formatervezés

Elhunyt az autótervezés Salvador Dalija

2019.09.19.

A 91 éves korában hétfőn elhunyt Luigi Colani soha nem tartotta magát formatervezőnek. Ám egyéni látásmódja és minden határokat átlépő, extravagáns alkotásai miatt az elmúlt évtizedekben mégis ő volt az egyik legmeghatározóbb designer.

2002-ben a müncheni Pinakothek múzeumban megnyílt a modern képzőművészeti részleg. A megnyitón a plafonról Colani Shark Plane nevű makettje lógott, amelynek formáját „az őskorban élt óriásfogú cápa ihlette”. Colani elképzelése szerint akár 1000 utast is tudott volna szállítani a jármű, amely sohasem valósult meg. Az egyik kiemelkedő piedesztálon szintén egy általa tervezett jármű, egy „biomorfikus” motorkerékpár pompázott.

Colani eredetileg Lutz Colani néven született 1928-ban Berlinben. Édesapja svájci, édesanyja lengyel volt. Néhány éve a New York Times portrécikkében így vallott gyerekkoráról: „A lakásunktól nem messze volt egy légibázis. Futurisztikus formájű repülők húztak el az ablakom előtt. Én csak ültem és rajzoltam. Ezek a fantasztikus, áramvonalas szerkezetek jelentősen befolyásolták a fantáziámat”. Édesapja elvitte őt a közeli Avus versenypályára, ahol a Mercedes és az Auto Union Ezüst Nyíl versenyautói küzdöttek egymással: „Csak álltam ott, a motorzajtól remegve. Egy életre kiható élményt kaptam”.

A második világháború után Colani a berlini Művészeti Akadémiára járt, de „Németországban nem volt elég élelem”. Rövid tűnődés után úgy döntött, hogy átköltözik Párizsba. Az ehhez szükséges pénzt szénbányászként teremtette elő: „Egy éven át nagyon sok pénzt kerestem. Nappal 1000 méterrel a föld alatt csákányoztam, éjszaka, mint egy őrült autókat rajzoltam”. 1946-tól Párizsban a Sorbonne járt, ahol az aerodinamikával kapcsolatos tanulmányokat folytatott .

Miután lediplomázott Kaliforniában a McDonnell-Douglas repülőgépgyárnál kapott állást, ahol az „Új Anyagokkal” foglalkozó projektcsoportot vezette. Ekkor ismerkedett meg az üvegszálás műanyaggal.

Nem sokáig maradt Amerikában – szabadúszóként a Simcának dolgozott, de az ötvenes években Fiat és Alfa Romeo alapokra is dolgozott, s már akkor is többször díjjal jutalmazták munkásságát.

Az igazi áttörésre 1960-ban került sor. Colani visszatért szülővárosába, Berlinbe, ahol egy helyi műanyagtermékeket előállító vállalkozónak, Heinz Kühlének megmutatta Volkswagen Bogár alapokra tervezett sportkocsiját. Kühle nagyon lelkes lett. Sikerült egy befektetőt találni, s 1962-ben Lichtenauban, egy használaton kívüli lőszergyárban megkezdődött a Colani GT sorozatgyártása. A poliészter gyanta és üvegszál kombinációjának köszönhetően az autó 170 kilóval volt könnyebb, mint egy alap Bogár, így a motorhoz hozzá sem kellett nyúlni a még nagyobb végsebesség eléréséhez. Sajnos a termelésben résztvevő munkások nem álltak helyzetük magaslatán, így alig 261 darab GT készült. Az autó jelentőségét mutatja, hogy 2018-ban a németországi Schloss Dyck szépségversenyen külön kategóriát szenteltek a Colani GT-nek!

Colani GT

Az 1960-as években Colani az ipari formatervezésben rejlő lehetőségeket igyekezett kiaknázni: neve teáscsészétől katamaránig, bútoroktól órákig számos terméken felbukkant. Az általa „biodinamikusnak” hívott formavilággal a természetben található gömbölyded formákat szerette volna átültetni a tárgyak világába: „A lágy formák végigkísérnek minket életünkön. A természetben nincsenek élek. Csípők, pocakok és mellek – egy designernek csak ezekre kell gondolnia”.

BMW 700-as Colani karosszériával. Forrás: Christian Wehde

1970-ben a németországi Sassenberghez közeli Harkotten kastélyban megnyitotta saját stúdióját. A svájci Franco Sbbarohoz hasonlóan fiatal diákokat is fogadott, akik segítségével kénye-kedvére alkotott egyedi járműveket, anélkül, hogy az autógyáraktól bármilyen megbízást kapott volna!

Lamborghini Miura Concept 1970-ből. Colani megtartotta a Miura hátsó részét, amelyhez egyedi utasteret csatolt. Az alkotás kicsit viharvert állapotban 2010-ben előkerült, s egy árverésen 750,000 dollárért értékesítették.

