technológia

Pótkerékvilág, örült megoldásokkal

2023.08.07.

Némelyik a parkolást könnyítette, némelyikkel versenyeztek, íme néhány különleges pótkerékmegoldás.

Volt korszak, amikor legalább kettőt, sőt, hármat szereltek az autóra, aztán a csomagtartóba tették, később a motortérbe préselték a pótkereket a Citroën, a Fiat és a Renault néhány modelljénél. Az amerikaiaknál a hatvanas években divat lett villogni a pótkerékkel, ami kikerült többek között a Ford Thunderbird sportkocsi fenekére.

Minimum két pótkerék kellett a túrázáshoz Fotó: Boros Jenő

A múlt század elején a versenyautókra általában három pótkereket szereltek, mert az utak állapota, vagy éppen az utak hiánya miatt ennél kevesebbel esélytelen volt a győzelem, vagy egyáltalán a célba érés. Nem véletlen, hogy a világ első Grand Prix győztes autóján is három pótkerék volt, ám a magyar Szisz Ferenc diadalának nem csak ez volt a titka.

Az Illustration című lap és a Francia Autóklub által kiírt első GP verseny mezőnye 1906 június 27-én reggel 6-kor sorakozott fel, és az autók másfél-percenként rajtoltak. Az első Grand Prix-n is fontos szerep jutott az abroncsoknak, melyek nem bírtak száz kilométernél hosszabb utat.

Az átlagos gumicseréhez negyedóra kellett, ám a a kiemelt csapatoknak elég volt egy-másfél perc, mert a Michelintől különleges szettet kaptak: a nyolc csavaros rögzítésű és pántra szerelt köpeny gyorsan volt szerelhető. Szisz kerékszerelési rekordja 1 perc 15 másodperc volt.

Szisz Ferenc, a világ első GP győztese három pótkerékkel száguldott Forrás: Fortepan/Francia Nemzeti Könyvtár

A Szisz Ferenc vezette 13 ezer köbcenti-méteres, 95 lóerős teljesítményű Renault 12 óra 14 perc alatt teljesítette az 1236 kilométeres távot, ami 101,8 km/órás átlagsebességnek felelt meg, ezzel első lett. A második helyezett Nazzano FIAT autója 32 perc hátránnyal ért célba.

Szisz Ferenc 45 ezer frank jutalmat és francia állampolgárságot kapott, plakátokon meg képeslapokon szerepelt. A Renault gyár megbecsült alkalmazottjaként több versenyen is indult még, a következő évben ugyanezen a futamon második lett.

Peking-Párisz maratóni, 1907 Forrás: LSB

Meghatározó szerepe volt a három pótkeréknek a Peking-Párizs autómaratonin is. A barátságos hangulatúnak indult futam fokozatosan öldöklő versennyé változott, ahol a résztvevők semmilyen fortélytól nem riadtak vissza. A 15 ezer kilométeres utat Scipione Borghese 62 nap alatt tette meg, és Itala autójával 1907. augusztus 10-én elsőként érte el Párizst.

Győőri Rába Botond katonai terejáró Forrás: MWGGY

A katonai terepjárókra még napjainkban is két pótkereket szerelnek, ráadásul mindkét oldalra, és szabadonfutós megoldással, hogy segítsenek a terepjárásban, mert a jármű így nem ül fel a bakhátakra. Így működött a Winkler Dezső által tervezett legendás magyar katonai szállító, a Rába Botond.

A Land Rover terepjáró első nemzedékénél a motorháztetőn kapott helyett a pótkerék, a legújabb Defenderen már a kocsi farára került, ahogy több más erdőjárónál. A divatos modellere méregdrága jelvényes burkolat is rendelhető.

Mercedes G külső pótkerékkel Forrás: Daimler AG

A békeévekben eljött a jobb utak és a burkolt karosszériák korszaka, az áramvonalasítás miatt eltűntek a teherautós sárhányók. A kisebb légellenállás és elegancia jegyében olykor elrejtetették a pótkereket, pótkerekeket a karosszériába. A legelegánsabb megoldást a Pierce Arrow formatervezője, Phil Wright választotta: mindkét pótkerék a hosszú motorház két oldalán kialakított és kilinccsel nyitható szekrényekben kapott helyet. A különlegesen Silver Arrow modellből mindössze öt készült 1933-ban.

Pierce Arroe, 1933 Forrás: LSB

Igazi hibrid megoldás volt az amerikai Packard márkáé: az 1953-as Cavalier pótkereke nem csak defektnél szolgált, hanem normál üzemmódban a parkolást is megkönnyítette, mert ötödik kereke többet tudott a szokásosnál. Ma is működik a parkoló segédkerékkel felszerelt 1953-as Packard Cavalier.

