WTCC

Citroen C-Elysée a WTCC-ben

2013.12.19.

December 16-án hozta nyilvánosságra a Citroen Racing a 2014-es versenyprogramját versailles-i főhadiszállásán. A sajtótájékoztató közvetítését élőben követte a magyar szaksajtó, majd Wéber Gábor és Balkányi György, a Citroen Hungária ügyvezető igazgatója által megválaszolt kérdések és kommentek révén megtudhattunk néhány kulisszatitkot.

Szerző: Horváth Miklós

Az események kronológiailag a következőképp alakultak: tavaly szeptember 26-án, a Párizsi Autószalon megnyitóján Frédéric Banzet (az Automobiles Citroen vezérigazgatója), Yves Matton-nal (a Citroen Racing igazgatójával) és Sébastien Loeb-bel említést tett arról, hogy a Citroen gyári csapatot indíthat a túraautó világbajnokságon. A bejelentés a C-Elysée nemzetközi sajtóbemutatója után történt néhány perccel, majd mindenki csak találgatott a folytatást illetően. A fejlesztések és szponzorációs tárgyalások nagy valószínűséggel már ekkor megkezdődtek, de a szándék mellett szükség volt egy jól megcsinált autóra és versenyzőkre is, mivel a WRC autókkal sikerült kellő tapasztalatot szerzett már az istálló.

Hajdú Nóra a Citroen Hungária marketing- és kommunikációs igazgatója, mellette jobbról: Balkányi György - ügyvetzető igazgató, Wéber Gábor - szakkommentátor és Varga Abigél - web- és sajtókapcsolati felelős

A felsoroltak közül nem ismert, hogy mi volt meg előbb, de időközben a C-Elysée megjelent a kereskedésekben és a tájékoztatóból megtudtuk, hogy eladási volumene alapján az alsó középkategória egyik legvonzóbb ajánlata lett. Magyarországon a Citroen Hungária történetének legeladottabb autója és Balkányi úr szerint a következő évre tervezett 350 darabnál minden bizonnyal többet is el tudnak majd adni belőle. Egyébként a modell sikerét az év eleji bevezetés óta regisztrált 40 ezer megrendelés is jól bizonyítja, de hogy miért éppen ezt a modellt választották a WTCC rajtvonalához állítani, arra egyszerű választ adott Xavier Mestelan-Pinon a Citroen Racing műszaki igazgatója: „aerodinamikai szempontból a szedán karosszéria ideális…”

A túraautó világbajnokságra történő nevezés hivatalos bejelentésére idén július 19-én került sor, majd miután a rajzokon szereplő autó fizikai formában is megjelent, megkezdődtek a pályatesztek. Azóta pedig számtalan módosításon és fejlesztésen ment keresztül annak érdekében, hogy gyors legyen és megbízható. A C-Elysée WTCC motorházteteje alatt ugyanaz az 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses turbómotor dolgozik, ami a DS3 WRC-t is hajtja, de a nagyobb teljesítményű turbófeltöltő által erősebb, 380 lóerős csúcsteljesítményre képes (ez plusz 80 lóerőt jelent). Az erőforrás literteljesítményére (237,8 LE/liter) azt hiszem, csak annyit mondhatunk, hogy nem piskóta. Legnagyobb nyomatéka 400 Nm, melyet négyezres percenkénti fordulatszám mellett ad le. A motor az első kerekeket hajtja, az áttételt pedig dupla karbonkuplungon keresztül egy hatfokozatú szekvenciális váltó biztosítja. A gépsárkány pilótával együtt a verseny szabályai szerint minimum 1100 kg-ot kell nyomjon, ami azt jelenti, hogy ehhez a teljesítményhez egy normál C3 karosszéria súlya kapcsolódik, melynek teljesítménye 1,2 VTI erőforrás esetén cirka 300 lóerővel kevesebb.