Hogyan nézne ki egy Bugatti az 1970-es években? Colani erre a kérdésre próbált felelni az 1976-os L'Aiglon prototípussal

Luigi Colani életéről és munkásságáról 1978-ban a neves Car Styling magazin munkatársai egy könyvet állítottak össze, Luigi Colani: Designing Tomorrow (A holnap tervezése) címmel.

Ez a kupé valaha egy Bizzarrini 5300 GT volt, de Colani nem érezte elég izgalmasnak a formáját.

1982-ben Colani miután úgy érezte, hogy Európában nem értékelik eléggé, átköltözött Japánba, ahol 1983-ban egyetemi professzor lett. Ám a tervezéssel sem állt le. Ügyfelei között szerepelt a német rendőrség (egyenruhák), a SwissAir légitársaság (munkaruha), a Sony (az egyik legelső fülhallgató), a Canon (a T90 fényképezőgép háza), s a sor hosszasan folytatható.

Érdekesség, hogy 1987-ben Colani a Vasfügggöny túlsó oldaláról vett mintát: Lada Niva alapokra készített gömbölyded átiratot Gorbi néven. Két évvel később, mint a nyitóképen is látható a Trabantnak adott új orrot. Később egy Trabant Speedster is született.

Lada Gorbi és az alkotó

 

Trabant Speedster Colani orral. Fotó: Ralf Christian Kunkel

 

Egy évvel később a földön, vízen és levegőben tervezett sebességi világrekord-kísérleteket végrehajtani, ám ezeknek csak egy része valósult meg.

Colani 1989-ben készítette el a Ferrari Testarossa alapokra épített Testa d'Oro prototípus első változatát. A 700 lóerős kupéval a Bonneville sós tónál végrehajtott sebességi rekordkísérlete ugyan nem sikerült, de a 350 km/h sebesség is lenyűgöző.

Az 1996-os Mega Roadsterrel a Horchot kívánta új életre kelteni a mester.

A nyolcvanas évek végétől a közgyűjteményekben sorra-másra rendeznek Colani kiállításokat: 1987-ben a párizsi Centre Georges Pompidou nyitotta a sort, majd három évvel később a szintén párizsi Centre de la Automobile múzeum, azután a drezdai Verkehrsmuseum Dresden következtek.

Colani kiállítás a Verkehrsmuseum Dresdenben

Részlet egy karlsruhei kiállításból. Forrás: Leif Kümmel

2004-ben a davosi Világgazdasági Fórumon tartott előadást.

Egy interjúban Colani megjegyezte, hogy ő nem formatervező: „A jövő háromdimenziós filozófusa vagyok”.

A 2000-res években a jövő végre felzárkózott: a 3D modellezés, a gyors prototípus-gyártás lehetősége révén a Colani munkáin nevelkedett új tervezőgeneráció, Zaha Hadid, Ross Lovegrove és mások már olyan dolgokat ültetnek át a gyakorlatba, amelyek az 1960-as és 1970-es években elképzelhetetlennek tűntek.

A Kínának tervezett városi kisautó. Forrás: Flickr

A mester az elmúlt években Kínában új városi kisautó tervein dolgozott. Hosszas betegséget követően, 91 éves korában hétfőn Karlsruhéban hunyt el.

Colani kamion. Forrás: Wikimedia

 

Források:

https://www.nytimes.com/2007/03/04/automobiles/04COLANI.html

https://thevintagent.com/2017/11/14/luigi-colani-the-future-is-now/

www.autopuzzles.com, Wheelsage

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.18
Az Autós Nagykoalíció és az Autószerelők Országos Egyesülete a 2024/2025-ös tanévre is meghirdette....
2025.03.18
Baleset miatt megállították a forgalmat az M35-ös autópálya 43-as kilométerénél, Debrecen közelében....
2025.03.18
Egy hét, egy megye, 1348 megcsípett gyorshajtó. ..
2025.03.18
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2025.03.18
Elsüllyedt egy Cybertruck egy kaliforniai kikötőben, eklatáns bizonyítékot szolgáltatva arra, hogy....
2025.03.17
Manapság egyre kisebb motorokból próbálnak egyre nagyobb hatékonyságot elérni, de mindig szempont a....
2025.03.17
Üzemanyagtilalom a régi autóknak: Az indiai benzinkutak kamerái képesek lesznek érzékelni a régi....
2025.03.17
A kínai BYD hétfőn bemutatta az elektromos járművek (EV) továbbfejlesztett, 1000 voltos....
2025.03.17
A március eddig a villamosítás jegyében telt a Toyotánál, a bemutatott újdonságokkal azonban még....
2025.03.17
Tessék mondani, az akkumulátorról meg tudják mondani, milyen állapotban van? ..