közlekedésbiztonság

Kis lépés az autóiparnak, hatalmas lépés a járműbiztonságnak

2022.09.09.

Július 6. óta kötelező az intelligens sebesség asszisztens (ISA) és az elektronikus adatrögzítők (EDR) alkalmazása az Európában gyártott járművekben.

2022. július 6. óta az EU/EGT piacra bevezetett személygépkocsik, kisteherautók, teherautók és buszok új modelljeit alapfelszereltségként fel kell szerelni néhány új járműbiztonsági technológiával. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC – European Transport Safety Council) üdvözli ezt a mérföldkövet, de szerinte két új technológia szabványa túl gyenge, így azok felülvizsgálata mihamarabb indokolt.

Az ETSC egyértelműen kijelenti, hogy az Intelligens Sebesség Asszisztens (ISA) minimális szabványainak alkalmazása oda vezethet, hogy a gyártók olyan ISA-rendszerrel építsenek autókat, amelyek korlátozott biztonsági előnyökkel járnak, sőt, egyenesen bosszantják a vezetőket. Ennek az az oka, hogy az időközben felpuhított jogi szabályozó környezet lehetővé teszi a csak figyelmeztető rendszer alkalmazását, amely idegesítő hangjelzést ad, emellett nem egyszer pontatlan sebesség információkkal párosul. Minek köszönhető mindet? A rendszerek bevezetésének előkészületei során „olcsósított” megoldások csak kameraalapú jelfelismerő rendszert használnak, ahelyett, hogy a jóval megbízhatóbb digitális térképeket vennék alapul a sebességkorlátozások megjelenítéséhez.

A szándék jó, de még van mit csiszolni rajta (kép: ETSC)

Az ETSC arra is figyelmeztetett , hogy a járműbe épített „fekete dobozok”, más néven elektronikus adatrögzítők (EDR) végleges műszaki szabványai gyakorlatilag használhatatlanná teszik az eszközöket a közlekedésbiztonsági szakemberek számára. Ennek az az oka, hogy a specifikációk tiltják az idő-, dátum- és helyadatok rögzítését, ami elengedhetetlen a balesetek körülményeinek rekonstruálásához. Az ETSC szerint az EDR-ekre vonatkozó előírásokat is a lehető leghamarabb felül kell vizsgálni.

„Július 6. óriási előrelépés a járműbiztonság terén Európában. A most kötelezővé tett technológiák a jövőben több ezer életet mentenek meg. De a közúti közlekedésbiztonság terén elért nagy győzelem ellenére rúgtunk néhány öngólt is. Az egyik legnagyobb potenciállal rendelkező életmentő rendszer, az intelligens sebesség asszisztens (ISA) nem úgy sikerült, ahogy azt eredetileg terveztük. Az új, járműbe épített fekete dobozok (EDR) pedig gyakorlatilag használhatatlanok lesznek a kutatók számára. A járművek biztonsága folyamatosan fejlődik, és semmi sem indokolja, hogy ezeket a szabványokat ne lehetne a közeljövőben felülvizsgálni és frissíteni. Szerintünk ez elengedhetetlen.” – nyilatkozta Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
A nyolcszoros világbajnok 7,9 másodperccel előzte meg a Hyundai versenyzőjét, Ott Tänakot. ..
2024.05.12
A MÁV-Start a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól az előszezoni menetrend szerint,....
2024.05.12
A kormány marad, de kecsesebb arcot kap és változik a fénytechnikája. ..
2024.05.12
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így marad tiszta az autó. ..
2024.05.12
Úgy tűnik, hogy a Toyota Gazoo Racing zakatoló vonatán nincs fék, ugyanis kiterjedt sport- és....
2024.05.12
Hat jármű sérült a közlekedési balesetben a Róbert Károly körúton – írta a katasztrófavédelem. ..
2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....