magyarok a világ járműgyártásában

Magyarok a világ járműgyártásában: Bejczy Antal

2013.09.01.

A Mars-felderítő jármű alkotógárdáját magyar származású mérnök vezette. Bejczy Antal professzornak harminckét év alatt hat szabadalma, és több mint negyven újítása volt.

1930-ban született Ercsi Sina-telepen. Gyermekkorát a mai Besnyő területén, Göböljáráson töltötte, ahol édesapja, Bejczy Jenő főintéző volt. Középiskoláit Kalocsán, a jezsuitáknál végezte. Esti tagozaton beiratkozott a Budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnöki karára.

1956-ban elhagyta az országot. Norvégiában fejezte be tanulmányait, ahol egyúttal doktori címet szerzett alkalmazott fizikából. Az atomreaktorok szakértőjeként 1966-ban NATO-ösztöndíjjal az Egyesült Államokba került, a Cal-Tech (California Institute of Technology) műszaki egyetem fizika tanszékére.

Három év múlva kutatói állást kapott a NASA legnagyobb intézetének számító, még a Kármán Tódor alapította Jet Propulsion Laboratoryban (Sugárhajtás-laboratórium), ahol azután a távirányítású robottechnika részlegét vezette. A magyar szakembernek több mint 150 publikációja jelent meg a robottechnológia és a távirányítás területén, továbbá e témakörben hat találmányát jegyezték be az Egyesült Államokban, s 41 kitüntetéssel elismert újítást mondhat a magáénak. Egyik alapítója volt a több mint 300.000 tagot számláló IEEE (Amerikai Elektromos és Elektrotechnikai Egyesületek Szövetsége) szervezet keretében alapított Robotika és Automatizálás Egyesületnek.

1969-től nyugdíjazásáig, 32 éven át dolgozott a világhírű kaliforniai Jet Propulsion Laboratory (JPL) kutatójaként, a távoli űrkutatás témáiban. E mellett, a St. Louis-i Washington Egyetem robotika tanszékének volt tanszékvezetője.
 

1997-ben került sor főműve (bár természetesen ez a fajta kutatói tevékenység ma már mindig csapatmunka), a Sojourner névre hallgató Mars-járó bemutatkozására.

A Mars-autót hat darab, tizenhárom centiméteres átmérőjű, kerékbe épített villanymotor hajtotta, ezekhez és a mérőműszerekhez a Sojourner tetejére épített harmadnégyzetméternyi és tizenhat kilowattos teljesítményű napelem szolgáltatta az energiát. A jármű percenként negyven centiméteres sebességgel haladt, aztán három hónapos adatgyűjtés után akkumulátorai lemerültek, és megszakadt vele a kapcsolat.

Bejczy professzornak harminckét év alatt hat szabadalma, és több mint negyven újítása volt. Százötven tudományos cikk szerzője, tíz szakmai könyv társszerzője és több tucat tudományos konferencia előadója.

Forrás: magyarjarmu.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.20
Már inkább az áldozatok kereséséről szól a kiterjedt kutatás a Dunán - mondta a Pest Vármegyei....
2024.05.20
Egy hajnali ütközés miatt vált járhatatlanná az érintett sztrádaszakasz a rendőrség jelentése....
2024.05.20
Megújuló forrásokból származó elektromosságot használva akár 62%-kal is csökkenthető az....
2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....