autópályadíjak

E-matrica: Tipikus felhasználói tévesztések

2015.04.08.

A díjrendelet módosítás óta eltelt hónapok tapasztalatai alapján látszik, hogy az autósok többsége kellő odafigyeléssel váltotta meg az új szabályozás szerinti e-matricáját. Vannak azonban olyanok, akik a korábban megszokottak alapján vásároltak, így, még ha önkéntelenül is, de hibáztak. A NÚSZ célja a jogkövető magatartás elősegítése, ezért tájékoztató tevékenységükkel szeretnék felhívni a figyelmet a tipikus felhasználói tévesztésekre. Íme a lista.

D2-D1 díjkategória tévesztés

Januártól a D1 kategóriából kiválva bevezetésre került a D2 kategória, ide sorolható a D1-be nem tartozó valamennyi személygépkocsi (7 főnél több utas szállítására alkalmas járművek), a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók. A D2 kategóriában a heti (10 napos) és a havi e-matricák a D1 kategória díjainak kétszeresére emelkedtek, azonban az éves matricák ára megegyezik a D1 kategória árával.

Tapasztalataink alapján az egyik leggyakoribb tévesztés, hogy a januártól már D2 kategóriába tartozó járművekre D1 kategóriában váltanak jogosultságot. Ez a szabályozás értelmében jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után. A díjkategóriák a forgalmi engedélyben szereplő hatósági bejegyzések (J és S.1. mezők) alapján állapíthatók meg, az eligazodásban segít a nemzetiutdij.hu oldalon található táblázat.

Kategória tévesztés esetén a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban személyes ügyintézéssel lehet eljárni a megfelelő díjkülönbözet megfizetése vagy visszaigénylése mellett, valamint a jogszabályban meghatározott 1470 Ft átírási költség megtérítésével. Az újonnan kiadásra kerülő, a megfelelő díjkategóriára szóló jogosultsághoz regisztrált rendszámnak meg kell egyeznie az eredeti, forgalmi engedély által igazolt rendszámmal. A pótdíj kiszabását követően a díjkategória helyesbítés nem mentesít az előzetesen kiszabott pótdíj megfizetésének kötelezettsége alól.

D2-B2 tévesztés        

Szintén gyakran előforduló hiba, hogy a kisebb (15 személyes) autóbuszok üzemeltetői nincsenek tisztában azzal, hogy járművük milyen díjkategóriába tartozik, és tévesen D1 vagy D2 kategóriában váltanak jogosultságot. Ez pedig a díjrendelet értelmében jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után.

Rendszám tévesztés

A díjrendelet egyértelműen meghatározza, hogy e-matrica vásárlása során az autós feladata és felelőssége, hogy az adatok helyességét ellenőrizze, még kifizetés előtt. Ezt személyes vásárlás során a pénztárnál az aláírásával nyugtázza, online vásárlás esetén pedig válaszüzenetével hagyja jóvá.

A jogszabály lehetőséget biztosít a rendszám tévesztés utólagos korrigálására, legfeljebb 3 karakter eltérésig. Ilyenkor a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban történő személyes ügyintézés során be kell mutatni a gépjármű forgalmi engedélyét, a jogosultság megvásárlását igazoló ellenőrző szelvényt vagy a nyugtázó értesítést, és karakterenként a jogszabályban foglalt 1470 Ft átírási költséget kell megfizetni.  Így a jogosultság a módosított rendszámra érvényes a teljes érvényességi időn belül, vagyis a korábban kiszabott pótdíjat nem kell megfizetni.

Új „U” díjkategória

A díjköteles szakaszokon utánfutók úthasználatáért a D2 és B2 (autóbuszok) kategóriákban külön kell fizetni. Vagyis ha busz vontat utánfutót, akkor váltani kell B2 és U kategóriás jogosultságot is. U kategóriában a jogosultságot minden esetben a vontatmány rendszámára kell megvásárolni.

A személyautóval (D1) vontatott utánfutóra nem kell külön e-matricát váltani.

Ha az utánfutót egy 9 személyes mikrobusz vontatja, akkor D2 kategóriájú e-matricát kell váltani a mikrobusz rendszámára, és U kategóriájú jogosultságot az utánfutó rendszámára.

