Anyukám is érteni fogja

Anyukám is klímázni fog

2014.06.05.

Ha végre itt a nyár, és meleg az idő, az ember klímát vár, de csak rossz szag jön...

Hát azt hiszem a dalszöveg (át)írás nem az én asztalom, de most már végképp itt a jó idő, így a klímaszezon, csakhogy a nem, vagy rosszul karbantartott klímával lehet, hogy többet ártunk, mint használunk. Frontok jönnek-mennek felettünk, nemrég még jégesőtől tartottunk, most meg idegesítő kezd lenni a hosszúnadrág. Mindenki felhúzza az ablakot és az AC gomb után nyúl, de nem mindenkinek felüdülés az első klímakapcsolás.

Jöhet felüdülés! Vagy mégsem?

Mi történik a klímaberendezésben?

Manapság már legtöbb személygépjármű rendelkezik klímaberendezéssel és gyakorlatilag eladhatatlannak számít egy klíma nélküli autó. A klímaberendezés is -mint minden más az autónkban- törődést és karbantartást igényel. Némi odafigyeléssel könnyen megóvhatjuk magunkat és pénztárcánkat is. 

A klímaberendezés működési elve egyszerű: egy zárt rendszerben gáz kering körbe.

Egy autó klímaberendezésének elvi sémája

Lényegében az történik, hogy a gáz az ábra szerinti csöveken (és irányokban) áramlik körbe-körbe. A piros színnel jelölt radiátort a kocsi elejében találjuk, mögötte egy bazinagy ventilátorral. Ebbe felmelegedett gáz jön be, és hideg megy ki. Itt egy szárító, majd egy szelep következik, majd a hideg gáz a (szerencsések számára láthatatlan) radiátorba érkezik. Ide is tartozik egy ventilátor, ez biztosítja a szellőzőrendszerben a "fújást". A levegőt keresztülnyomja a hideg radiátoron, az lehűl és érkezik az utastérbe. A gáz folytatja útját és a kompresszor összesűrűti, aztán kinti radiátor és így tovább. Érdemes tudni, hogy a lehűtött levegőhöz mindig kell egy kis friss, meleg levegőt is kevernie a rendszernek, mert igencsak túlhűtött állapot jönne létre enélkül.

Zárt rendszer

Igen, elvileg az, de ahogy telik-múlik az idő, a tömítések öregednek, a gáz pedig fokozatosan eltűnik (szivárog) a rendszerből. Ez egyrészt azért baj, mert az egyre kevesebb hűtőközeg, egyre rosszabb hatásfokot eredményez, másrészt a klímakompresszor dugattyúinak kenése is jelentősen csökken, a kompresszor tönkremehet. A kompresszor a klíma legdrágább alkatrésze, úgyhogy érdemes rá vigyázni. A téli időszakban is ajánlott néha-néha egy negyed órára bekapcsolni a klímaberendezést, hogy a gáz körbemenjen néhányszor, így kenve a kompresszor dugattyúit és "átmozgatva" kicsit a rendszert. Ezen kívül a klímakompresszor tengelykapcsolójának is jót tesz, ha nem marad ki 6-8 hónap két bekapcsolás között.

A klímakompresszor: amilyen kicsi, olyan drága

A képen látható kompresszor baloldalán lévő tárcsára kerül az ékszíj, ami a kompresszor hajtását adja. De ha nem megy a klíma, akkor nem kell hajtani, ezért egy mágneses elven működő tengelykapcsoló szabadonfutóra tudja állítani ezt a kereket.

Honnan tudom, hogy meghibásodott a klíma?

Mindenek előtt onnan, hogy nem hűt! (Csodálatos, erre nem is gondoltunk...) Ezen kívül van néhány apró jel, amikre ha odafigyelünk, nem kell Lido di Jesolo-ig nélkülöznünk a klímát. Ha a klíma bekapcsolásakor "sziszeg" a szellőző, akkor bizony már fogytán a gáz. Ha be sem kapcsol a klíma, akkor pedig szinte biztos, hogy csak a levegő jár a rendszerben - irány a szerviz! A szivárgás, gázvesztés nem ördögtől való, teljesen természetes, ezért megijedni nem kell. Ha a töltés után is hamar eltűnik, akkor a tömítetlenség javítása további beavatkozást igényel. Egy töltés ára 15-20 ezer forint és ugyanennyi perc alatt megcsinálják. Ez is hozzátartozik a családi autó nyaralásra való felkészítéséhez.

