környezetvédelem

Hamarosan ciki lesz a bőr és a króm

2023.04.11.

A villanyautózás terjedése úgy tűnik nem csak a hajtáslánc vonatkozásában hozhat paradigmaváltást a gépjárműiparban, de ezzel párhuzamosan egészen újszerű szemléletet és vásárlói prioritásokat is magával hozhat. Teljesen megváltozik például a luxus fogalma és szimbólumai. A króm és a bőr amely fél évszázada a prémium, az exkluzivitás és a luxus szimbóluma volt, szinte egyik pillanatról a másikra válhat szitokszóvá.

Az új környezettudatos generációk a bőrben nem exkluzivitást hanem óriási ökológiai lábnyomot és meggyilkolt állatok szenvedését látják. A Z generáció számára a króm pedig nem csak óriási felesleges energiafelhasználással járó eljárás, de egyfajta értelmezhetetlen hülyeség is. Természetesen a jövő vásárlói sem fognak és akarnak lemondani arról, hogy gépjármű használatukkal legyen az bérlés vagy tulajdonlás, üzenjenek magukról, személyiségükről és értékrendjükről a világnak. A világ egyik legnagyobb autóipari csoportja a Stellantis már be is jelentette, hogy érkeznek a vegán autók, aminek lényege nem csupán a bőrmentesség, de az is, hogy az egész gyártási folyamat során kerüljék az állathasználatot.

Szintén ide vonatkozó hír, hogy egy új, az idei évtől hatályos német rendelkezés értelmében az autógyártók beszállítóinak is igazolniuk kell, hogy termelésük során mind a legszigorúbb környezetvédelmi szabályokat, mind pedig a gyermekmunka és a kizsákmányolás szigorú tilalmát minden vonatkozásban betiltják. 

A változás tehát valahogy úgy összefoglalható, hogy az autóban mint tartós fogyasztási termékben megjelenik egy etikai vonatkozás. Úgy tűnik trendi lesz olyan autót vásárolni amely miatt nem öltek állatokat, nem irtottak ki erdőket, nem szennyeztek el folyókat és a hozzá szükséges alkatrészeket nem kiskorú, ázsiai és afrikai kisgyerekek készítették rabszolga munkában. 
 
Képre kattintva galéria nyílik!
De ez még nem minden hiszen az sem véletlen, hogy már több mint egy éve bejelentették a leghíresebb és legkedveltebb európai autógyártó, a Volkswagen főhadiszállásán Wolfsburgban, a vállalati kantin teljes mértékben vegán lett, míg az említett Stellantis olaszországi gyáraiban "Menu di piu" néven növényi alapú étkezést választhatnak kedvezményesen a dolgozók. Vagyis arra is elkezdtek figyelni az ökológiai tudatosságot komolyan vevő gyártók, hogy lehetőség szerint ne csak gyártási folyamataik, alapanyagaik, de dolgozóik is egyre környezettudatosabbá váljanak.

Az új luxus, a jövő trendi üzenete tehát az emberekkel és a környezettel szembeni etikus autó lesz? Reméljük igen. Nyilván ez nem azt jelenti, hogy a prémium vásárlók jövő generációi le akarnának mondani arról, hogy exklusive és prémium hatású járműveket vásároljanak. Csak ez talán króm helyett programozott led fények, bőr helyett jól szellőző növényi alapú, egészséges ülések és új márka image üzenetek fejezik majd ki.

Sokaknak mindez ijesztő, mert úgy érzik le kell mondaniuk szeretett értékeikről. De jól látható, hogy akik igazán elkötelezetten ragaszkodnak a hagyományokhoz, veterán klubokban, oldtimer és youngtimer találkozókon fejezhetik ki elkötelezettségüket a múlt értékei iránt. Azt pedig, hogy a bőr és a króm által szimbolizált autó immáron a múlt, bizonyosra vehető, hiszen abban a mennyiségben amelyben a mai globalizált világban járművek készülnek egészen bizonyosan fenntarthatatlan lenne ezeknek az anyagoknak a használata. De természetesen más változások is bekövetkezhetnek. Nem régiben a Citroen egyik vezetője beszélt arról, hogy a villanyautók kora elhozhatja az SUV korszakának alkonyát. Amikor előtérbe kerül a hatékonyság és a hatótáv nem lesz fenntartható, hogy mindenki az egykori jeepek méretével és magasságával vetekedő járművekkel közlekedjen csak azért mert ez kényelmesebb és divatos.

Sokan attól tartanak, hogy a túlzott környezettudatosság és etikusság Európát versenyhátrányba hozza majd a világ többi részével ahol úgymond magasról tesznek mindenre. Meggyőződésem szerint ez tévedés és mélységes lenézése az Európán kívüli embereknek. Hiszen az ázsiai, afrikai és dél-amerikai társadalmakban a miénkhez hasonló értékrend változások zajlanak, legfeljebb más formában és más ütemben. A kínai kutya és macska hús fesztiválok ellen nem csak mi európaiak tiltakozunk, de rengeteg nagyszerű kínai állatvédő aktivista is és egyáltalán nem biztos, hogy Európát nem körözik le  gyors reagálásukkal a kínai gyártók, akik felismerik, hogy egyre nagyobb az igény a vegán autókra. Az európai autóipar tehát nem hibázik azzal ha jó fejjé, környezettudatossá, és etikussá válik. Sőt, ez az egyetlen esélye arra,  hogy legyen jövője.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.01
Az új SUV heves vitákat generált.   ..
2024.06.01
1899. június 1-jén alapította meg kilenc tekintélyes olasz férfiú a torinói Caffé Burello....
2024.06.01
Különleges vezetéstechnikai képzésnek adott otthont a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központ (ROKK....
2024.06.01
Az uniós szabályozás ellehetetleníti az ikonikus autókat – panaszkodnak a gyártók. Ezúttal a....
2024.06.01
Két autó között akart előre furakodni, de nem jött össze a kockázatos manőver. ..
2024.06.01
A Kirchhoff Hungaria Kft. beruházáshoz 920 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott. ..
2024.06.01
Több európai országban tizenhárom gyanúsítottat állítottak elő csalás, okmányhamisítás és pénzmosás....
2024.06.01
A japán cég 26 milliárd forintos beruházásának nem csak helyi, és nem is csak magyar, hanem komoly....
2024.06.01
Jól indult sokaknak az év Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára.....
2024.06.01
A francia közel tökéletes teljesítményt nyújtott, de az előnye így is kicsi a Hyundai Motorsport....