CES kiállítás

E-autók: az autógyártók saját töltőhálózatokat terveznek

2023.02.08.

A töltőinfrastruktúra lassú bővülését tartják az e-mobilitásra való átállás legnagyobb akadályának. Bár a közelmúltban történt némi előrelépés, számos autógyártó mégis saját megoldásokra összpontosít.

 

Az autógyártók egyre inkább saját töltőállomásokat használnak.

Az e-töltőhálózat bővülése továbbra is elmarad az elektromos autók növekvő számától. 2021 elején például még 14 elektromos autó jutott egy töltőpontra, de a német autóipari szövetség (VDA) adatai szerint a legutóbbi számláláskor már 23. Bár a német kormány lépéseket akar tenni, hogy ez a szám csökkenjen, több autógyártó nem akar kizárólag a politikára hagyatkozni, és saját maga is fejleszti a töltőinfrastruktúrát. Csütörtökön a Mercedes-Benz is bejelentette, hogy az évtized végére világszerte 10 000 töltőpontos hálózatot hoz létre. A stuttgarti cég milliárdos összeget akar befektetni.

"Nem akarunk tétlenül várni, hogy megépüljön. Ezért építjük ki mi magunk a globális gyorstöltő hálózatot" - mondta a Mercedes főnöke, Ola Källenius. Markus Schäfer technológiai igazgató szerint kezdetben úgy gondolták, hogy más szereplők, például az energiavállalatok fogják kielégíteni a keresletet. De ez nem történt meg.

Összehasonlításképpen, az amerikai autógyártó Tesla azt állítja, hogy világszerte 40 000 nagy teljesítményű töltőállomást üzemeltet - de ezek többsége még mindig a saját ügyfelei számára van fenntartva, bár a vállalat kilátásba helyezi a nyitást. A VW-csoport 2025 végéig világszerte jó 45 000 gyorstöltőpontot kíván partnerekkel együtt létrehozni.

Egymillió nyilvánosan hozzáférhető töltőpont 2030-ig

A Mercedes nem közölte, hogy hány töltőpontot építenek Németországban. Az azonban világos, hogy a stuttgarti vállalat tervei legfeljebb csepp a tengerben, ha a globális terjeszkedési célokról van szó - csak a német kormány egymillió nyilvánosan hozzáférhető töltőpontot szeretne 2030-ig. Källenius nem csinált titkot ebből a tényből, amikor újságírókkal beszélt. A cél inkább az, hogy több Mercedes-vásárlót vonzzon. Például a foglalás révén kedvezményes használatot kell biztosítani számukra.

Sokkal nagyobbak azok a töltőhálózatok, amelyeket az autógyárak együttműködési megállapodások révén biztosítottak. Källenius elmondta, hogy világszerte körülbelül egymillió töltőpont áll a Mercedes vezetőinek rendelkezésére. A Digital Charging Solutions (DCS) hálózat, amely a BMW kezdeményezésén alapul, és amelyben a Mercedes és a BP olajtársaság is részt vesz, Japánban több mint 400 000 töltőpontot üzemeltet Európában. A Mercedes többek között a BMW-vel, a VW-vel, a Forddal és a Hyundaijal együtt működteti az Ionity konzorciumot, amely eddig 480, akár 350 kilowatt töltési teljesítményű gyorstöltőpontot hozott létre Németországban.

A páneurópai autógyártó Stellantis 2021-ben Olaszországban is megkezdte gyorstöltő hálózatának kiépítését. Az Atlante projekt mellett, amely Dél-Európára korlátozódik, a TheF Charging szolgáltatóval is együttműködnek, hogy 2025-ig több mint 15 000 helyszínt és kétmillió parkolóhelyet tartalmazó hálózatot építsenek ki.VDA: "Alle Akteure müssen Verantwortung übernehmen"

VDA: "Minden szereplőnek felelősséget kell vállalnia".

