szakértő
Mi van a kasztival?
Egy használt autó teljes körű helyszíni átvizsgálásából nem maradhat ki a kocsi korábbi károsodásai után való kutakodás. Ennek két fő eszköze van. Az egyik a festékréteg vastagságmérő készülék, a másik pedig a látás nagyszerű képessége.
Amit a műszerrel mérni tudunk az a fém elemeken lévő festék vastagsága. Ennek alapján a szemlelapunkon be kellett karikáznunk mindkét hátsó sárvédőt és ajtót, valamint a csomagtér fedelet. A gyári 130-140 mikrométeres vastagsági értékek helyett ezeken az elemeken 180-300 mikron közötti értékek adódtak, amelyek alapján nem lehetett azt mondani: ezt a kocsit nagyon összecsukták korábban.
Kb. ott van hegesztve, ahol a villanyvezeték tükörképe látható az oszlopon
Az oszlopok és küszöbök mérése is nagyon fontos. Ennek alapján dől el, hogy egy korábbi sérülés meddig hatolt be a járműbe. A mérések azt mutatták, hogy a jobboldali C-oszlop és alsó folytatása, a küszöb hátsó része már javítva volt.
A gyanú árnyékában
Kollégám a vizsgálatot mindig a diagnosztikával kezdi, mert ez adott esetben elég sokáig elhúzódhat és amíg a gép gondolkozik, dolgozik, addig mi tudunk mással haladni a vizsgálatban. A diagnoszizálás idejére laptopot általában a csomagtartóba tesszük, azon egyszerű oknál fogva, hogy itt árnyékot kap a képernyő, így látunk is valamit az egészből.
Mielőtt a csomagtartó fenékkárpitjára tette volna a gépet, kíváncsiságból felemelte a szövetlapot és azonnal odahívott. Az immár láthatóvá vált fenéklemezen kerek perec ott figyeltek a kézi hegesztés nyomai. Meg kell hagyni, tisztességesen le volt pasztázva minden varrat, így a rozsdának sokkal kevesebb esélye marad a támadásra.
Jól kivehetőek a kézi hegesztés nyomai a fenéklemezen
Tehát ezzel a tudással felvértezve kicsit elidőztem a rétegmérővel a jobboldali C-oszlop külső részén. Egyértelműen kimérhető volt az a majdnem vízszintes vonal, ahol hegesztési varrat fut a festés alatt, mert a jellemző 3-4 százas értékekről ebben a csíkban 1000-1300 mikronra ugrott fel a műszer.
Nézzük csak meg jobban, mi történt
Az autók a legtöbb esetben egy irányból kapnak impulzust egy baleset során. Ez lehet tisztán eleje, vagy hátulja, ha nem ez, akkor valamelyik sarkára kapja az ütést. A jobb oszlopon mért adatok alapján és a fenéklemez javításait látva meghatározhatóvá vált, hogy ez a kocsi valami komolyabb pofonba szaladt bele (vagy a pofon szaladt neki – ha ennek így van értelme) a lényeg, hogy a jobb hátsó sarok jelentősen sérülhetett valamikor a múltban.
Egyenetlen, csúnya festés felül
A kicserélt karosszéria rész egyik vége már megvolt, és a kezdetek kezdetén láttuk, hogy hol húzódik a „törésvonal”. Annyi volt még hátra, hogy megkeressük, vajon a mekkora járműrészt illesztettek be egy másik E46-osból a jobb hátsó sarokba.
A csomagtér fedél jobboldali falcában (vagy hátsó vízvályú… értsd jól) ott figyelt a hullámos, viszonylag frissnek mondható fényezés. Ennek a nyomait kerestük alulról is, úgyhogy fejjel előre bementem a csomagtérbe, majd az égnek fordítottam tekintetem. A hegesztési nyomok gyönyörűen látszottak. Ugyanígy a csomagtér fenéklemezén is, egészen addig, amíg el nem jutottam a hátfal bal szélső oldaláig, a bal hátsó lámpa alatti részig.
Egyértelmű nyomok alul
A feltárások alapján a következő jellegrajzot készítettem a kocsiról, a piros rész véleményem szerint egy másik autóból érkezett.
Elnagyolva így kell elképzelni a cserélt részt
A javítók becsületére, komolyabb mérések nélkül azt kell, hogy mondjam, a lehetőségekhez mérten elég jó munkát végeztek. Minden ajtó záródott könnyen, a fényezés is nagyon szép lett, már ami kívülről látható.
