Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Balesetek a GPS miatt: ne bízz vakon a kütyüben!

2023.03.05.

Akár életveszélyes helyzetbe is kerülhetünk, ha túlságosan megbízunk a navigáció utasításaiban. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában megmutatjuk, mire figyelj, ha GPS-szel autózol.

Nemrégiben egy német sofőr túlságosan is megbízott az autója navigációs rendszerében, és emiatt az ausztriai Wolfgang-tó mentén húzódó keskeny turistaúton kötött ki. A Baleset-megelőzés posztja szerint a 77 éves férfi a gyalogosok többszöri figyelmeztetése ellenére továbbhaladt, egészen addig, amíg az autója beszorult a sziklafal és a betonkorlát közötti szűk ösvényen, és már az ajtókat sem lehetett kinyitni.

Szerencsére senki sem sérült meg, és a tűzoltók kimentették a férfit, illetve a járművet. 

Életveszélyes figyelmetlenség

Sajnos nem ez volt az első eset, amikor valaki vakon megbízott a GPS-ben, és olyan helyre autózott, ahonnan már nem tudott kijutni. Magyarországon pár éve ukrán kamionosok estek csapdába Budapest 17. kerületében, mert a sofőrt és váltótársát a navigációs rendszer levitte a főútról, majd a Merzse-mocsárban kötöttek ki a 25 tonnás járművel. Ahelyett, hogy kitolattak volna a szűk erdei útról, nagyjából hat kilométert haladtak befelé, míg végül fél méter mélyre süllyedt a kamion a sárban. Két nap után kértek segítséget, majd miután csörlővel kihúzták őket, a sofőr állítólag a segítők szeme láttára törte össze a GPS-készüléket. 

Ne higgyünk el mindent a GPS-nek

A fenti tévedések még szerencsésen végződtek, hiszen senki sem sérült meg, de külföldön több olyan eset is történt, amikor emberek életébe került a figyelmetlenség. Többször olyan elhagyatott területre vitte az autósokat a GPS, ahol megrekedt a kocsi, nem tudtak se továbbmenni, se visszafordulni, és a semmi közepén magukra maradtak. Emellett zuhant már le szakadékba, esett már le hídról autó a navigáció miatt, vagyis életveszélyes is lehet, ha figyelmetlenül használjuk.

Hiába mutat jó irányt, ha rossz az utasítás

Az is gyakran előfordul, hogy nem a navigációs rendszer  irányítja rossz helyre a sofőrt, hanem a vezető tévedésből rossz utasításokat ad a készüléknek, így az út végén teljesen máshol találja magát, mint amire számított. Egy 81 éves brit nyugdíjas Newcastle-ből szeretett volna Rómába menni, hogy láthassa a pápát, de végül Németországban kötött ki. A GPS-be rosszul ütötte be az olasz főváros nevét – a Rome utolsó betűje lemaradt –, így végül a németországi Rom faluba jutott. Bár nagy volt a meglepődés, talán ezért döntötte ki a település névtábláját, csak két órával lett hosszabb emiatt az útja. 

Jóval rosszabbul járt az a svéd házaspár, amelyik a gyönyörű olaszországi szigetre, Caprira igyekezett. De sajnos rosszul ütötték be a sziget nevét, ezért az észak-olaszországi Carpiba utaztak, ami több mint 600 kilométerre van a híres szigettől. Ráadásul menet közben sem fogtak gyanút, csak akkor jöttek rá, hova kerültek, amikor arról érdeklődtek a helyieknél, hogyan juthatnak el a Kék-barlanghoz, ami Capri egyik népszerű látványossága. 

 Hallgass a józan eszedre

A hagyományos navigációs eszközök és a mindenkinél ott lévő, GPS-szel felszerelt okostelefonok nagyban megkönnyítik a tájékozódást, és egyszerűbbé teszik az autózást ismeretlen területen. De közben közben kiszolgáltatottá is válunk, ha nem használjuk tudatosan (és ez nem csak a navigációra, hanem a többi digitális eszközre is igaz.)

Összetörni persze nem kell a navigációs eszközt, mint ahogyan a kamionos tette, de ne hagyatkozzunk teljes mértékben az utasításaira. Ne vakon vezessünk, hanem figyeljük a környezetet, a forgalmat, és hallgassunk a józan eszünkre és a szemünkre. Ha azt mondja, forduljunk jobbra, de ott egy behajtani tilos táblát látunk, vagy letérnénk az aszfaltozott úttestről, inkább bíráljuk felül az eszközt. Legrosszabb esetben vissza kell fordulnunk, és veszítünk némi időt. 

A telefonos alkalmazások sem tévedhetetlenek

Bár ma már csak kevesen használnak hagyományos GPS-készüléket (akár gyárit vagy különállót), aki ilyennel vezet, figyeljen arra, hogy rendszeresen frissítse az eszköz térképeit. Máskülönben az új útvonalakat nem fogja tartalmazni a kütyü, viszont a régi, elavult, olykor már lezárt, nem létező utakat gond nélkül beépítheti az útvonalba. Az internetes kapcsolattal működő, telefonos térképalkalmazásokkal a frissítést megússzuk ugyan, de ne higgyük azt, hogy ezek az appok tévedhetetlenek. 

Akármit is használunk navigációra, ha ismeretlen helyen autózunk, az a legjobb megoldás, ha előzetesen tájékozódunk. Elindulás előtt, nyugodt körülmények között írjuk be a készülékbe a célállomást, ellenőrizzük, jó helyre visz-e, és fussuk át a térképen az útvonalat. Figyeljük meg a fontosabb csomópontokat, manővereket, településeket, így legalább nagy vonalakban tudni fogjuk, merre menjünk. Az apróbb manővereknél pedig legyünk résen.

És még valami, ha navigációt használunk: ne hagyjuk, hogy teljesen elvonja a figyelmünket a képernyő, figyeljünk a forgalomra.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.01
40 millió fontra szokták értékelni Rodger Dudding kollekcióját, de a valóságban valószínűleg ennél....
2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....
2024.05.31
- Már több mint egymillió jegyvásárlás történt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális....
2024.05.31
- Ismét olajat talált a Mol a közép-magyarországi Vecsésen - tette közzé a vállalat a Budapesti....
2024.05.31
- Három felnőtt súlyos, két felnőtt és három gyermek pedig könnyebb sérüléseket szenvedett, amikor....
2024.05.31
Óvatos lábbal hajtottam életem második tisztán elektromos üzemű autóját, a Renault Megane E-Tech....