Mazda

Mazda6 2.5i Rev. Sportkombi – meglát, megszeret, megvesz

2013.09.14.

A legkisebb japán autógyár nem titkolt reménye volt, hogy a KODO dizájn és a SKYACTIV technológia égisze alatt megalkotott autóival egy régóta tartó lejtmenet végére ér. A felemelkedést egyértelműen a formatervnek köszönhetik, mindemellett az új 6-os műszaki tartalma sem piskóta.

KODO dizájnnal egy nyerő pozíciót kapott az új Mazda6, ugyanis vásárláskor még mindig az érzelmek dominálnak!

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Kezdjük talán azzal, hogy az előző szériától egyetlen csavart sem öröklő középkategóriás Mazda milyen körülmények között született. A már három éve autógyárakat sarcoló válság közepette, 2011-ben szökőárral és földrengéssel szemben kellett helytállnia a szigetországnak. A kezdeti riportok szerint a Mazdának közvetlen károkat nem okozott a katasztrófa, és emberáldozatokat sem követelt tőle, mégis két gyáregység (Hiroshima és Hofu) termelését le kellett állítani.

Mazda6 vezető tervezője: Tamatani Akira

A későbbiek során kiderült, hogy a tokiói adminisztrációs központ és a yokohamai fejlesztési központ épületei is sérültek, valamint pénzügyi és emberi erőforrásaival egy ideig a mentési munkákra összpontosított a gyár. Ezt megelőzően a Ford a recesszió túlélése érdekében több lépcsőben csökkentette részvényeit és tulajdonosi hányadát a Mazdánál.

A CX-5-el és az új Ford Mondeoval megegyező alvázat kapott

Mindeközben a konkurens gyárak egymás után ontották ki magukból a hibrid, üzemanyagcellás vagy elektromos tanulmányaikat és szériamodelljeiket, mindent bevetve a nagyobb tortaszelet megszerzéséért világszerte. Ha csak az európai felhozatalt nézzük, a több mint 20 modellt magába foglaló középkategóriás szegmens-portfólió sem elhanyagolható részlet, merthogy az átlagnál több pénzért autóvásárlást tervező magánszemélyek és flottavásárlók kegyeit kell megnyerni az állandó negatív mutatókkal vívott csata közben.

 i-stop amihez nem kell magyarázat az i-ELOOP viszont a lassítási energiagenerátort jelöli

Mi volt a fentiekre a fővezér válasza? Lehet, hogy nincs pénzünk flancos tanulmányokra, de vannak okos mérnökeink és kreatív formatervezőink. Így születettek az új formavilág előhírnökei, a Takeri Concept és a Shinari Concept. A „maradjunk a kaptafánál” felkiáltás után pedig, a „fókuszáljunk a külső dizájnra, kasztnira, motorra és váltóra” vezényszó következett!

Okos megoldás az ajtóval együtt mozgó csomagtér róló -  defektjavító-készlettel 522/1648 literes a csomagtér

A 2011-es genfi kiállításon legalább három köbméter nyálunk csorgott el a vizuális élménytől, miközben sóhajtoztunk nagyokat, hogy a sorozatgyártásra kerülő példányon minél több részlet maradjon meg. Egy évvel később a szedán moszkvai leleplezésekor bebizonyosodott, hogy szinte mindent erre a lapra tett fel a gyár és persze mindezt okkal, hiszen ezután nívós dizájn-díjakat és műszaki innovációit elismerő véleményeket kapott egyre-másra. Összességében kijelenthetjük, hogy külseje alapján mérföldekre van kategóriatársaitól és ezzel kellő figyelmet vonhat magára.

Kamerák és érzékelők egy csokorban a sávelhagyás, távolsági fényszóró-szabályozás, táblafigyelés és az adaptív tempomat működtetéséhez

A dimenziókat illetően már nem annyira átlátható a koncepció, hiszen az előző generációs kombihoz képest 20 mm-rel hosszabb, 45 mm-rel szélesebb és 15 mm-rel alacsonyabb. A csomagtér 519-ről 522 literre gyarapodott csupán, lehajtott üléstámlákkal viszont 1752 literről 1648-ra csökkent. A lépcsőshátú kivitelhez képest meglepő módon a kombi tengelytávja 80 mm-rel rövidebb és ennek megfelelően a teljes hossza is 65 mm-rel kurtább. Nos, a kategóriatársaknál a kombi kivitel ugyanazon tengelytáv mellett inkább nagyobb, mintsem kisebb a szedánhoz képest, ergo a fordított méretpolitikát betudhatjuk a sportosságért hozott áldozatnak, mégis csak egy sportkombiról beszélünk, nemdebár?!

 "jimba ittai" beltér kialakítási elv a ló és lovasának egységét jelenti

Egyébként semmiféle szűkösségérzetet nem tapasztalunk, ha nem kezdjük el hasonlítgatni másokhoz. Egy Revolution felszereltség esetén meg pláne nem jut eszünkbe más térbe vágyódni. A perforált bőrrel bevont kétszínű üléseket elektromosan oda állítjuk, ahol éppen megfelel és akár elöl, akár hátul kaptunk helyet, komfortzónánk nem látja kárát.

