járműgyártás

Magyar designer tervezte a Piëch Mark Zero-t

2019.03.27.

Ferdinand Piëch, a Volkswagen AG egykori felügyelőbizottsági elnökének, a wolfsburgi konszern egyik meghatározó tulajdonosának fia, Anton Piëch saját fejlesztésű autót mutatott be a márciusi Genfi Autószalonon. Az autó vezető designere a magyar Varga László, akivel közvetlenül a bemutató után Genfben beszélgettünk.

Hogyan került a Piëch Automotive céghez, amely első autóját éppen a Genfi Autószalonon mutatta be?

Varga László

Kacifántos úton. A műszaki egyetemen terméktervezést tanultam, amikor készítettem egy Jaguar E-Type interpretációt, ami jól sikerült és híres lett. Ez kellő motivációt adott, hogy a tanulmányaimat folytassam, mint járműtervező. Elvégeztem a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet, onnan a Mercedeshez kerültem. A Jaguar tervem azonban az interneten keringett, így talált rám Anton Piëch. Ő is azt a designvonalat szereti, amit én: a letisztult, klasszikus formákat. Megtaláltuk a közös hangot, így a Piëch Automotivnak dolgozom.

Mikor jelenik meg a Piëch Mark Zero a piacon?

Három éven belül már kapható lesz. Év végén szeretnénk elkezdeni az autó tesztelését.

A német kapok szerint a kétüléses sportkocsi csak az első darab lesz, s családdá növi ki magát a megszületett márka.

Így van. Szeretnénk bővíteni a palettát. A sportos vonalat meg akarjuk tartani, de nyilván reagálni kell a marketing által megfogalmazott vásárlói igényekre is. További típusok vannak már rajzasztalon, s várjuk a technikai visszaigazolást. Reméljük, hogy az embereknek tetszeni fog a Genfben bemutatott elektromos sportautó.

Ki a célközönség és van-e már ára?

Olyan embereknek szánjuk az autót, akik szeretik a klasszikus formákat és vezetési élményt. Sokan mondják, hogy az igazi autók a benzinesek, amelyeknek van kellő motorhangja. A technológia fejlődésével azonban elkerülhetetlen, hogy átváltsunk elektromos hajtásra. Mi azt szeretnénk, hogy az elektromos autók se legyenek lelketlenek, s meg akarjuk őrizni a klasszikus sportautók lelkét. Ami pedig az árat illeti: 150-160 ezer euró lesz felszereltségtől függően.

Nekünk, magyaroknak legalább annyira fontos, hogy autót magyar vezetődesigner tervezte. A cég Zürichenben van bejegyezve, ön is ott él, ott dolgozik?

Szerencsére nem. A Piëch Automotive-nak van irodája Zürichben és Münchenben, ez utóbbi a mérnöki designiroda. De nagyon rugalmasak, így továbbra is Budapestne élek, s amikor nagyobb a hajtás van, megyek Münchenbe vagy éppen Zürichbe.

Nagy dolog, amit elért, hogy egy Porsche dédunoka cégénél vadonatúj sportautót tervez. Ön is így éli meg?

Genfben, a bemutató után.

Nagyon örülök, hogy így alakult az életem, ez valóban nagy lehetőség, s remélem, az otthoniak is örülnek neki.

Az autó bemutatóján a szomszédos Porsche standról átjött névrokona, Varga Péter, aki a stuttgarti gyártónál vezetődesigner. Mitől ilyen erős a magyar designer-iskola?

Az ő története más, ő kinn is tanult. Saját tapasztalataim alapján azt mondhatom, azok a magyarok, akik kikerülnek külföldre, nagyon elszántak. Nekünk sokkal többet kell küzdeni, hogy elismerjenek bennünket külföldön, főleg design területen, mert Magyarországon a járműtervezés nem létezik. Ez azonban elszánttá tesz bennünket, akkor is el akarunk jutni a legmagasabb fokra.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....