Csak egészség legyen!

Ennyit a pénztárcánkról, jöjjön az egészségünk. A klímarendszer tartozéka a párologtató radiátor. Amikor a rendszer leáll, a hideg testen a levegő párája kicsapódik. Ez remek terep a baktériumok számára és a nedves, árnyékos helyen a gombák is otthon érzik magukat. Amikor újra bekapcsoljuk a hűtést, a levegő ezeken a gombatelepeken megy keresztül, átvéve annak szagát és felkapva a gombák spóráit. A befújt levegő egyrészt kellemetlen illatú (ejtsd: jó büdös) lesz, másrészt ezek a bacilusok a levegővel útra kelnek és meg sem állnak a nyálkahártyáinkig. Ezért a mindennapokban ajánlatos a klímaberendezést érkezés előtt 5-10 perccel leállítani. Így a radiátorok kiszáradhatnak, és mi is könnyebben megszokjuk a meleget, ami orrba ver majd kiszálláskor. Ha már nagyobb a baj, a kocsi ablakai párásodnak és a bűz egy idő után is megmarad, akkor ismét a szerviz látogatását ajánljuk, egy rövid fertőtlenítő karbantartás után újra mélyeket lélegezhetünk. Jó tanács: ha már a töltés miatt úgyis ott van a kocsi, kérjük meg a szevizest, hogy fertőtlenítse ki a rendszer, biztos, ami biztos.

Allegia a zárt kocsiban is?

Nyár van, keringenek a pollenek is, amire nagyon sokan allergiásak. Ezért van az autók többségében pollen- vagyis virágporszűrő is. Érthető módon ennek szerepe nyáron a legnagyobb, ezért ellenőriztessük ezt az alkatrészt is. Érdemes a kiszerelt pollenszűrőt szemügyre venni, az új alkatrész mellett érdekes színe van...

Régi és új pollenszűrük egymás mellett: innen is jöhet a kellemetlen szag

Mint annyi minden máson sem, a pollenszűrőkön se próbáljunk spórolni. Kerüljük a nem típusazonos alkatrészeket, mert olcsó húsnak híg a leve.

Ha már EcoDriving

Bekapcsoljam, vagy ne kapcsoljam? A klíma működtetése fogyasztás növekedéssel jár. Egy átlagos járműben kb. egy-másfél literrel emelkedik a fogyasztás 100 kilométerenként. Ez van, valamit valamiért. De ha nem zavar egy kis huzat, illetve viszonylag tiszta levegőjű tájon autózunk, akkor nyugodtan kikapcsolhatjuk a klímát, ezzel is spórolhatunk. Egyébként minél alacsonyabbra állítjuk a hőfokot, a kompresszornak annál többször kell bekapcsolnia, így a fogyasztásra is hatással leszünk. 

Hány fokon érdemes használni az autó klímáját?

Sok helyen azt olvasom, hogy a külső hőmérsékletnél 10 fokkal ne csavarjuk lejjebb a klímát. Én úgy vettem észre, hogy ez a tanács lakásokban meg is állja a helyét, de a kocsiban én rendre alámegyek ennek az értéknek. A magyarázat egyszerű: egy lakásban nem ülök a tűző napon, a kocsiban viszont igen. Szerintem a 22 fokra beállított klíma az ideális, de mindenkinek más az egyéni hőérzete. A lényeg, hogy soha ne állítsuk be úgy a fúvókákat, hogy a hideg levegő közvetlenül érjen minket. A sima megfázásról, az ideg- és ízületgyulladásig mindent össze lehet szedni.

Kellemes hűsölést mindenkinek!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....