Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

A kültéri mozgólépcsőtől a kerékpáros liftig – Az ingázás legfurcsább módjai

2023.10.01.

Hét különleges közlekedési eszközt vagy módszert mutatunk be az ingázásra a világ minden tájáról Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjaiban. 

Hétköznapokon több mint egymillió magyar ingázik, vagyis nem azon a településen dolgoznak, ahol laknak, ezért nap mint nap utazniuk kell. A legtöbben valamilyen tömegközlekedési eszközzel, autóval, motorral vagy kerékpárral jutnak el úti céljukhoz, miközben a világban ennél sokkal furcsább módokon is ingáznak. Ezekből mutatunk most néhányat.

1. Roosevelt Island Tramway – New York, Egyesült Államok

Ez a látványos városi libegő a Roosevelt-szigetet köti össze a manhattani Upper East Side városnegyeddel New Yorkban. 1976-os üzembe helyezése óta több mint 26 millió utast szállított. Mindkét kabinja 125 fő befogadására alkalmas, amelyek hétköznapokon napi 115 fordulót tesznek meg. Az 945 méter hosszú út nem tart sokáig, csupán 3 perc a menetidő. A kötélpálya legmagasabb pontja több 76 méteren van, a libegő csúcssebessége eléri a 26 kilométer/órát.

2. Kültéri mozgólépcső – Medellín, Kolumbia

Kolumbia második legnagyobb városában igen különleges módon oldották meg a szintkülönbség okozta nehézségeket. A Comuna 13 nevű, domboldalban fekvő szegénynegyed a járművek számára túl meredek volt, az ott élő embereknek pedig 28 emeletnek megfelelő magasságot kellett gyalogolniuk, hogy feljussanak. Ezért építettek egy 385 méter hosszú, hat részből álló kültéri mozgólépcsőt, amely összeköti a negyedet a városközponttal, így a 30 perces megerőltető gyaloglás 5 perces utazássá szelídült.

3. Korcsolyaút a Rideau-csatornán – Ottawa, Kanada

A kanadai főváros központját átszelő Rideau-csatorna minden télen egy 7,7 kilométeres, hatalmas korcsolyapályává alakul. Szezononként körülbelül egymillió ember csúszik a jégen, ahová szórakoztató- és vendéglátó egységeket is telepítenek. A szabadidős korizás mellett azonban sok helyi és turista sportos útvonalként használja a jeges csatornát, és korcsolyával mennek munkába, ügyet intézni vagy tekeregni a városban. A jég állapotát folyamatosan ellenőrzik, hogy biztonságos legyen a csúszkálás. 

4. A wuppertali függővasút – Wuppertal, Németország

Vonattal munkába járni? Nem hangzik túl izgalmasan, kivéve akkor, ha egy fejjel lefelé fordított vonaton ülünk. Persze ez csak azt jelenti, hogy nem a kerekein és síneken gurul a vonat, hanem egy állványrendszerre felfüggesztve halad. Ezért hívják függővasútnak. A megoldás futurisztikusnak tűnhet, pedig a vasútvonal már több mint 120 éves, 1901-től szállítja az utasokat a 13,3 kilométer hosszú szakaszon. Azért építettek ilyen vasutat, mert a sűrűn beépített város és a Wupper patak miatt drága és körülményes lett volna egy hagyományos vasútvonalat létrehozni. 

5. Hazaúszás a folyón – Bern, Svájc

Mindenféle jármű vagy eszköz nélkül, rendkívül frissítő megoldást találtak ki az ingázásra a svájci Bernben élők: munka után hazaúsznak az Aare folyón. A holmijaikat, ruhát, telefont, pénztárcát vízhatlan táskába teszik, és úgy viszik magukkal a vízben. Az erős áramlatokkal lebegni természetesen a nyári időszakban a legkellemesebb, de a vállalkozó szellemű városlakókat  hűvös időjárás sem riasztja el. Az biztos, hogy így el lehet kerülni a csúcsforgalmat. 

6. Teleférico (La Paz, Bolívia)

Bár a világ metropoliszainak többségét föld alatti metróhálózat szövi át, vannak olyan helyek, ahol szóba sem jöhet a metró. Ilyen a tengerszint fölött 3600 méteren fekvő bolíviai La Paz, ahol a világ legfejlettebb és legnagyobb városi kötélpálya-hálózata működik. A kabinos sífelvonókhoz hasonlító rendszer több mint 30 kilométer hosszú és tíz vonala van. Egyfajta tömegközlekedési hálózat a levegőben, amely összeköti La Pazt és a 4100 méteren fekvő El Altóval, a csaknem egymilliós alvó várossal, ahonnan bejárnak az emberek dolgozni. A Teleférico naponta mintegy 100 ezer embert szállít. 

7. Kerékpáros lift – Trondheim, Norvégia

A világ első városi kerékpáros felvonóját 1993-ban adták át, és üzembe helyezése óta több mint 300 ezer bringást húzott fel a nagyon meredek, 20 százalékos emelkedőn, körülbelül 130 méter hosszan. A norvégul sykkelheisen nevű eszköz az óvárosi hídtól viszi fel a kerékpárosokat a történelmi erődhöz, és ingyenesen lehet használni.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.31
A tűzoltók szabadították ki a vezetőt, akinek autója árokba borult Uraiújfalu és Vasegerszeg között....
2024.05.31
Figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére péntek éjfélig a HungaroMet, hevesebb....
2024.05.30
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.05.30
Nagyon várta a szezon második futamát a Velenczei-Vánsza kettős, hiszen az első versenyt hamar be....
2024.05.30
Valaki bort, mások táskát terveztetnek autómárkájukhoz, a Nissan most Smell My Dust néven dob....
2024.05.30
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.30
Nézze meg a videót! ..
2024.05.30
Május 25-én, szombaton a Magas-Tátrában, a Hunfalvy-hágó (Chata pod Rysmi) közelében lezuhant egy....
2024.05.30
A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei....
2024.05.30
Kategóriát teremtett a Toyota 1994 májusában, amikor a városi SUV első generációját bemutatta. Ma....