceh azonban ennél lényegesen magasabb. Azoknál a dolgozóknál, akik félmilliót vagy annál többet keresnek havonta, a 18 százalékos emelés jóval meghaladja a minimálisan megfogalmazott 75 ezer forintot. Pontos számot  csak becsülni tudunk, hogy ez újabb pár száz milliós kiadást jelentene a munkaadónak.

Az Audi Hungaria madártávlatból. Nyílnak-e új perspektívák?

A cafetéria  167 ezer forintos emelése 12.500-as dolgozói létszámmal számolva újabb jelentős tételt jelent,  közel 2,1 milliárd forintot.

Nem elhanyagolható kiadásokat jelentene a munkaadónak a mozgóbér egy részének beépítése az alapbérbe, innentől ugyanis az új összeg lenne az alapja a műszakpótléknak.

A lojalitás bónusz  jelentős emelése ugyancsak dobna a béreken. Ez öt ledolgozott év után havi 10 ezer forint növekedést jelentene. Aki 25 éve a győri Audiban dolgozik, az eddigi 20 ezer forint helyett 75 ezer forintot kapna havonta.

Ha mindent tételt összeadnánk, a béremelés mértéke megközelítené a harminc százalékot, ami a munkaadónak több mint harminc milliárd forint plusz kiadást jelentene – fogalmazott portálunknak az Audit jól ismerő közgazdász. Ez megegyezik Győr város összes önkormányzati szerveinek éves működési kiadásával.

A kizárólag Győrben készülő Audi TT sportautó. Most szünetel a gyártás.

Egy ilyen mértékű béremelés egy közepes magyar céget padlóra vinne, de a nagyoknál is megrázkódtatást okozna. Az Audi persze nem magyar cég, multinacionális nagyvállalat, s kérdés, meddig megy el?

Az pedig különösen, hogy milyen hatást gyakorol majd a jóval kisebb fizetéseket adó győri és magyarországi cégekre? Ragadós lesz-e a győri Audiban tapasztalt jelenség?

Győrben eddig is panaszkodtak a vállalkozások az Audira, hogy a magas munkabéreikkel képtelenség lépést tartani, a legjobbakat mindenhonnan elcsábítja. Nagy kérdés, mi lesz ezután?

Miként az is, hogy a több mint száz millió eurós kiesésre – ha a szakszervezet sztrájkja eredményre vezet, - hogyan reagál az ingolstadti központ. Létszámstoppal, netán lassú leépítéssel…

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.09
Nézze meg a videót! ..
2025.04.09
Megérkezett a legújabb CAF-villamos Spanyolországból a magyar fővárosba kedd hajnalban - közölte a....
2025.04.09
A kompakt modell jelentős ráncfelvarráson esik át, amely a külsőt és a technikát egyaránt érinteni....
2025.04.09
Bár Magyarországon viszonylag kevesen ismerik a spanyol motorkerékpár-márkát, Nyugat-Európában....
2025.04.09
Lágy hibrid motorral, összkerékhajtással és csúcsfelszereltséggel próbáltuk ki az esztergomi Suzuki....
2025.04.09
Egyedülálló tanulmánymodellel ünnepli világszerte népszerű szabadidő-autójának 30. születésnapját a....
2025.04.09
Felborult egy gépkocsi az M0-s autóút 22-es kilométerszelvényénél, Dunaharaszti térségében, az M1-....
2025.04.09
TalentFactory - "tehetség gyár" - kezdte meg a működését a BMW Group Gyár Debrecen duális....
2025.04.09
„Azok a bolondok, akik fizetnek”.   ..
2025.04.09
A közlekedés veszélyes üzem, aki járművet vezet, annak kötelezettsége, hogy mások életét....