chiphiány

Mennyit kell ma várni egy új autóra?

2022.02.11.

A chiphiány miatt gyakran olvasni jelentősen megnövekedett szállítási időkről, de mégis mennyivel nőttek meg és egyáltalán honnan indultak? Miért van az, hogy Magyarországon még többet kell várni, mint Nyugat-Európa egyes országaiban?

Mennyi a tipikus szállítási idő békeidőben?

Normális időszakban a legtöbb autó szállítási ideje néhány hónap Magyarországon. Szerencsés esetben az ember autója megérkezhet 5-6 hét alatt is, rosszabb esetben viszont előfordul fél éves várakozás. Normál esetben utóbbinál hosszabb nem jellemző, hacsak nincs valamilyen beszállítói probléma az adott modell gyártásánál.

Nyugat-Európa legtöbb országában rövidebb szállítási idők a jellemzőek, de most ott is megnőttek a várakozási idők. A Carwow készített egy összeállítást az Egyesült Királyság szállítási ideiről, amiben részletesen leírják egyes modellek szállítási idejét. Ott az Audi és a BMW például 18-32 hétre szállít, a a KIA 14-37 között szállítási időt vállal modelltől függően, a Skoda pedig minimum 27 hetet kér, de az Enyaq esetében több, mint egy évet kell várni.

Magyarországon a szállítási idők ennél jelentősen magasabbak jelenleg. Teljesen természetes az 1 éves szállítási idő, de előfordul, hogy ha most, 2022 elején megrendel valaki egy új autót, nem tudják megígérni, hogy 2023-ban leszállítják számára. Így például előfordulhat, hogy ha valaki most megrendel egy kifutó modellt újonnan, mire megérkezik, már nem a legújabb modellt fogja megkapni.

Miért kell Magyarországon többet várni?

Ha egy gyártó számára csak korlátozott gyártási kapacitás áll rendelkezésre, kénytelen szigorú elvek szerint priorizálni a beérkező rendeléseket. Limitált számú legyártható autó mellett azok a járművek lesznek legyártva, amelyek több profitot jelentenek a gyártó számára. A jól jövedelmező országok mellett szintén fontosak az igazán nagy és jelentős piacok, ahol a gyártók nem engedhetik meg maguknak, hogy veszítsenek piaci részesedésükből.

A két piackategória között bőven van átfedés, de nem minden nagy piac tartozik a nagy profitot jelentő piacok közé, erre jó példa Spanyolország. A másik négy európai óriáspiac, Olaszország, Franciaország, Németország és az Egyesült Királyság jobb profitot jelent a legtöbb gyártó számára és az ott eladott autók száma is biztosítja számukra az autók érkezését. A legjobban jövedelmező piacok a nagyok mellett azok az országok, ahol eleve magas az életszínvonal és a vásárlóképesség, például Norvégia tipikus példa.

Magyarország sajnos nem nagy piac az évi 120.000 darab új autóval, és nem is gazdag ország, így mi a prioritási lista végén kullogunk. Egy ideig még lehetett a raktárra érkező autók közül válogatni, de mivel a raktárra rendelés ilyen problémás időszakokban kifejezetten ritka, a magyar vásárlók kénytelenek várni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....
2024.05.19
Ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség....
2024.05.19
A M1RA versenyzője, Bucsi Attila emberfelettit nyújtott a TCR Eastern Europe túraautó-bajnokság....
2024.05.19
- Hajóbaleset történt szombat éjjel a Dunán, Verőce közelében, a balesetben ketten meghaltak, három....