A holland Verdegro cég bemutatója a TMA használatáról Forrás:verdegro.com
Az útjavítások a legtöbb autós számára csak sávlezárást, dugót, késést azaz bosszúságot jelentenek, vélhetően kevesen látják azokban a veszélyforrást. Pedig ott, ahol a forgalom mellett, száguldó járművektől karnyújtásnyira kezdődik a munkaterület, emberek és sok tonnás gépek dolgoznak, elég egyetlen ideges, figyelmetlen sofőr, egy rossz kormánymozdulat és máris megtörténik a baj. Nem egy olyan baleset történt már, amikor a vezető nem vette észre az úton dolgozókat, és hátulról belerohant a felsorakozott munkagépekbe. Nemrégiben az M7-es autópályán történt hasonló eset. Ebben az ütközésben szerencsére sem az úton dolgozók, sem a kocsiban ülők nem vesztették életüket: megvédte őket a munkaterület elején álló teherautóra szerelt, ütközésienergia-elnyelő berendezés, az úgynevezett TMA (Truck Mounted Attenuator).
Baleset az M7-esen. A TMA tette a dolgát. Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.
A feltűnő színű, általában citromsárga TMA kívülről csak egy nagy lapos „kockának” látszik. Menet közben fel van hajtva a teherautó hátuljára. Amikor pedig a járművet leparkolják a munkaterületen, akkor a TMA-t lehajtják, így az hosszan a teherautó mögé nyúlik. Baj esetén ennek és nem a lényegében energiaelnyelő zóna nélküli teherautónak ütközik a figyelmetlen sofőr autója. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közlése szerint a szerkezet egy ütközéselnyelő párnából, egy elektrohidraulikus mozgató mechanizmusból és az azt rögzítő modulból áll. A szabályozottan gyűrődő ütközéselnyelő párna szerepe az, hogy az ütköző jármű előre meghatározott körülmények között álljon meg.
A TMA nélkül súlyosabb kimenetelű lett volna ez a baleset Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.
„A rendszer megfogja az ütköző gépkocsikat, azokat vezetve leállítja – a keletkező, felszabaduló energiákat elnyelve –, megvédi az utasok életét, testi épségét. Emellett csökkenti az anyagi kárt mind a teherautóban, mind az autóban. Munkavédelmi szempontból egyrészt a munkaterületen dolgozókat óvja, másrészt az ütköző jármű utasainak a testi épségét is védi.”– írta érdeklődésünkre a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A gyártók adatai szerint egyes TMA típusok akár a száz kilométeres sebességel becsapódó autó esetében is hatékonyan nyelik el az ütközési energiát.
Becsapódás után Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.
A fellelhető adatok szerint Magyarországon a kilencvenes évek középtől kezdték nagy számban használni a TMA-kat. Ma a Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 124 darab ilyen berendezéssel rendelkezik. Ezek közül 104 darab Verdegro típusú holland, és 20 darab ALPHA 60 típusú amerikai gyártmány. Egy TMA közel 3 millió forintba kerül. A cég statisztikái szerint 2017. január 1-e óta összesen 22 darab TMA tört össze balesetben, ami azt is jelenti: huszonkét esetben védte meg a dolgozók, autósok életét.