ablakemelő

Miért nem lehet teljesen lehúzni a hátsó ablakokat? A válasz meglepő lesz

2023.02.05.

Nem az a magyarázat, amit sokan rávágnának erre az egyszerűnek tűnő kérdésre.

 

Az első autókat még ablak nélkül tervezték. Karl Benz Patent Motorwagenjétől még több évtizednek kellett eltelnie, hogy a kocsikat szélvédőkkel és oldalüvegekkel szereljék fel.

Karl Benz Patent Motorwagen, 1886 (Forrás: group.mercedes-benz.com)

Az utakra elsőként kikerülő járművek nem voltak különösebben gyorsak, de ez nem jelentette azt, hogy a sofőröknek ne okozhattak volna sérülést a felverődő kövek és bosszúságot a repülő rovarok. A veszélyeknek és kellemetlenségeknek a kivédése vezetett a szélvédő feltalálásához. A találmány 1908-ban debütált és nem volt sokkal több, mint egy üveglap, ráadásul még csak a Ford T-modellekhez kínálták extraként.

Ford T-modell, 1908 (Forrás: designindex.it)

1915-ben fordult a kocka, amikortól az Oldsmobile modelljeit alapfelszereltségként szélvédővel és tetővel együtt árulták. Persze, ekkor még kézi tekerős ablakokról beszélünk.

Oldsmobile Model 44, 1916 (Forrás: hemmings.com)

Az első elektromos ablakemelőket az 1940-es Packard 180-as sorozatú autókban vezették be.

Packard Super-8 One Eighty, 1940 (Forrás: supercars.net)

És bár ma már alapfelszereltségnek számít az elektromos ablak, a legtöbb modellben van egy olyan furcsaság, hogy a hátsó ablakokat nem lehet teljesen leengedni. Vajon miért?

Hát a biztonság miatt – gondolják sokan –, hogy a gyerekek ne tudjanak túlzottan kihajolni. Csakhogy az a 10 cm nem oszt, nem szoroz ebben a tekintetben. Más a magyarázat.

Nos, ez valójában a hátsó ajtók kialakításának köszönhető: a hátsó ajtónak van egy íves alsó sarka, hogy illeszkedjen a kerékjárati ívhez. Ez a forma megakadályozza, hogy az üveg teljesen leereszkedjen.

Ezért soha ne erőltesse az ablakok leengedését, nehogy károsítsa az elektronikus rendszer működését.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....
2024.05.31
- Már több mint egymillió jegyvásárlás történt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális....
2024.05.31
- Ismét olajat talált a Mol a közép-magyarországi Vecsésen - tette közzé a vállalat a Budapesti....
2024.05.31
- Három felnőtt súlyos, két felnőtt és három gyermek pedig könnyebb sérüléseket szenvedett, amikor....
2024.05.31
Óvatos lábbal hajtottam életem második tisztán elektromos üzemű autóját, a Renault Megane E-Tech....
2024.05.31
- Az ország legnagyobb magyar tulajdonú, független kerékpárgyára, az esztergomi Neuzer Kft. 750....