ablakemelő
Az első autókat még ablak nélkül tervezték. Karl Benz Patent Motorwagenjétől még több évtizednek kellett eltelnie, hogy a kocsikat szélvédőkkel és oldalüvegekkel szereljék fel.
Karl Benz Patent Motorwagen, 1886 (Forrás: group.mercedes-benz.com)
Az utakra elsőként kikerülő járművek nem voltak különösebben gyorsak, de ez nem jelentette azt, hogy a sofőröknek ne okozhattak volna sérülést a felverődő kövek és bosszúságot a repülő rovarok. A veszélyeknek és kellemetlenségeknek a kivédése vezetett a szélvédő feltalálásához. A találmány 1908-ban debütált és nem volt sokkal több, mint egy üveglap, ráadásul még csak a Ford T-modellekhez kínálták extraként.
Ford T-modell, 1908 (Forrás: designindex.it)
1915-ben fordult a kocka, amikortól az Oldsmobile modelljeit alapfelszereltségként szélvédővel és tetővel együtt árulták. Persze, ekkor még kézi tekerős ablakokról beszélünk.
Oldsmobile Model 44, 1916 (Forrás: hemmings.com)
Az első elektromos ablakemelőket az 1940-es Packard 180-as sorozatú autókban vezették be.
Packard Super-8 One Eighty, 1940 (Forrás: supercars.net)
És bár ma már alapfelszereltségnek számít az elektromos ablak, a legtöbb modellben van egy olyan furcsaság, hogy a hátsó ablakokat nem lehet teljesen leengedni. Vajon miért?
Hát a biztonság miatt – gondolják sokan –, hogy a gyerekek ne tudjanak túlzottan kihajolni. Csakhogy az a 10 cm nem oszt, nem szoroz ebben a tekintetben. Más a magyarázat.
Nos, ez valójában a hátsó ajtók kialakításának köszönhető: a hátsó ajtónak van egy íves alsó sarka, hogy illeszkedjen a kerékjárati ívhez. Ez a forma megakadályozza, hogy az üveg teljesen leereszkedjen.
Ezért soha ne erőltesse az ablakok leengedését, nehogy károsítsa az elektronikus rendszer működését.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!