DPF

DPF szilíciumkarbiddal vagy kordierittel - mikor melyik a jobb választás?

2023.05.26.

A koromrészecskék hatékony kiszűrése érdekében a dízelmotorok kipufogócsatornájából különböző anyagokat használnak a dízel részecskeszűrőkben.

 

Az új dízel részecskeszűrők belsejében egyesek sötétebb monolitjukkal tűnnek ki a világos színű, közös fali áramlású, kordieritből készült szűrőegységekhez képest. Ez a szilíciumkarbid használatának köszönhető, ami bizonyos alkalmazásoknál előnyös.

Ez egy bevonatos kerámia monolit, amely méhsejtes szerkezetének köszönhetően a részecskéket a felületéhez tapadva tartja vissza a (későbbi) oxidációhoz. Az utópiacon a szilíciumkarbiddal (SIC) és a kordierittel ellátott részecskeszűrők között lehet választani.

A szilíciumkarbid magasabb üzemi hőmérséklettűrése és magas olvadáspontja (kb. 2700 °C) miatt a SIC-változatokat különösen olyan járművekhez ajánlják, amelyeket elsősorban rövid utakon és városi forgalomban (stop and go) vezetnek.

Ennek oka, hogy a vezérlőegységnek a DPF-ben lévő nagyobb koromlerakódások miatt gyakrabban kell utóbefecskendezéssel regenerálást kezdeményeznie, így a monolit nagyobb hőterhelésnek van kitéve, mint például a hosszútávú járműveknél, amelyeknél a kordierites változat ideális a kíméletesebb regenerációhoz.

Ennek háttere: A teszter vagy a vezérlőegység által kiváltott regenerációs folyamatok mellett a koromrészecskék egy része is folyamatosan elég.

Ennek alapja a monolit (pl. platina, palládium) bevonata (Washcoat), amely a szén-monoxid (CO) és a szénhidrogének oxidációjához vezet. Ez viszont megemeli a DPF hőmérsékletét, és a koromrészecskék részleges elégését eredményezi.

A DPF kerámiabetétjét tönkre tudja tenni a regeneráció közbeni motorleállítás, amikor a hűtés megszűnése után a DPF túlhevül és megolvadhat. Ilyen esetekben is nagyobb a SiC-szűrők ellenálló képessége.

 

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....
2024.05.31
- Már több mint egymillió jegyvásárlás történt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális....
2024.05.31
- Ismét olajat talált a Mol a közép-magyarországi Vecsésen - tette közzé a vállalat a Budapesti....
2024.05.31
- Három felnőtt súlyos, két felnőtt és három gyermek pedig könnyebb sérüléseket szenvedett, amikor....
2024.05.31
Óvatos lábbal hajtottam életem második tisztán elektromos üzemű autóját, a Renault Megane E-Tech....
2024.05.31
- Az ország legnagyobb magyar tulajdonú, független kerékpárgyára, az esztergomi Neuzer Kft. 750....