kerék

Hogy ellenőrizzük a guminyomást?

2018.07.06.

Habár a KRESZ-oktatáson mindenki megtanulja, hogy az elindulások előtt rendszeresen ellenőrizzük legalább szemrevételezéssel a gumik állapotát és nyomását, valljuk be, az autósok 0,1%-a lehet, akkor ténylegesen körbejárja az autót minden induláskor. Ebben a haszongépjárműveseknek nagyobb a rutinjuk és a hajlandóságuk is, hiszen a napi elinduláskor legtöbben alaposan szemügyre veszik a vasat. Mit tegyünk mi, személyautósok, ha meg szeretnénk előzni a nagyobb bajt?

 

A Continental ajánlása szerint legalább havonta egyszer szánjunk 5 percet egyebek mellett az autó gumiabroncsainak ellenőrzésére is. A folyamatos ellenőrzéssel nem csak a tüzelőanyag-fogyasztás csökkenthető, hanem a defekt is észrevehető és a biztonság növelhető. De hogy ellenőrizzünk?

Nem a gumi anyaga tartja a jármű teljes tömegét, hanem a benne található túlnyomásos levegő. Nem meglepő tehát, hogy a levegő nyomása befolyásolja a jármű stabilitását, irányíthatóságát, fékezési tulajdonságait és a lengéskényelmet. A nem megfelelő guminyomás rontja ezen tulajdonságokat, ezért fontos az időszakos ellenőrzése a guminyomásnak.

 

 

Mennyi az ajánlott nyomás?

Az előírt guminyomást a jármű gyártója határozza meg a gumi méretének, típusának és a jármű tömegének megfelelően. Ezeket az értékeket megtaláljuk az autó kezelési útmutatójában és a tankbetöltő ajtaján, a „B”-oszlopon vagy a vezető oldali ajtón.

 

Mit jelent a hideg nyomás?

A keréknyomást hideg állapotban célszerű beállítani, hiszen a gyártók a „hideg” nyomásértékeket adják meg. Ahogy a kerék melegszik, úgy megnő a nyomás benne, hiszen a benne lévő levegő is átveszi a hőt. A hideg állapotban mérés azt jelenti, hogy még mielőtt elindulnánk az autóval vagy sokat állna az autó a napon vagy a külső hőmérséklet nagyon megemelkedne, megmérjük a guminyomást a megfelelő műszerrel. Azért is fontos a nappali melegedés, mert 10°C külső hőmérséklet növekedés 0,1 bar nyomásnövekedést eredményez.  

Ha egy hosszabb út után megmérjük a keréknyomást, és a maximum érték felett van, akkor sem szabad engedni a nyomásból, mert amikor visszahűl a gumiabroncs, akkor a minimum érték alá csökkenhet a keréknyomás. Ezért is fontos a keréknyomás ellenőrzése minden hónapban, hogy az évszaknak megfelelő időjáráshoz igazítsuk a keréknyomást, ne legyen túl kicsi vagy nagy a nyomás. A gyártó a terhelés mértékének megfelelően más-más keréknyomást határozhat meg, ezért, ha egy hosszabb útra indulunk sok csomaggal, akkor ennek megfelelően állítsuk be a keréknyomást még lehetőleg indulás előtt. Az ellenőrzés során a pótkereket sem hagyjuk ki, ugyanis vannak olyan helyzetek, amikor szükség van a pótkerékre.

 

Hogy mérjünk?

Otthon könnyen megmérhetjük a keréknyomást, nem tart sokáig. A lényeg, hogy indulás előtt hidegen, vagy legalább több órája álló autón mérjünk. Egy egyszerű, digitális nyomásmérőt érdemes beszerezni, de az analóg műszerek kedvelői is találnak megfelelő pontosságú műszert az ellenőrzéshez.

Csak a védőkupakot kell levenni, majd a műszert a szelepre helyezve megmérni a keréknyomást. Fontos, hogy a szelepvédő kupakot mindig tegyük vissza, hiszen a szeleptű nagyon kis felületen tömíti a gumiabroncsot, abba nem kerülhet por és kosz.

 A túl nagy nyomás rontja a komfortot, az iránytartást, a stabilitást, az irányíthatóságot és rendellenes kopást idéz elő. A túl kicsi nyomás a kormányzási reakciót, az irányíthatóságot, a tüzelőanyag-fogyasztást rontja. Ha sokáig túl kicsi nyomással közlekedünk, akkor a gumi belsejében vissza nem fordítható sérülések keletkezhetnek, ami defekthez vezethet.

 

 

Miért mérjünk, ha van TPMS?

A TPMS rendszereknek több típusát alkalmazzák: a direkt (szenzoros) és az indirekt (ABS-jellel dolgozó) keréknyomás-felügyeleti rendszert. A direkt TPMS-sel szerelt autók pontos értéket tudnak adni a keréknyomásról, így ezeknél a járműveknél a menüből kiolvashatók az értékek. Az indirekt TPMS-rendszerek csak 20 km/h óra fölött működnek, így indulás előtti ellenőrzésre nem alkalmasak.

 

 

A TPMS-figyelmeztetést nem érdemes megvárni, mert akár 25%-os nyomáscsökkenés is lehetséges hibaüzenet nélkül.

Ha nem szeretnénk beruházni egy kis nyomásmérőre, akkor a szerelőt látogassuk gyakrabban.

 

Forrás: 
Continental

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
Kínában 1,55 millió új személyautót értékesítettek áprilisban, 9,6 százalékkal kevesebbet az előző....
2024.05.11
Zolder, Mugello, Assen, Spa, Oschersleben, Portimao, Hungaroring és Silverstone.  ..
2024.05.11
Az új közlekedési szabályrendszer fokozottabb védelmet nyújt majd a közlekedés legvédtelenebb....
2024.05.11
Május 11. a biztonságtudatosan, környezettudatosan, udvariasan közlekedő emberek ünnepnapja. ..
2024.05.11
Összehangolt közlekedésrendészeti akciót tart a rendőrség, amely elsősorban a tehergépjárművek és....
2024.05.11
Fedélzeti kamera buktatta le a budapesti személyszállító kisiparost, akinek jó lenne, ha elvennék....
2024.05.11
A Liget Budapest Projekt részeként megújult a KRESZ-park és környezete a Városligetben. A....
2024.05.11
A kétszeres világbajnok teljesített a legjobban az őrült küzdelemben, amelyre jellemző, hogy a....
2024.05.11
Már korábban is felmerült, hogy járatot nyitna Budapestre az indiai fapados IndiGo, új szélestörzsű....
2024.05.10
Nagy öröm számomra, hogy ezúttal különösebb meglepetés és váratlan esemény nélkül kitöltötte a....