járműipari konferencia
A tanácskozást Dr. Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára és Dr. Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke nyitotta meg. Az eseményen bemutatták a VirCA-t, a világ első kollaboratív laboratórium-hálózatának működését és egy elektromos versenyautót, a SZElectricityt is.
Fémek röntgenezése a Széchenyi-egyetem laboratóriumában.
A Széchenyi István Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont (JKK) konferenciát rendezett a járműipari képzés és kutatás-fejlesztés jelenlegi helyzetéről és jövőjéről. Az eseményen egyetemek, főiskolák, kutatóközpontok és járműipari cégek képviselői vettek részt. A tanácskozáson Dr. Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára kiemelte, hogy munkaerő-piaci szempontból is jelentősek az egyetemek, vállalatok és kutatóintézetek fejlesztései és együttműködései. A konferencia jelentőségét mutatja, hogy plenáris előadást tartott Thomas Faustmann, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezető igazgatója és Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ügyvezető igazgatója is.
A munkaerő-piaci igényekhez igazodva és a járműiparhoz kapcsolódó képzési-szolgáltatási kínálat kialakítása érdekében 2012-ben létrejött a Járműipari Felsőoktatási és Kutatási Együttműködési Megállapodás. A Megállapodást felsőoktatási intézmények, kutatóintézetek írták alá (Széchenyi István Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kecskeméti Főiskola, Miskolci Egyetem, Óbudai Egyetem, Pannon Egyetem, Szegedi Tudományegyetem, MTA SZTAKI), valamint járműipari vállalatok is csatlakoztak a kezdeményezéshez. Az együttműködés célja egy olyan intézményhálózat létrehozása, amely lehetőséget ad járműipari kutatásokra, a mérnökképzés és az oktatás fejlesztésére. Ezeknek a céloknak a megvalósítását a Járműipari Felsőoktatási és Kutatási Együttműködés című projekt keretében a Magyar Állam és az Európai Unió 1,6 milliárd forinttal támogatja.
A konferencián a hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatások kihívásairól is tanácskoztak a szakemberek. Szó esett a biztonságnövelő és gazdaságos járműirányítások tervezéséről, az elektromos járműhajtások irányításáról és a járművekben alkalmazott villamos hajtások kutatásairól is. A JKK célja olyan megoldások fejlesztése a hibrid és elektromos meghajtású járművek elektronikájához, vezérléstechnikájához, irányítástechnikájához, amelyeket a járműipar is hasznosítani tud. A hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatásokat a Magyar Állam és az Európai Unió 869.701.757 Ft-tal támogatja, amelynek során a Széchenyi István Egyetem és konzorciumi partnerei, a Kecskeméti Főiskola és az Óbudai Egyetem Alba Regia Egyetemi Központ a járműdinamika és -irányítás, a szimuláció és optimalizáció, valamint az elektromos és hibrid járművek hajtásláncának területén végeznek kutatásokat.
A szakemberek külön hangsúlyt fektetnek a járművek környezeti kibocsátásának csökkentésére. A konferencián szó esett a „Smarter Transport” - Kooperatív közlekedési rendszerek infokommunikációs támogatásáról, amelynek célja a városok közlekedési terhelésének csökkentése. A projekt keretében a Széchenyi István Egyetem és konzorciumi partnerei, az Óbudai Egyetem, a Kecskeméti Főiskola és az Universitas-Győr Nonprofit Kft. a Járműipari Kutató központ irányításával egy teljes, a környezeti terhelést csökkentő közlekedési rendszer létrehozásán dolgoznak. A fejlesztések során egyebek mellett a forgalomirányítás optimális paramétereinek meghatározására képes virtuális városmodellt is létrehoznak. A kutatás az Európai Unió által támogatott, több mint 950 millió forintos projekt keretében valósul meg.
Az eseményen bemutatták továbbá a világ első kollaboratív-hálózatát a VirCA-t, amely lehetőséget ad arra, hogy a világ bármely pontján lévő, több kutató központot összekapcsolva integrálja a már meglévő tudást virtuális és valós környezetben. A fejlesztés segítségével bármely kutatócsoport és laboratórium korszerű berendezései elérhetőek, akár különböző kontinensek kutatói együtt dolgozhatnak virtuális térben. A konferenciára látogatók ugyanakkor megtekinthették az SZElectricityt, a Széchenyi István Egyetem oktatói és hallgatói által kifejlesztett elektromos versenyautót. A 80 kg-os jármű karbon kompozit karosszériából és térhálós alumínium csővázból készült, maximális sebesség: 50 km\h.