Audi
2011 óta a világ a szürke ötven árnyalatában pompázik, a könyv népszerűségének titka összetett ám logikus. Az olvasók szeretnek azonosulni a karakterekkel, akiket egyrészt megszeretnek és kíváncsiak lesznek sorsukra, másrészt rájuk tudják vetíteni vágyálmaikat. Ha a sikert a számokban mérik, az összesen százmillió eladott példány valóban arról tanúskodik, hogy a trilógia megfogott valamit az emberekben. A főként női lelkeket célzó műveknek rengeteg férfi olvasója is akad, hiszen valahol mind az általuk áhított életet látják a fő karakter, Christian Grey történetében. Fiatal, gazdag, sikeres és természetesen… egy Audi R8 Spyder volánja mögött ül, többek között.
Mint minden, a felsőbb tízezerről szóló történetben, a „Szürke” trilógiában is sorra találkozhatunk prémium kategóriás autókkal, hiszen ezek a gazdagok elengedhetetlen játékszerei. Mercedes CLK, Saab 9-3 és az öreg Bogárhátú mellett a négykarikás márka három modellje viszi el a hátán a cselekményt: Audi A3, Audi R8 Spyder és Audi Q7. A könyvekben fontos szerepet kapnak az autók, melyekről több leírás is arra szolgál, hogy a karaktereket jellemezze. Az autó, mint státusszimbólum, hozzátartozik a szereplőkhöz. Pont Magyarországon ne éreznénk ezt át?
A márka szerint nem volt előzetes megállapodás a szerzővel arról, hogy milyen termékek kerülnek majd a könyvekbe, pusztán a véletlen szüleményeként alakult ez így. Két magyarázat lehetséges: vagy hiszünk az Audinak ezzel kapcsolatban vagy nem, de ők mindenképp jól jönnek ki a dologból. A nyilatkozatok szerint a történetbe úgynevezett organikus úton kerültek bele a modellek, mivel ezek illetek a legjobban a siker, a dinamizmus és a sportos elegancia által uralt környezetbe . Amennyiben tényleg nem fizetett márkajelenlétről van szó a könyvben, az csupán egy újabb végtelenül pozitív visszacsatolás az Audi marketingeseinek, hogy a márka image-e az általuk megálmodott helyet foglalja el a fogyasztók fejében. Ha viszont a kezdetektől fogva megállapodás szerint választotta E.L. James a német járgányokat, vélhetően nem került túl sok pénzébe a márkának. Ki gondolta volna akkoriban, hogy bestseller lesz az író könyveiből tudván, hogy a trilógia csupán az első komolyabb műve?
A héten bemutatandó film esetében valószínűleg már komoly kereskedelmi megállapodás áll a márka és a rendezők között, hiszen erős termékelhelyezést láthatunk majd. Ami számunkra nem is jelent feltétlenül rosszat. Az Audi amerikai divíziója egy nagyszerű spottal előzi meg a filmet, melyben a Saturday Night Live műsor sztárja, Vanessa Bayer figurázza ki a történetből ismert híres liftjelenetet. Frappáns és szórakoztató a paródia: a felvonóban álló hölgy próbálja – a végére már nevetségesen erőltetett utalásokkal – jelét adni a mellette álló uraknak, hogy szimpatikusak számára. A videó elején még nem sejtjük miről szól, ugyanis nincs semmilyen szemet szúró vagy árulkodó jelzés, csupán egy kulcs jelenik meg és a végén az elegánsan, sportos motorhanggal felvillanó Audi szempár. Így kell meglovagolni egy hatalmas hullámot!