Itt a cserélt rész vége
De nem mehetünk a probléma mellett „úgysem látszik” felkiáltással. Mert ezek a javítások jelentős műszaki értékcsökkenést okoznak. Nem csak az a baj, hogy tákolva volt az autó, hanem az is, hogy a gyári minőséget, korrózióvédelmet és nem utolsósorban a merevséget utólagos eszközökkel előállítani nem lehet. Isten óvjon mindenkit attól, hogy valakinek az élete éppen azon a megváltozott merevségi paraméteren múljon!
Mutatom közelebbről
A foglaló az nem előleg!
Nem szeretek jogi természetű kérdésekről beszélni egészen egyszerűen azért mert az nem én asztalom. De annyit azért tudok, és tudni kellene mindenkinek, hogy a foglaló és az előleg nem egymás szinonimái, hanem két hasonló dologra vonatkozó, de teljesen más jelentésű fogalom.
Elnézést minden jogász olvasómtól a nem szakszerű megfogalmazásért, de leegyszerűsítve a foglaló lényege az, hogy én az átadott pénzemmel saját részemre lefoglalom a kocsit. Az autó még nincs nálam, de a pénzen fenntartom a vásárlási opciómat, azaz másnak nem adhatják el a kocsit. A foglaló csak akkor jár vissza, ha mégis eladnák az autót - hogy ilyenkor mi van, abba most nem megyünk bele.
Ezzel szemben az előleg olyan összeg letétbe helyezése, amely az adás-vétel meghiúsulása esetén visszajár. Igaz, hogy ezzel nem garantálom, hogy ennek a meghiúsulásnak nem az lesz az oka, hogy jön egy vevő és elviszi az orrom elől az autót.
Ügyfelünk a vizsgálatot megelőző hétvégén lefoglalózta a kocsit…
Én elmentem a vásárba félpénzzel
Miután elkészült a vizsgálatról a tanúsítványunk, ügyfelünk érthető módon úgy döntött, hogy lemond vételi jogáról. Annyit jelzett nekem telefonon, hogy amikor a fentiekkel megindokolta döntését, az eladó minket akart azonnal felhívni, hogy mégis miket írunk mi le a kocsijáról. A telefonszámunk fent van az interneten, a mai napig még nem telefonált.
Nagyon sajnáltam a megbízónkat, mert nagyon úgy festett a dolog, hogy 130 ezer forintja ment a levesbe. A történet vége az lett, hogy a foglaló felét visszakapta az eladótól és így jut is, marad is alapon mindenkinek legalább az egyik szeme nevetett.
A történtek után elhatároztam, hogy ezt a tanulságos sztorit mindenképpen megírom a Mesél a szakértő rovat olvasóinak. Nos, ennek az autónak a legvalószínűbb története, hogy törötten hozták be Németországból, és itthon javították ki. Nagyon jól tudják, hogy a boyracer fiatal korosztály mennyire harap ezekre a kocsikra, és biztosak benne, hogy el fogják tudni adni, pláne, hogy az árral a találati lista elejére tudnak kerülni. Talán nem véletlen, hogy ugyanilyen paraméterekkel rendelkező autót 1.95 milliós irányáron is kínálnak a neten…
És hogy mi ebből a tanulság?
Az egyik feltétlenül az, hogy mielőtt bármilyen jogalapon pénz adnánk át egy autóra, minden irányból járjuk körbe az adás-vételt. Legyen az jogi, vagy műszaki oldal, igyekezzünk a saját kockázatunkat a minimálisra csökkenteni. Fiatal ügyfelünk a műszaki oldalt rendben letudta egy átvizsgáltatással, most már azonban biztos vagyok benne, hogy ezután a jogi fogalmakkal is tisztában lesz.
Csaba a vizsgálat után ezekkel a szavakkal írt e-mail-t, amit ezúton is köszönünk:
„Kedves András!
Köszönöm szépen a tanúsítványt és a lelkiismeretes munkátokat. 10000%-ig meg vagyok elégedve a vizsgálattal, sajnálom, hogy ilyen végeredményt hozott..
50% foglaló visszafizetésében állapodtunk meg, jó tanuló pénz volt :)
Ha legközelebb hasonló vizsgálatra lesz szükségem Ti lesztek az elsők, akiket fel fogok keresni.
Természetesen mindenkinek ajánlani fogom a kitűnő, becsülettel elvégzett szolgáltatást. Az utolsó forintig megérte, inkább ez, mint, hogy vettem volna egy roncsot.
Még egyszer köszönöm szépen!"