2008

Hogy nézne ki ma az autóipar, ha nincs a 2008-as válság?

2021.09.22.

A 2008-as világgazdasági válság megviselte az autóipart is, leginkább az Egyesült Államok autógyártói mentek át jelentős változásokon a krízis nyomán. Mi változott, hogyan alakult át az amerikai, és ennek következtében az európai autóipar?

A 2008-as globális pénzügyi válság mindenhol éreztette a hatását. Ami az autóipart illeti, bár a válság az európai és ázsiai gépjárműgyártókat is érintette, elsősorban az amerikai autóiparban volt érezhető.

De miért pont az amerikai gyártókat érintette legdurvábban a válság?

2003-tól kezdődően az üzemanyagárak jelentősen nőni kezdtek, ami elsősorban a takarékosnak semmiképp sem nevezhető modellek iránti kereslet csökkenésében volt érezhető. Ilyenek a ma is oly népszerű SUV modellek, vagy a pickupok. Ezek a modellek kifejezetten népszerűek voltak, különösen Amerikában, ezért a három nagy amerikai gyártó, a General Motors, a Ford és a Chrysler is nagy hangsúlyt helyeztek rájuk. Mivel kevesebb gazdaságos modellt kínáltak a vásárlóknak, az eladások csökkenni kezdtek. 2008-ra a helyzet kritikusra fordult, mivel a 2007–2008 közötti pénzügyi válság nyomást gyakorolt a nyersanyagárakra is.

Az egyre kevésbé népszerű modellek, a növekvő üzemanyagárak miatt csökkenő kereslet és a megkérdőjelezhető vezetői döntések mind a három nagy amerikai gyártónál éreztették hatásukat. 2008 novemberében, amikor a részvényeik árfolyama 2 dollárnál stagnált, a GM vezetése közölte az amerikai kongresszussal, hogy ha nem kap szövetségi mentőcsomagot, nem tudja kifizetni beszállítóit, teljesíteni hitelkötelezettségeit vagy fedezni a munkavállalók egészségügyi költségeit. Végül 5 milliárd dollárt kapott a távozó Bush-adminisztrációtól, majd még 17,2 milliárd dollárt Obama elnökétől.

Ezzel együtt is kénytelenek voltak csődöt jelenteni, majd átszervezték a vezetést, és megszűntek olyan márkák szűntek meg, mint a Saturn, a Saab, a Pontiac és a Hummer.

A válság hasonlóan alakult a Chrysler számára is. 2008-ban 42 napon át leállították az autógyártást és csődeljárást folyt velük szemben. Ők megúszták a márkáik beszántását, de önállóan nem léteztek tovább: házasságot kötöttek az olasz Fiat csoporttal, így létrejött az FCA (Fiat-Chrysler Automotive) csoport. Az FCA Dodge, Jeep és Ram embléma alatt futó SUV modelljei, crossoverjei és pickupjai egyre népszerűbbek voltak a fogyasztók körében a recessziót követően, és az FCA a versenytársaknál gyorsabban váltott a pickup és SUV modellek által uralt portfólióra az USA-ban.

Mindenesetre ahogy Chrysler nem létezett önállóan 2009 után, úgy ma már FCA csoport sem létezik, hanem a PSA konszernnel való egyesülést követően a Stellantis részét képezi.

A harmadik nagy amerikai gyártó, a Ford nem jelentett csődöt és nem szorult állami mentőcsomagra, de hasonlóan nehéz időket élt. A Ford átalakította teljes portfólióját, és 36 milliárd dollárnyi forrást gyűjtött össze a tőkepiacokról. A Ford 1,5 milliárd dollárért eladta a svéd Volvót, amely 1999 óta volt a tulajdonában a kínai Geely-nek, valamint a Jaguart és a Land Rover-t az indiai székhelyű Tata Motorsnak 2,3 milliárd dollárért.

Ha nincs a válság, akkor lenne még Saturn, Saab, Pontiac és Hummer is. A Saab Magyarországon is aránylag népszerű autókat gyártott, de Hummer modellek is előfordulnak a mai napig az utakon.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....
2024.05.19
Ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség....
2024.05.19
A M1RA versenyzője, Bucsi Attila emberfelettit nyújtott a TCR Eastern Europe túraautó-bajnokság....
2024.05.19
- Hajóbaleset történt szombat éjjel a Dunán, Verőce közelében, a balesetben ketten meghaltak, három....