Utólagos vásárlás

Ugyancsak gyakori tévesztés, hogy az autós utólag váltja meg az e-matricát. A jogszabály értelmében az e-matricát minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megváltani, az akár néhány perccel később megváltott e-matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után. Az ellenőrző kamerák az elhaladó autóról (rendszám alapján) azonnal megállapítják, rendelkezik-e érvényes e-matricával.

Matrica típusok

A megszokott országos érvényességű időalapú matricák - heti 10 napos, havi és éves időtartamra – megmaradtak, ezek mellé az érvényességi időt figyelembe véve, már nem kell megyei matricát vásárolni. Az úthasználónak egy érvényes jogosultsággal kell rendelkezni amely lehet időalapú vagy az új területi alapú megyei matrica.

Újonnan díjkötelessé vált utak

Mivel a hazai gyorsforgalmi utak többsége díjkötelessé vált, ezért az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli. A főváros környéki szakaszokon a fizetős szakaszok kezdetére ezen felül kiegészítő tábla is utal. A tájékoztató táblák az M1, M3, M7 Budapestről kivezető szakaszain az utolsó díjmentesen használható csomópont előtt figyelmeztetnek arra, hogy mekkora távolságot követően következik a fizetős autópálya szakasz. Az M0-s autóúton az irányjelző táblák informálnak a díjköteles útvonal kezdetéről az arra való ráhajtás előtt, így az autósok a díjköteles szakasz előtti utolsó csomóponton keresztül elhagyhatják az autóutat.

A díjköteles úthálózatról érdemes tájékozódni a nemzetiutdij.hu oldalon, ahol az országos térkép és a megyei térképek egyaránt megtalálhatók.

2015. február 1-től hatályos rendelet szerint csak az alábbi útszakaszokat lehet díjmentesen használni:

  • M31 es autópálya,
  • az M86 autóút,
  • az M8 autópálya,
  • az M9 autóútnak 6. számú főút és 51. számú főút közötti szakasza,
  • az M9 autóút (61. számú főút jelzés) Kaposvárt elkerülő szakasza,
  • M4 autóút (4. számú főút jelzés)  Vecsés – Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti szakasza (19+550 km szelvény és 20+518 km szelvény közti szakasz)
  • M0 autóút alábbi szakaszai
    • 1.sz. főút és az M5 autópálya közötti szakasz
    • M4 autóút (4.sz. főút) és M3 közötti szakasz
    • Megyeri híd (11. sz. főút és a 2. sz. főút közötti szakasz)

A fentieken túl az M0 további részei, valamint a körgyűrűn belül a gyorsforgalmi utak ki és bevezető szakaszai mellett az eddig díjmentesen használható egyes városi elkerülők, és autóutak már díjkötelesek.

A januári próbaüzem tapasztalatai alapján véglegesített útdíjrendelet február 1-től hatályos. A megyei matrica hatálya a megye közigazgatási határán túl a megyét követő első csomópontig érvényes. A megyei matricák területi érvényességét csomópontszám és szelvényszám szerint a nemzetiutdij.hu oldalon is megtalálható díjrendelet melléklete tartalmazza. A megyei térképeken a vastag piros vonal jelöli a szomszédos megyében még használható szakaszokat, a nagy kék kör pedig azt a csomópontot, ahol további díjfizetési kötelezettség nélkül elhagyható a fizetős szakasz. A megyei matrica az országos éveshez hasonlóan a vásárlás időpontjától a következő év január 31-ig érvényes.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
Bugatti, Ferrari, Rolls-Royce hármas az élen, óriási árbeli különbség az első és második helyezett....
2025.01.26
A 2024 márciusában bevezetett tarifareform egyszerűsítette a kedvezmények rendszerét és sokak....
2025.01.26
Limitált mennyiségben megkezdődött a legendás 1967-es Ford Mustang hű utánzatának a sorozatgyártása....
2025.01.25
2024-ben a Porsche AG átfogóan megújította termékpalettáját: a Panamera, a Taycan, a 911 és a Macan....
2025.01.25
Az új Q6 e-tron Sportback Offroad tanulmány esetében a szélesebb nyomtáv és a megnövelt hasmagasság....
2025.01.25
Ez lesz az igazi self service.   ..
2025.01.25
Az amerikai szervezet 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági....
2025.01.25
A hajtásláncokon kívül mindenhez hozzányúltak, a megjelenés is sokat változott. ..
2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....
2025.01.25
A BMW egyik fő beszállítójaként az Eve Power debreceni üzemének nagy hatása van a a német....