Isuzu

A japán sportkocsi, amiről még nem hallottál

2022.02.09.

Nem véletlenül kapott olaszosan csengő nevet, és bukólámpákat az Isuzu Piazza. Megelőzte korát, mégsem lett belőle sláger.

Más idők jártak a 80-as években. Akkoriban még könnyedén életben maradt egy kissebb autógyár is Japánban. Mi több, egy alapvetően haszonjárművekre szakosodott cégnek még olyan mellék projektekre is volt büdzséje, energiája és ideje, mint egy háromajtós sportkupé megalkotása. Így született meg 1980-ban az Isuzu Piazza, vagy ahogy Amerikában hívták, az Isuzu Impulse, ami hiába volt egy hátsókerekes, bukólámpás, akár turbós sportautó, mégsem sokan ismerik.

Ez volt az Isuzu első személyautója, ami Európában és Észak-Amerikában is széleskörben elérhető volt, az USA-ban mégis mindösszesen 2300-at állítottak forgalomba. Mondjuk az is igaz, hogy a gyártási kapacitás sem volt combos: alig több, mint 13 000 darabot gyártottak belőle összesen. Ezzel alighanem, a Piazza minden idők egyik legritkább japán sportkocsija. Pedig minden részletében ott zsizseg a bohém 80-as évek. Kezdve Giorgette Giugiaro zseniális hasáb formatervével, az elmaradhatatlan bukólámpákkal, és a korát megelőző digitális műszercsoporttal.

Giugiaro állítása szerint számtalan korábbi formatervet gyúrt egybe az alkotás során, ami annyira jól szerepelt az 1979-es Tokiói Autószalonon, hogy 48 órával később változatlan formában vitte gyártásba az Isuzu. Egy lapátos volt az ablaktörlő, a kormányoszlopot pedig a műszercsoporttal együtt lehetett állítani. Motorterében sosem dolgoztak igazi erőgépek, de a kor mércéjével a 2,0 literes, négyhengeres benzinmotorok hozták a szintet: eleinte volt belőle 120 lóerős, 135 lóerős változat is, 5-ös manuális váltóval vagy 4-es automatával, míg később jött a 140 lóerős, turbós, RS csúcsmodell.

Még egy további generációval is megpróbálkozot az Isuzu, de mindössze három éves életciklusával még rövidebb életű volt, mint a Piazza. A második Impulse már rövidebb kupé formát kapott, és mivel a General Motors world car padlólemezére épült, szoros rokonságban volt a Geo Stormmal és a Lotus Elan M100-zal. Szerencsére a bukólámpákat megtartotta, noha a formavilága közel sem olyan harmónikus és stílusos, mint elődjének.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.20
Megújuló forrásokból származó elektromosságot használva akár 62%-kal is csökkenthető az....
2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....
2024.05.19
Ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség....
2024.05.19
A M1RA versenyzője, Bucsi Attila emberfelettit nyújtott a TCR Eastern Europe túraautó-bajnokság....