Tehát a politika az elmúlt években annyira elaludta a töltőinfrastruktúra bővítését, hogy az autóipar a saját kezdeményezésében látja az egyetlen kiutat? Hildegard Müller, a VDA elnöke így fogalmaz: "A töltőinfrastruktúra bővítése közös feladat, amely csak akkor lehet sikeres, ha minden szereplő viseli és vállalja a felelősséget". Mindenkinek hozzá kell járulnia - és természetesen az autóipar is részt vesz benne.

A számadatokból kiderül, hogy a kormány céljai még messze vannak. A Szövetségi Hálózati Ügynökség 2022. november eleji adatai szerint a töltőpontok száma egy év alatt mintegy 17 000-rel, összesen 72 000-re nőtt. Ha ez az ütem folytatódna, az egymillió töltőpontos célt tisztán matematikailag csak 2077-ben érnénk el. A folyamat felgyorsítása érdekében a kabinet októberben döntött egy "töltési infrastruktúra mestertervről", és 6,3 milliárd eurót kíván befektetni ebbe. Ez legalább azt mutatja, hogy a szövetségi kormány tudatában van a herkulesi feladatnak - mondta az ADAC.

A 2022-es bővülés ütemét az autóklub viszonylag pozitívan értékelte. Legalább a töltőpontok száma tavaly lépést tartott az újonnan regisztrált e-autók számával, dicsérte Müller, a VDA vezetője. De: "A kínálatnak meg kellene előznie a keresletet, hogy az emberek bizalma az e-mobilitás iránt tovább növekedhessen." Németország még messze van ettől. Ezért gyors ütemben kell haladni, különösen a gyorstöltők területén.

Az e-autók elfogadottsága a jobb töltőinfrastruktúrával nő

Németországban a Szövetségi Hálózati Ügynökség eddig mintegy 12 000 ilyen töltőt számolt össze, amelyek a 22 kilowattnál nagyobb töltési teljesítményű gyorstöltő pontok közé tartoznak. Ezeknek körülbelül egynegyede éri el a legmagasabb, 300 kilowatt feletti teljesítménykategóriát. A Mercedes is ebbe a tartományba akar lépni új infrastruktúrájával. Az akkumulátor tízről 80 százalékra tölthető körülbelül fél óra alatt. "Ezt jelentősen lerövidítjük" - jelentette be Schäfer technológiai főnök a Las Vegas-i CES technológiai vásáron. A jobb töltőinfrastruktúrával az elektromos autók elfogadottsága növekedni fog.

A karlsruhei EnBW energetikai vállalat becslése szerint 2030-ra országszerte mintegy 130-150 ezer gyors töltőpontra - és egymillió, túlnyomórészt lassú normál töltőpontra - lesz szükség a német kormány által megcélzott 15 millió elektromos autó ellátásához. Az EnBW maga körülbelül 30 000 ilyen erőművet akar építeni. A csoport 2800 töltőpontjával már most is Németország legnagyobb gyors töltőhálózatát üzemelteti.

A bővülési számok egy dolog - de mi a helyzet a felhasználóbarátsággal a rengeteg szolgáltatót tekintve? Az ADAC arra panaszkodott, hogy egy e-autó vezetője gyorsan elveszítheti a nyomvonalat. Néha töltőkártyára van szüksége, néha egy alkalmazásra. Az egyik töltőállomáson okostelefonnal fizet, egy másikon pedig a hónap végén számlával. Egyes szolgáltatók alapdíjat számítanak fel, mások pedig a töltőállomáson töltött bizonyos idő után percenkénti felárat számítanak fel. A teljesen elektromos mobilitás felé vezető úton tehát még sok a tennivaló.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.01
40 millió fontra szokták értékelni Rodger Dudding kollekcióját, de a valóságban valószínűleg ennél....
2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....
2024.05.31
- Már több mint egymillió jegyvásárlás történt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális....
2024.05.31
- Ismét olajat talált a Mol a közép-magyarországi Vecsésen - tette közzé a vállalat a Budapesti....
2024.05.31
- Három felnőtt súlyos, két felnőtt és három gyermek pedig könnyebb sérüléseket szenvedett, amikor....
2024.05.31
Óvatos lábbal hajtottam életem második tisztán elektromos üzemű autóját, a Renault Megane E-Tech....