közlekedésbiztonság

Ezeken ne spórolj!

2023.09.01.

3 dolog, amire érdemes és kell is áldozni.

Magyarországon vagyunk, az otthon javítók, a számla nélkül, „okosba’” megoldók és a „nem fogok én ennyit fizetni érte” hazájában. Ott, ahol mindenre van egy – a nyugati normáktól természetesen totálisa elrugaszkodott – megoldás, egészen egyszerűen azért, mert a többségnek sajnos nincs pénze méltón fenntartani az autóját.

Ez van, én ennek már a javarészét elengedtem, de összegyűjtöttem három dolgot, amin butaság lenne spórolni. Lássuk!

Fék

Sokan egy autó műszaki állapotát kizárólag a motor, vagy tágabb értelemben a hajtáslánc állapotából származtatják, nem tudják, hogy autóink legfontosabb részegysége a fékrendszer. Mert benne lehet egy autóban az összes lóerő, ami csodálatos érzés, de ha a fék nem jó, vagy nem is fog, akkor annak beláthatatlan következményei lehetnek nem csak az autóban ülők, hanem a többiek számára is.

A fékrendszer nem csak a kopó alkatrészekből áll. Természetesen, amivel a legtöbbször dolog van, az a féktárcsa és a fékbetét. A korszerű autókon már van fékbetét kopásjelzés, amely tulajdonképpen egy áramkör, amely akkor záródik, ha a kritikus pontig kopott a betét. Kapunk egy jelzést a műszerfalra és akkor rövid időn belül cserélni kell az elkopott alkatrészeket.

Hacsak nem spórolták ki a kopásjelzőt… Ha nem, vagy nem jól szerelik be a kopásjelzőt, akkor csak a „vas a vason” hang fog feltűnni egy idő után. Érdemes ezért minőségi alkatrészeket rendelni, amelyek tartalmazzák ezt a 3 forintos drótot is és olyan szervizben kell elvégeztetni a munkát, amely figyelmet fordít a bekötésre.

Fontosak a minőségi alkatrészek is. Egyre több komolyabb szervizből hallani, hogy bizonyos típusokba nem is hajlandóak utángyártott alkatrészeket beszerelni, egészen egyszerűen azért, mert tapasztalatból tudják, hogy tartósságuk és minőségük köszönőviszonyban sincsen a gyáriéval. (Ez amúgy nem csak a fékalkatrészekre igaz, hanem jeladókra, sőt, olajakra is!) Hallgassunk a szervizünkre és ne arra gyanakodjunk azonnal, hogy azért kínálnak drágább alkatrészt, hogy többet keressenek.

Aztán ott van még a fékfolyadék csere, amelyet kétévente el kellene végeztetni, mégis sokan zárójelbe teszik ezt a kötelezettséget, mondván, fog még a fék rendesen. Egy elhasználódott fékfolyadék esetén ez mindaddig igaz, amíg nincs szükségünk egy vészfékezésre, ami sajnos már nem fog létrejönni.

Még valami a fékjavításról. Bármilyen féket érintő szerelés után kötelező a fékpadi mérés. Még a legjobb szerelő is hibázhat, ami így legkésőbb a szerelés után kiderül. Az otthon elvégzett javítás – hacsak nincs otthon hitelesített fékpadunk – ezért sehogy sem működőképes.

Gumiabroncsok

Ha a fék rendben van, a másik nagyon fontos dolog, hogy meg tudjunk állni, a gumiabroncs. Ahogy mondani szokták, ez a négy tenyérnyi felület biztosítja a kapcsolatot az útburkolat és a jármű között. Ha ez nincs rendben, akkor lehet akár vadiúj fékünk, a lassulásunk akkor sem lesz jobb, mert nem tudjuk átvinni az útra.

Nem csak fékezéskor fontos a megfelelő tapadás, hanem ívmenetben is. Ha a jármű egy kanyarban elveszti stabilitását, ember legyen a talpán – főleg kopott gumikkal – aki megfogja a csúszást.

