Hummer

Hummer helyett ezt vesznek a románok

2024.01.16.

Kiszuperálják az amerikai hadseregből a legendás klasszikust, de van másik!

Nem volt könnyű megtanulni a Humvee nevet. Az angol High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle, vagyis a nagymozgékonyságú, többcélú kerekes jármű rövidítése, a HMMWV betűk hangzanak HUMVEE-nek összeolvasva.

Nevét már a kölykök is megtanulták kiejteni, most egy újabbat kell bemagolni. mert hamarosan több hadsereg is kiszuperálja a klasszikus veteránt. Az új katonai jármű, a JLTV, ami a Joint Light Tactical Vehicle szavak rövidítése és az elsők már szolgálnak az amerikai hadsereg és haditengerészet, valamint a különleges egységek járműflottájában, sőt, jutott már belőle európai védelmi erőknek is.

A Pentagon-program szerint 2050-ig eltűnnek az amerikai hadseregből a Hummerek, melyeket Oshkosh páncélozott terepjárókra cserélnek. Máris tízmilliárd dollár értékű megrendelést kapott a gyártó cég az JLTV különböző változataira. A terméklistán szerepel teher-, és csapatszállító, valamint mobil fegyverplatform, mely az adaptív futóművüknek köszönhetően kényelmesebb, erősebb aknavédelmével biztonságosabb.

Az amerikai Védelmi Minisztérium a Hummvee utódjául az Oshkosh Joint Light Tactical Vehiclet (JLTV-t) választotta, a könnyű taktikai terepjáróból és a hozzá való utánfutóból 73 ezret terveznek beszerezni.

Hajtásláncának beszállítója a General Motors, V8-as dízelmotorja dinamikusabb és már bizonyított sok millió amerikai kisteherautóban, terepjáróban: a 6,6 literes, 305 lóerős, 705 Newtonméter forgatónyomatékú GM Duramax dízel hatfokozatú automata Allison sebességváltón át hajtja mind a négy kereket. A 3+1 fő szállítására alkalmas JLTV sebessége 101 km/h, hátra 13 km/h.

A 300 kilométeres hatótávolságú jármű hossza 6,2 m, szélessége 2,5 m, magassága 2,6 m.

A JLTV programba bedolgozott a Boeing, a General Dynamics, az AM General, a Force Protection Inc, a DRS Technologies, a BAE Systems, a Navistar, a Northrop Grumman, az Oshkosh Truck, a Lockheed Martin, az Alcoa Defense, a JWF Industries, a Blackwater és a Raytheon.

A védelmi minisztérium első körben 5500-at rendelt a járműből a tengerészgyalogságnak, majd további 11,5 ezret a hadseregnek, a kiírás összesen 55 ezer járműről szól, ezen felül jönnek még a cégnek a külföldi üzletek. Az Oshkos eddig harminc országba több mint négyezer JLTV–re kapott rendelést, ami 2026-ig leköti kapacitását, a litván és román hadsereg az első szériából több százat rendelt, többtucatnyi már szolgálatba is állt a szomszédban.

Az első 23 ezer az Oshkosh Defense telephelyén készült, ezek már szolgálatba álltak az USA-ban. A némileg megkésett tavalyi tender következő kontingensére azonban már nem az Oshkosh, hanem a korábban Humveekat gyártó AM General kapott megbízást.

A tervek szerint az amerikai hadsereg Európában állomásozó hadosztályai is több ezret kapnak majd. Az AM Generalnak idén ősszel kell elindítania az JLTV gyártást a 96 hektáros Indiana állambeli Mishawaka Manufacturing telephelyén.

Ezzel véget is ért a Hummer korszak. Az amerikai hadsereg pályázatára 1979-ben elkészült az AM General prototípus, ami még farmotoros, négyszemélyes buggy volt. 1983-ban készült el a H1-es változat. Ez már nem orrmotorral, hanem az első tengely mögé épített V8-assal és portálhidakkal készült.

A prototípust tizenegy hónapa alatt rakták össze a győztes AM General Corporation üzemében, majd 1980-ban a Nevada sivatagban és a sarkkörön túl tesztelték.

A gumikerekű jármű jobban bírta a sziklás terepet is, mint az amerikai hadseregben rendszeresített Abrams tank, miközben Galaxy repülőgépből menetközben is képes volt „kiugrani”, igaz, csak földközelben, de már ezzel is gyorsíthatta a hadműveletet és alkalmas lett kommandós bevetésekre.

Az 1992-es Öböl háborúban lett közismert, mert a Hummer képekkel volt tele a világsajtó. Jó terepjáróképességét a Mercedes Unimognál már bevált áttételes kerékagyú kihajtási rendszer biztosította, valamint negyven centiméteres hasmagassága. Ennek és kilencven centiméteres kerekeinek köszönhetően a H1-es 0,76 méteres gázlókon is könnyen átszáguldott és megmászta a hatvan fokos emelkedőt.

Országúton nyolcvanas tempónál húsz liter benzint fogyasztott a Hummer H1-es, melynek acélalvázra épülő ragasztott és szegecselt alumínium karosszériájának az előírások szerint erős igénybevétel esetén is tizenkét évet kellett kibírnia.

A Hummer H1-esből tizennégy év alatt 120 ezret gyártottak, a legnagyobb vevő a Pentagon volt, mely először 1983-ban 55 ezret, majd 1989-ben további 33 331 darabot rendelt, a százezredik katonai modell 1992 márciusában készült el.

A Hummer beszállítás ötmilliárd dolláros üzlet volt az AM Generalnak, amire később lecsapott a General Motors, ám csak a gyárat és nevet sikerült megszereznie, a katonai megrendelésekről már lekésett.

A megállapodás értelmében magánszemély sokáig nem vásárolhatott H1-est, a korlátozást 1991 júniusában oldották fel, azóta 12 ezer polgári változat kelt el. A raj-GAZ puritánságú katonai Hummer persze kevés volt a gazdag sznoboknak, ezért bőrülést, légkondicionálót, hifit, motoros tükröket és ablakemelőket kapott.

Elsőként a színészből kaliforniai kormányzóvá lett Arnold Schwarzenegger vett. Hummer üresen is három tonnát nyomott. Az ősmodell vevői között volt a teniszező Andre Agassi, az énekes MCHammer és a bokszoló Mike Tyson.

Akkoriban a legolcsóbb 2 személyes platós Hummer 44 ezer dollárba került, a celebek által kedvelt négyüléses kemény tetős változatért 62 ezer dollárt kellett fizetni. Az ezredforduló után már kevésbé fogyott a H1-es ősmodell, a környezettudatosabb ( folyékony hidrogénnel működő üzemanyagcellás) modellből csak néhány készült.

A márkát birtokló új tulajdonos, a General Motors 2003-ban mutatta be a H2-est, 2006 januárjában a H3-ast, 2022-ben pedig az elektromos változatot, melyre érthető műszaki és logisztikai okok miatt nem tart igényt a hadsereg.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.01
40 millió fontra szokták értékelni Rodger Dudding kollekcióját, de a valóságban valószínűleg ennél....
2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....
2024.05.31
- Már több mint egymillió jegyvásárlás történt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális....
2024.05.31
- Ismét olajat talált a Mol a közép-magyarországi Vecsésen - tette közzé a vállalat a Budapesti....
2024.05.31
- Három felnőtt súlyos, két felnőtt és három gyermek pedig könnyebb sérüléseket szenvedett, amikor....
2024.05.31
Óvatos lábbal hajtottam életem második tisztán elektromos üzemű autóját, a Renault Megane E-Tech....