utánpótlás

Mesteremberek – Gumiabroncs szerelő 1.rész

2021.04.12.

Gumisnál évente jó eséllyel kétszer fordulunk meg, persze vannak, akik még ennyiszer sem, hiszen otthon gumizzák át autóikat. Viszont, ha ott vagyunk, akkor sok érdekes dolgot láthatunk a műhelyben, és talán több eszközről fogalmunk sincs, hogy mi lehet. A gumizás egyszerűnek tűnik? Ismerkedjünk csak meg kicsit alaposabban a levegős csavarozóval, és centrírozó géppel. Na meg a szakemberrel, aki úgy játszik ezekkel a monstrumokkal, mint macska az egérrel. Mesterember rovatunk mai vendége Uszkai Zsolt az Uszi Car Gumiszerviz és Autókozmetika vezetője.

Mit is csinál egy gumiszervizes? Mert sokan vannak, akiknek ez csak annyit jelent, hogy elmegyünk és lecseréltetjük a gumit.

A gumiszerviz összetett dolog, és nem csak arról szól, hogy levesszük, és kisúlyozzuk. Állapotfelmérést is csinálunk. Megnézzük a gumit, tanácsot adunk, ha aktuális lehet a gumi állapota alapján a csere. Ha úgy látjuk, hogy kopottabb akkor azt jelezzük, akár beszerezzük az új gumit, vagy a jó minőségű használt abroncsot.

Mik a legnépszerűbb gumiabroncsok?

Itt is több kategória van: kínai, közép és prémium kategória.  A kínai minőségében sem sokkal rosszabb a márkásabb társainál, itt a kopásállósága, és a gördülési zaja, ami gyengébb a többi minőségibb gumiktól. A prémiumnál meg kell fizetni a márkanevet, és a reklámot is. De természetesen van mögötte komolyabb minőség is, így aki egy hosszabb időszakra vásárol gumiabroncsot, nála, ha időben van cserélve, és nincs futómű probléma akkor átlagos futás mellett nyolc évet is elfuthat.

Mi a véleményed a négyévszakos gumiabroncsokról?

Itt a vélemények megoszlanak, én azt mondom, hogy a prémium kategóriában jó a négyévszakos gumi. Viszont, ha komolyan elgondolkodunk egy ilyen beszerzésén, akkor itt tényleg fontos, hogy jó minőséget, és prémium kategóriát vegyünk. Viszont még így is azt mondom, hogy a négyévszakos gumi egy köztes megoldás. Annak lehet jó, aki szinte csak városban használja az autóját. Lényege a guminak a keveréke. A téli azért puhább, mert nem fagyhat meg, a nyári ilyen körülmények között megkeményedik.  A négyévszakos gumi jól működhet a városban, de ha beindul a havas, latyakos idő, akkor romlik a menetbiztonság. Hóban és jégen biztosan nem tud annyit, mint egy direkt télre tervezett keverékű abroncs.

Neked honnan jött az indíttatás, hogy ebben az irányban szeretnél elhelyezkedni?

Nagyon szeretem ezt a szolgáltató szférát. Én már gyerekkoromban is szerettem az autókkal foglalkozni. Volt a szomszédban egy autószerelő, és nagyon sokat átjártam oda segíteni. Mindig érdekeltek, és nyitott voltam az autókra, autózásra, ez volt a kiinduló pont. Sajnos autószerelő nem lehettem, de ebben a szegmensben megtaláltam azt az örömet, amit ez tud nekem nyújtani.

Mik azok a problémák, amikkel a leggyakrabban érkeznek hozzátok?

Változó dolgokkal a defekttől, a peremsérült gumikon keresztül, szétkopott gumikon, futómű problémákkal, vagy szálszakadt gumik javításával keresnek meg minket. Sajnos a sálszakadást nem, vagy csak nagyon nehezen lehet észrevenni. Ha a gumi belső felülete szálszakadt, azt a tulaj nem veszi észre, és nem tűnik fel neki. Többek között ezért is jó, ha szakszervizben ellenőriztetjük az abroncsokat.