Ritkán használt kapcsolók egyike

A belső tér hangulata a sötét árnyalatú felületek miatt komor, de elegáns. A műszerek megvilágítása szolid, természetes fehér színű (a korábbi modellnél vörös volt) ezzel is jelezve, hogy prémium irányba tendálnak. A kezelőszervek, kapcsolók könnyen áttekinthetőek, kezelésükhöz nem szükséges a gépkönyvet végig lapozni, szinte azonnal megtanulható mit mivel működtetünk. Újdonság a váltóboxra helyezett HMI kapcsoló, amivel az egyébként érintőképernyős TomTom alapú navigációt, a telefont és az audio rendszer beállítását és kezelését is végezhetjük. Egy ilyen elegáns környezetben a hagyományos kézifékkar helyett szerintem nem lett volna stílusidegen megoldás az elektromos rögzítőfék kialakítása.

Gyönyörűen varrott üléshuzatok és kellemes beltéri anyagok mindenütt

A gép szívét is különlegesre alkották, csakúgy, mint a külsejét! A homogén töltetű, kompresszió-gyújtásos (HCCI) motorok a Mazda SKYACTIV motortechnológia mérföldkövei. Benzinmotorok esetében a világon a legmagasabb kompresszió viszonyt alkalmazták (14,0:1), dízelek esetében pedig a legalacsonyabbat (13,0:1). Céljuk a hatékonyság növelése volt mindkét motortípus esetében, ehhez viszont növelni kellett a sűrítési arányt és csökkenteni a fojtási veszteségeket és a mechanikai súrlódást.

Az említett kézifékkar helyére képzeljünk egy váltóboxba rejtett kapcsolót - Letisztultabb, elegánsabb lenne, nem!?

Hasonlóképp a négy nagy veszteségforrás (kipufogás, hűtés, befecskendezés, mechanikai áttételek) optimalizálása is nagy szerepet játszott ebben a játékszabályokat - jó értelemben véve - figyelmen kívül hagyó fejlesztésben. A végeredmény egy olyan benzin üzemű kétliteres erőforrás lett, aminek fogyasztása és károsanyag-kibocsátása megközelíti a Toyota Hybrid Prius-ának értékeit. Dízelek esetében pedig Euro 6-os normákat teljesít az aggregát a nitrogén-oxidok csökkentéséhez szükséges utókezelés és SCR rendszer nélkül.

Az elődben négy és piros volt, itt már csak három és fehér

Minden erőforrás 4 hengeres és közvetlen befecskendezéses. A kétliteres benzinesek 145 és 165 lóerősek. Tesztautónk a legnagyobb 2,5 literes, 192 lovas motorral szerelt verzió volt. Gázolajosok terén csak 150 és 175 lóerős, 2,2 literes motorok közül választhatunk. A nyomatékátvitel 6 fokozatú manuális és automata váltón keresztül lehetséges. Tesztalanyunk automatája esetében a kormány mögötti fülekkel semmi szükség nem volt a közbeavatkozásra, minden körülmények között észrevétlenül tette a dolgát.

Minden kontroll és segédberendezés kikapcsolható

A teszt kezdetén a városi araszolgatás közben 10 liter körüli átlagot jelzett a fedélzeti, ezt persze a vidéki könnyű vágta 7,5 körüli értékre csapta. A visszatankoláskor számolt vegyes átlag pedig 7,8 literre jött ki. Az elöl McPherson, hátul többlengőkaros futómű durvább útfelületen jóval erősebb gördülési zajokat produkált, mint amilyenre számítottunk, amiben a 19”-os kerekeknek jelentős szerepe lehetett. Menet konform és vezethetőség tekintetében tehát egy megfelelő helykínálatú, hosszú- és rövidtávon egyaránt kényelmes és nem utolsó sorban gazdaságos autó az új hatos.

Februári bevezetése óta 7 százalékos piaci részesedést hasított ki magának a hazai piacon a Mazda6. Az Európai Unióban a CX-5-tel együtt jelentős növekedés szereztek a márkának, hiszen jelenleg az újautó eladásaik felét a közös alapokra épülő, de eltérő célcsoportot megcélzó modellek adják. Az árak motorizáltságtól és felszereltségtől függően változnak, a kombi és szedán kivitel között nincs árkülönbség. A belépő benzines 6 499 000 forint, a dízel 7 069 000 forintos listaáron kapható. Utóbbinál (2,2 dízel, 150 LE + gazdag alapfelszereltség) olcsóbbat egyetlen konkurens márka sem kínál, pedig akad bőven választék: Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Camry, Honda Accord, Skoda Superb, VW Passat, Kia Optima.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.20
Egy nagyszerű, humoros sztorikkal tűzdelt cikket olvashatunk arról, amikor Szentgyörgyi Albert....
2024.05.20
Már inkább az áldozatok kereséséről szól a kiterjedt kutatás a Dunán - mondta a Pest Vármegyei....
2024.05.20
Egy hajnali ütközés miatt vált járhatatlanná az érintett sztrádaszakasz a rendőrség jelentése....
2024.05.20
Megújuló forrásokból származó elektromosságot használva akár 62%-kal is csökkenthető az....
2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....