Aranyszabály, hogy egy szerényebb márkájú, de új gumiabroncs is sokkal jobb, mint egy márkás, de elöregedett, elkopott. A rendelet értelmében tengelyenként megegyező abroncsokkal kell járnunk, de ha tehetjük, legyen mind a négy keréken ugyanaz a gumi. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor pedig mindig a hátsó tengelyen legyen a jobb állapotú gumiabroncs. Figyelem, ezt sok gumisműhelyben is helytelenül tudják és arra hivatkozva, hogy fékezéskor az első tengely kerekei nagyobb szerepet játszanak, meg, hogy a kormányzott kerékre érdemes feltenni a jobb abroncsokat esetleg az ellenkezőjét javasolják. Ne feledjük, hogy a jármű stabilitását mindig a hátsó tengely adja! Miközben az első tengely stabilitásvesztése esetén ott a kormány, a hátsóra nincs közvetlen ráhatásunk.

Tél, nyár, négy évszak: Fontos az évszaknak megfelelő gumihasználat is. Sok téli baleset képein jól látni, hogy nyári, de abból is szügyig kopott abroncsokkal ment az autó. Ne vegyük el saját túlélési esélyünket, használjunk az évszaknak megfelelő gumiabroncsot! A négyévszakos gumik azoknak jelentenek spórolási lehetőséget, akik leginkább sík terepen közlekednek és ott sem túl sokat. Ezek az abroncsok rengeteget fejlődtek az utóbbi 10 évben és nem kell ódzkodni a használatuktól.

Gyerekülés

Szemünk fénye a gyermek. Azt hiszem ezt egyik szülőnek sem kell túlragozni. Autózás közben az ő biztonságukat legjobban a megfelelő méretű és persze megfelelően rögzített gyermekülés szavatolja. Azokról most ne ejtsünk szót, akik egyszerűen mellőzik a gyermekülés használatát, hiszen nem csak törvényt sértenek, de veszélyeztetik a kiskorút is.

Sokan azonban nincsenek tisztában a megfelelő gyermeküléssel. Nem ismerik az egyes kivitelek súly és mérethatárait, vagy egyszerűen nem veszik figyelembe az előírásokat. Olyat is láttam már, hogy hamarabb megvették a nagyobb ülést és azt párnával, alátéttel magasították. Bizonyára nem gondoltak bele, hogy a kis testű gyermek a nagyobb ülésből egyszerűen kicsúszik és a nem neki való biztonsági öv akár többet árt, mint használ.

Egy minőségi gyermekülés azonban igencsak meg tudja terhelni a családi költségvetést, mégis azt javaslom, hogy itt végképp ne kössünk kompromisszumot, válasszunk ismert és elismert gyártót! Ha pedig használtan vennénk gyermekülést, akkor győződjünk meg annak nem csak esztétikai állapotáról, hanem a rögzítőelemek és övek működéséről, valamint a párnázat épségéről s

Röviden: a biztonságon nem spórolunk

Persze lehetne még jónéhány alkatrészt kisebb részegységet ide sorolni, de a lényeg, hogy biztonságkritikus pontokon egyszerűen badarság a spórolás. Nem csak azért, mert veszélyes lehet, hanem mert az olcsó megoldások sokszor a végén drágábbak, mintha elsőre a jót választottuk volna.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.10
A kecskeméti rendőrök vádemelést javasolnak egy helyi lakos ellen, aki illegális módját választotta....
2024.05.10
- A Jaguar kulcsszerepet szán a budapesti fejlesztőközpontjának a következő évek globális....
2024.05.10
- A Mol-csoport 257,7 milliárd forint (718 millió dollár) tisztított kamat-, adófizetés és....
2024.05.10
A leggyakoribb hibák, amiket kerüljön el.   ..
2024.05.10
Kis híján árokba borult, de megmentette a helyzetet a ponyvás kisteher sofőrje - az eset tegnap dél....
2024.05.09
A HangZóna mai vendége Bognár Tamás a Porsche Hungaria kommunikációs vezetője. ..
2024.05.09
Az MTI helyszínről származó információja szerint az egyik oldalon elütöttek egy embert, aki....
2024.05.09
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.09
A kínai autópiacon tomboló árháború és szoros verseny rendkívüli leleményességre ösztönzi az....
2024.05.09
Marokkó egy varázslatos hely, ahol a nomád berber hagyományok üdvözlik és magukba szívják a világ....