A különleges megoldás feltalálója, a kaliforniai Brook Walker már 1932-ben levédette ötletét, ám húsz év kellett a megvalósuláshoz. Először a General Motorshoz tartozó és a Packarddal azonos gyártósoron készült Cadillac 1952-es változatába szereltek ilyet, elterjedését azonban egyik cég sem támogatta. Brooks Walker szerkezetét a műszerfalon lehetett bekapcsolni, ezután a kocsi csomagtartójából hidraulikus rendszer engedte az útra a pótkereket.

Több autóban kipróbálták, de a komplikált, drága, nehézkes és a csomagteret elfoglaló szerkezet nem aratott közönségsikert, mert egyszerűbb és olcsóbb volt megtanulni parkolni. Az 1953-as Packardnál már a csomagtérből kikerült a pótkerék, mely így nem foglalt helyet a kocsiban, de ez sem nyerte el a gyártók és a közönség tetszését.

Ennél egyszerűbb megoldással már 1928-ban próbálkozott egy párizsi mester, aki az első tengely két kerekének 90 fokkal történő elfordításával javította autója fordulékonyságát.

Citroen DS: ptókerék a motortérben Forrás: PSA

Az érdekes próbálkozások eltűntek, ahogy a pótkerekek is a csomagtartóból, mert egyre ritkábbak lettek a gumidefektek. Ráadásul a gyártók már felárért kínálják a rendes méretű pótkereket, sőt a mankókereket is, mert alapként csak defektjavító készlet jár, ami olcsóbb, könnyebb és alig foglal helyet a csomagtartóban.

Mankókereket alapfelszerelésként először az 1974-es, első generációs Golfban kínált a VW, mely a nagyobb csomagtérrel és alacsonyabb tömeggel magyarázta az ötletet, hogy aztán 100 nyugat-német márka felárat kérjen a teljes értékű pótkerékért...

Veterán Tatra a balatonfüredi Concours d'Elegance rendezvényen   Fotó: Boros Jenő

A kezdeti minimális sebességű haladáshoz elegendőek voltak a fa és vaskerekek, ám a merev szerkezeteknek nem volt rugózása, ezért 1845-ben Robert Thompson angol gumikereskedő azzal a javaslattal állt elő, hogy a kerekek koronájára levegővel töltött gumitóruszt kellene erősíteni. Akkor nem valósult meg a találmány, melyet 1886-ban J. B. Dunlop angol állatorvos fedezett fel újra, először kerékpárokon, majd automobilokon alkalmazta, először 1894-ben, egy Dureya márkájún.

A fa és vaskerekes kocsik kényelmét jelentősen javította a gumiabroncs megjelenése, a rugózatlan tömeget pedig alaposan csökkentették az acél keréktárcsákat felváltó alumínium-magnézium ötvözetek, a versenyautókon pedig a karbonfelnik.

Nem kevésbé jelentős a defektesen is menetképes változat megjelenése és forradalmasíthatja a járműépítést a deformációra képes keréktárcsa, mely gumizatlanul is képes elnyelni az útfelület egyenetlenségeit.

Michelin teszt 

Napjainkban a tömlő nélküli radiál szerkezetű gumiabroncsok dominálnak, abban azonban mindegyik technológia egységes, hogy légnyomásukat ajánlatos minden akár minden tankoláskor ellenőrizni: ez nemcsak költségkímélő, de közlekedésbiztonsági szempontból akár életmentő is lehet. Az újabb modellekben már elég figyelni a műszerfali nyomásjelzőt, ami viszont továbbra sem érzékeli a pótkerék állapotát!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
Már korábban is felmerült, hogy járatot nyitna Budapestre az indiai fapados IndiGo, új szélestörzsű....
2024.05.10
Bizonyos szabálysértések a közösségnek, azaz nekünk magunknak ártanak: szabálytalanul parkoló kocsi....
2024.05.10
Nem éppen turistacsalogató az új projekt.   ..
2024.05.10
Igazi mérföldkő a kínai Senjang város Dadong kerületében működő létesítmény gyártósoráról ma....
2024.05.10
Az M0-s autóút déli szektorán az M5-ös autópálya felé vezető oldalon összeütközött több jármű az 5-....
2024.05.10
Pofátlan(tan)ítás Salgótarjánban címmel tett közzé egy videót a Nógrád Vármegyei Rendőr-....
2024.05.10
Május 12-én a darlingtoni futamon jelenik meg a híres dizájn. ..
2024.05.10
A négyüléses luxusbusz és a hétszemélyes VIP utazójármű után egy harmadik üléskonfiguráció is....
2024.05.10
A hétvégén Jaramában kezdődik a Formula 4-es spanyol bajnokság, melynek mezőnyében ott lesz Hideg....
2024.05.10
Az 1983-ban bemutatott Peugeot 205 igazi telitalálat volt: szerették a vásárlók, megbízható volt,....