Sébastien Loeb

A projekt kezdetétől fogva Sébastien Loeb volt az első pilóta, aki elkötelezte magát a Citroennél, vállalva a kihívást, hogy kilencszeres WRC világbajnokként egy új pályán kell helytállnia. Wéber Gábor a raliautózás és a WTCC futamok közötti különbséget a következő példával próbálta érzékeltetni: azt mondta, képzeljük el őt, amint átigazol a RAI UNO-hoz és a következő Forma-1 évadban olasz nyelvű kommentátorként próbál meg helytállni. Mivel nem beszél olaszul, esélye sincs és szerinte a 39 éves ex-raliversenyzőnek is hasonlóan nehéz dolga lesz. A nézők számára viszont éppen ezért lesz érdekes az április 5-6-án induló bajnokság, hiszen a WTCC-ben zöldfülűnek számító Loeb mellett a sportág összes rekordját tartó Yvan Muller lesz az egyik csapattárs, valamint – a sajtótájékoztató talán legfontosabb bejelentése szerint – az argentínai José Maria Lopez kapja a harmadik C-Elysée-t. Továbbá a csapatfőnök Yves Matton elárulta azt is, hogy készül egy negyedik versenyautó is, amit az ázsiai futamokon egy egyelőre meg nem nevezett kínai pilóta vezet majd.

Yvan Muller

A közvetítés előtti és utáni kötetlen beszélgetésben néhány újságíró kolléga és a Citroen Magyarország alkalmazottai beszéltek a közvetítés helyszínén (Citroen Racing Versailles) tett korábbi látogatásukról. Nagy érdeklődésre tartott számot Sébastien Loeb személyiségének megítélése is, hiszen akinek volt szerencséje személyes kontaktusba kerülni a versenyzővel pályafutásának kezdeti stádiumában, annak teljesen más benyomása van, mint annak, aki később ismerte meg Sebet, többszörös bajnokként. Végül, de nem utolsó sorban a WTCC módosult szabályait és Robert Kubica Citroenhez igazolásának elmaradását övezte nagy érdeklődés. Wéber Gábort illette az első kérdés megválaszolása, és ebben a témában a 18 colos keréktárcsákra és új keverékű Yokohama gumikra fókuszált leginkább a szakkommentátor. A nagyobb kerékméret és az ismeretlen tapadási viselkedés – elmondása szerint – tapasztalt pilótáknak is sok problémát okozhatnak, ráadásul a motorteljesítmény is 70-80 lóerővel nagyobb. A „miért nem jön Kubica a WTCC-be” kérdésre pedig Balkányi úr a következőket mondta: „mivel Kubica jelenlegi fő támogatója a LOTOS lengyel olaj- és üzemanyag forgalmazó cég, a Citroennek pedig több éves partnerségi viszonya van a TOTAL kenőanyagokat forgalmazó francia vállalattal, nem tudtak megegyezni az autón megjelenő reklámokat illetően”.

Összegezve tehát a látottakat, hallottakat elmondhatjuk, hogy a WTCC 2014-es szezonja sok meglepetést és érdekességet ígér, különösen így, hogy a Citroen gyári csapata egy ilyen ütős apparátussal szerepel a versenyben. Fenti versenynaptár szerint pedig május 3-4-én a Hungaroringen is találkozhatunk az istállóval!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 12. 17.....
2025.12.16
Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók....
2025.12.16
Pár hete minden média felületen találkozhattunk a szomorú hírrel, hogy milyen komoly baleset....
2025.12.16
Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar....
2025.12.16
Az ukrán hadsereg folyamatosan fejleszti védelmi- és támadó képességeit, és ezzel összefüggésben....
2025.12.16
A vadonatúj Mazda CX-5 új korszakot nyit a márka életében: az első modell, amely megkapja a Mazda E....
2025.12.16
Egy új brit–kínai kutatás szerint a fedélzeti hangasszisztensek aktív használata jelentősen....
2025.12.16
Visszakerül a Forma-1-es versenynaptárba a Portugál Nagydíj. ..
2025.12.16
A négy kontinensen készülő BMW 3-as sorozat az elmúlt fél évszázad során a BMW Group nemzetközi....
2025.12.16
Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség december 8....