kerékcsere

A kerékválasztás hatása a járműcsapágyakra

2019.04.26.

A kerékcsapágyak jelentik az egyik összeköttetést a jármű kereke és a futómű között, így a kerékről adódó terhelések minden esetben érintik a csapágyakat. A tavaszi kerékcsere idejére egy kis figyelemfelhívó cikket teszünk közzé, hogy az üzemeltetők tudjanak a kerékválasztás hatásairól.

 

A kerékcsapágy terhelése

A kerékcsapágy esetében megkülönböztethetünk statikus és dinamikus terhelést. Amikor az autó egyhelyben áll, a súlya a csapágyat terheli, ez a statikus terhelés. Ha már elindul a jármű, akkor az útegyenetlenség és a forgó mozgás miatt a terhelés dinamikusan változik. A fékezés, kanyarodás és a futóműbeállítás hibájából származó terhelések pedig tovább növelik a csapágyat érő erőket és csökkentik az élettartamot.

A kerékválasztás jelentősége

A kerékválasztás is befolyásolja a csapágyak terhelését, mivel a kerék középsíkjának elhelyezkedése befolyásolja a csapágyat érő erővonal helyzetét. Nem véletlen, hogy a gyári keréktárcsákat megnézve az ET szám 30-50 között található. Az ET-szám a keréktárcsa középsíkja és a kerékaggyal kapcsolódó felület közötti távolságot mutatja. Ha az ET-szám pozitív, a kerék középsíkja a jármű középsíkjának irányába tolódik el, ha negatív, akkor a középsík a kerékagyhoz képest kívül helyezkedik el.

 

 

Miért is fontos ez? Mivel a kerékcsapágyaknak nem csak függőleges irányú erőt kell felvenni, ezért a mindenképp ferde hatásvonalú csapágyat kell alkalmazni. A tengely megtámasztásához lehet két kúpgörgős csapágyat vagy kétsoros, ferde hatásvonalú, önbeálló csapágyat használni. A kúpgörgős csapágyakat főleg haszongépjárművekben, vagy régi járművek hátsó tengelyénél alkalmazták. Karbantartás-igénye nagyobb, és beállításakor csapágyhézagot kell állítani, ami az összeszerelésnél többlet időt és hibalehetőséget jelent. Ma szinte kizárólag kétsoros, önbeálló csapágyat alkalmaznak a személygépjárművekben.

 

 

A kerékcsapágyak terhelése akkor ideális, ha az erő a két csapágy között ébred, ugyanis ilyenkor minimális a tengelyt terhelő nyomaték, hiszen az a két felfüggesztési pont között helyezkedik el. Ezt az állapotot lehet biztosítani a pozitív (25 mm feletti) ET-számmal. Ha elkezdjük csökkenteni az ET számot, akkor a csapágy terhelése külpontos lesz, így előfordulhat, hogy egy ilyen csere után a használt csapágy hirtelen tönkremegy.  

 

 

Nyomtávszélesítő

A nyomtávszélesítőnek ugyanolyan hatása van, mint a kis ET-számú keréktárcsának, ugyanis a kerék középsíkját eltávolítja a csapágytól, ezáltal megnöveli a terhelést. A nyomtáv megnövelése tehát amellett, hogy javítja a jármű kanyarstabilitását, képes a csapágyakat is tönkretenni.

 

 

A csapágyhiba jelei

A kerékcsapágyak meghibásodását általában nagyobb sebességnél lehet érezni. Előfordulhat az is, hogy kisebb sebességnél is kattogó hangot hallunk, illetve kanyarodáskor, terhelésváltáskor megváltozik, esetleg elhallgat a zaj. Mivel a kerék fordulatszámával változik a zaj, ezért az ilyen jelek esetén érdemes ellenőrizni a csapágyakat.

Mivel az igénybevétel folyamatos, ezért előfordulhat a csapágyak olyan mértékű kopása, amit már a kerék mozgatásával is lehet érezni. Megemelt állapot a kerék vízszintes középsíkja körüli mozgatás megmutathatja a nagyobb kopást.

Előfordulhat a kerék túl nagy negatív dőlése, amikor a csapágy már nagyon kopott. Kritikus esetben a féltengely végének vagy csavarjának törése is bekövetkezhet a rossz csapágy miatt. A lógás mértékét futóműbeállításkor is ellenőrizni kell, ugyanis a mérési eredményt is befolyásolhatja.

Karbantartás-szükséglet

A modern kerékcsapágyak karbantartásmentesek, általában zárt házban helyezkednek el. Beépítés és szerelés szempontjából többféle is lehet, a különböző típusok elsősorban a rögzítésben térnek el egymástól. Vannak már olyan szerkezetek is, ahol a csapágy cseréje a kerékagy cseréje nélkül nem megoldható, ezekben az esetekben kellemetlenebb a rossz minőségű utakon 150-250 ezer km alatt tönkremenő csapágyak cseréje.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
A Liget Budapest Projekt részeként megújult a KRESZ-park és környezete a Városligetben. A....
2024.05.11
A kétszeres világbajnok teljesített a legjobban az őrült küzdelemben, amelyre jellemző, hogy a....
2024.05.11
Már korábban is felmerült, hogy járatot nyitna Budapestre az indiai fapados IndiGo, új szélestörzsű....
2024.05.10
Bizonyos szabálysértések a közösségnek, azaz nekünk magunknak ártanak: szabálytalanul parkoló kocsi....
2024.05.10
Nem éppen turistacsalogató az új projekt.   ..
2024.05.10
Igazi mérföldkő a kínai Senjang város Dadong kerületében működő létesítmény gyártósoráról ma....
2024.05.10
Az M0-s autóút déli szektorán az M5-ös autópálya felé vezető oldalon összeütközött több jármű az 5-....
2024.05.10
Pofátlan(tan)ítás Salgótarjánban címmel tett közzé egy videót a Nógrád Vármegyei Rendőr-....
2024.05.10
Május 12-én a darlingtoni futamon jelenik meg a híres dizájn. ..
2024.05.10
A négyüléses luxusbusz és a hétszemélyes VIP utazójármű után egy harmadik üléskonfiguráció is....