Vannak olyan kérések, amiket vissza kell utasítanotok? Például olyan gumit szeretnének felszereltetni, aminek nem jó a profilmélysége, vagy kilóg a sárvédőből?

Sajnos ilyennel is gyakran találkozunk, sok ügyfél szeretné, hogy a már bőven csereérett gumiijait még egy szezonra feltegyük az autójára. Ilyenkor jön a „még elmegy ebben a szezonban” mondat. Néha nehezen lehet, de Ilyenkor le kell beszélni az ügyfelet a saját és családja testi épsége érdekében erről. A másik gyakori kérés a peremes gumi. Mert az emberek szeretik a minél nagyobb, minél peremesebb gumival szerelt felniket. Itt sem lehet minden kérést teljesíteni.

Mit gondolsz, milyen gyakran kellene futómű beállítással foglalkozni.

Elméletben, amikor gumicsere, főleg, amikor új abroncs kerül fel, akkor ajánljuk a futómű beállítást. Ha észreveszünk egy félrekopott gumit, akkor mindig jelezzük, hogy futómű beállítás szükséges.

Mennyire fogékonyak az ügyfelek a márkás gumik megvásárlására? Vagy inkább te is azt látod, mint a többi mester, hogy mindegy, csak minél olcsóbb, vagy legolcsóbb legyen. Ez nálatok is így van?

Sajnos így van. Aki nem engedheti meg magának a prémium kategóriát, az minél olcsóbban, és minél jobbat szeretne. De ennek lefedésére jött létre a középkategória. Mindenki a pénztárcája mellett van, és pont emiatt a mostani vírusos időben, hogy a pénztárca egyre szűkebb, de mindenki a legjobbat szeretné feltenni a kocsijára, ebben a helyzetben tudjuk még ajánlani a jó minőségű, prémium kategóriás használt gumiabroncsokat is. Veszélyes dolog a használt gumiabroncs vásárlás, mert sokakat átvernek a DOT számmal, és túltárolt, vagy kikeményedett gumikat árulnak jó állapotú, keveset futottként. Sokszor nem számít a DOT szám, mert a tárolás, és felhasználás sokkal többet dönt egy használt gumiabroncs esetében, Ezért jó, ha szakemberre bízzák ezt a kérdést. Sokszor nem egyértelmű egy laikusnak, hogy mit kell nézni, mert ha szépen le van ápolva a gumi, akkor eladatja magát. De nagy lehet a különbség minőségben és állapotban a használtak között, ezért kell körültekintően választani.

Mindig felteszek egy a vicces kérdést a mestereknek így te sem úszod meg. Van otthon egy pajszerem, és nagyapámtól megmaradt egy defektjavító készletem. Nekiállhatok ezzel a felszereléssel kijavítani a robogóm lyukas gumiját?

Meg lehet oldani, minden csak kézügyesség kérdése. Láttam én már sok mindent, például teherautó gumit két pajszerrel is javítottak már meg. Persze azért ehhez bátorság is kell.

Hamarosan visszatérek a műhelyben, és kiderül mennyire szeretik a gumisok a defektjavítót, és persze az is, hogy mennyire érdemes előre bejelentkezni a tavaszi/téli nagy átgumizások idején.

További autós tartalmakért kövess minket Facebook oldalunkon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....
2024.05.19
Ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség....
2024.05.19
A M1RA versenyzője, Bucsi Attila emberfelettit nyújtott a TCR Eastern Europe túraautó-bajnokság....
2024.05.19
- Hajóbaleset történt szombat éjjel a Dunán, Verőce közelében, a balesetben ketten meghaltak, három....
2024.05.19
Először repítette magasba Hexa nevű lebegő járművét Tokióban a SusHi Tech Tokyo startup cég a világ....