V-Force
A BME Formula Racing Team négykerék-hajtású villanyautója
Kis pénz, nagy verseny
Kemény szezont zártak a magyarok az egyetemistáknak meghirdetett világsorozaton, ahol saját tervezésű és építésű autókkal versenyeznek. A tanulás mellett nappal és éjszaka is autót terveznek, fejlesztenek, készítenek és versenyeznek is vele.
Az első Formula Student futamot 1981-ben rendezték az USA-ban, napjainkban hatszáz csapat vesz részt a globális sorozatban. A szabályzat szerint olyan szériaérett prototípust kell készíteni, melynek használói nem professzionális pilóták, hanem egyetemisták. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A gépátvételben szerepel esőteszt, dőléspróba, design és költségprezentáció, gyorsulás, fékteszt, a tartóssági versenyen a gyorsaság mellett az energiafelhasználás hatékonyságát is mérik, a pontozás alapján jön össze a végeredmény.
Magyar csapat a gyorsulási verseny élén
Villanyoffenzíva
A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású autót. A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók. Ahogy a járműiparban, úgy a támogatások mértékében és persze a versenyeken is a németek dominálnak, amin nincs mit csodálkozni, hiszen a kelet-európai csapatoknál tízszer, némelyiknél százszor nagyobb költségvetéssel dolgoznak. Így telik nekik szállítókamionra, titán lengőkarra, a legújabb akkumulátorra, lézerhegesztőre, meg tartalékalkatrészekre is. Hála több lelkes cég támogatásának idén már nemzetközi megmérettetésen is részt vehettek a magyarok.
A 2016-os Formula Student Hungary mezőnye a gönyüi kikötőben Fotó: Polcz Péter
Magyar úttörők külföldi sikere
A legrégebbi hazai csapat, a BME Formula Racing Team már tizenegyedik autóját építette: az idei modell is kompozit pilótafülkés és elektromos konstrukció, az FREC006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A csapat itthon és külföldön is a legeredményesebb volt a magyarok közül. Júniusban megnyerték a Német Villamosmérnökök Egyesülete (VDE) által Neumünsterben szervezett idénynyitó E-Race-t, és a versenytársak szavazatai alapján megkapták a legjobb csapatnak járó különdíjat is. Júliusban az autóversenyek Mekkájának számító Silverstone-ban félszáz villamoshajtású között a BME Formula Racing Team második lett, és a száznegyven nevezett csapat között abszolút nyolcadik helyen végeztek.
Silverstone-ban másodk lett a villanyautók mezőnyében a BME FRT Fotó: Dr Farkas Zsolt
Hazai pályán a legjobban gyorsultak
Aztán következett két hazai verseny a Győr-Gyönyű kikötőben: az elsőként megrendezett Formula Student East-en is a németek vitték a pálmát, és szoros versenyben a CAT-Racing (Coburg) lett az első, az ugyancsak német és benzines High-Octane Motorsports (Erlangen) a második, az abszolút harmadik helyezett BME Formula Racing Team pedig nem csak a legjobb eredményt elérő villanyautó csapat volt, de a gyorsulásban verték a mezőnyt, az energiahatékonysági viadalon másodikok lettek, összesen hét díjat gyűjtöttek be.
A győri SzEngine egyhengeres benzinmotorja hajtja az Arrabona autóját
Gönyű, másodszor
A németországi futamot választotta a Széchenyi István Egyetemen által példamutatóan támogatott Arrabona Racing Team, melynek autója a győri SzEngine által épített egyhengeres motorral Hockenheimben hetvenhárom csapat között tizenhetedik lett. A hetedik Formula Student Hungary-n, a gönyűi kikötőben rendezett szezonzáróra 43 csapat, köztük a teljes magyar mezőny nevezett, igaz, nem mindegyiknek alakult szerencsésen a verseny. A miskolciak nem tudtak átmenni a gépátvételen, a kecskeméti Ke-Fo autója a tartóssági verseny közben megállt, aztán a győri egyetemisták pilótája hibázott és összetört futóműve miatt fel kellett adnia a versenyt. Más csapatokkal együtt a budapestieket is rosszul érintette, hogy végeredményből kimaradt a Formula futamokon komoly pontszámot jelentő energiahatékonysági értékelés és díjazás...
Ahogy a többi futamon, Gönyűben is a németek taroltak: első lett a Running Snail Racing, majd a Rennstall Esslingen és a CTU Cartech Prague következett. A magyar csapatok közül a BME Formula Racing Team gyorsulásban második, összetettben hetedik lett, az Arrabona Racing Team tizenhatodik, a kecskeméti KEFO Motorsport 32, a Formula Racing Miskolc 40 lett.
Új idény, új kapitány
A legfrissebb hírek szerint változott a BME Formula Racing Team csapatstruktúrája és vezetése: az eddigi menedzser, Sipos Gábor lett a kapitány, gyakorlatilag az ő helyére lépett elő Turányi László, mint főmérnök, a korábbi csapatkapitány, Boriszov Dániel pedig új szerepkörben a tesztrészleget irányítja. Ahogy eddig, úgy a továbbiakban is teljes összhangban dolgoznak a csoportvezetőkkel. A negyedjármű élére Zámbó Bálint, a váz csoport élére Karsai Adél, a járműdinamika csoport élére Bíró Bálint, az operatív csoport élére Zarnóczki Fruzsina került. Továbbra is Szabó Dániel vezeti az elektronika részleget, az akkumulátor fejlesztését pedig Bukovácz Kristóf.
A Népszabadság augusztus 25-i számában megjelent cikk szerző által frissített változata