Anyukám is érteni fogja - Vezér(lés)áldozat 3. rész | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja - Vezér(lés)áldozat 3. rész

2016.09.25.

Mit okozhat, ha összeomlik a vezérlés és hogyan lehet ezt megelőzni?

Cikkünk előző részeiben átnéztük, hogy mire való a vezérlés, hogyan működik, és milyen hajtásai vannak. Tisztába tettük, hogy a szíjas vezérléseknek minden esetben van előre meghatározott élettartama, míg a láncos vezérlések általában örökéletűnek mondottak, de 250-300 kilométer után azokat is illik kicserélni, pláne V-motoroknál. Ma utána nézünk annak, hogy mit okoz, ha elszakad a vezérmű szíj, vagy lánc, és kiderül az is, hogyan lehet mindezt megelőzni.

Ha minden kötél szakad

A szíj, vagy lánc szakadása következtében megszűnik a főtengely és a vezérmű tengely közötti hajtás. Ekkor egy pillanatig sem garantált, hogy amikor a dugattyú a felső szélső pozíciójában van, akkor minden szelep zárva lesz. Ha valamelyik szelep nyitva marad, akkor annak jókora pofont kever le a dugattyú felső síkja és hát igaz az is, hogy a fal adja a másikat.

Törött perselyek a D5 hengerfejében - javíthatatlan

Szinte garantált következmény, hogy a vékonyka szelepszár eltörik, de legalább is meggörbül. A szelepszárak a hengerfejben egy furatban vannak megvezetve, ezeket szimeringek tömítik. A Volvo D5-ös dízelmotorjának elhíresült típushibája, hogy ha a vezérlés megszakad, akkor mehet a kukába a hengerfej is, mert öntvényből darabok törnek le, egyszerűen javíthatatlan. A hengerfej csere ára nagyságrendileg másfél millió forint. Ráadásul ennél a motornál a klímát, generátort hajtó hosszbordás szíj szakadása is veszélyes, mert az elszabaduló szíj könnyen elszakíthatja a vezérlést is.

Renault 1.9 dCi hengerfej törött szeleppel és egy lyukkal....

A száráról letörő szeleptányér beleesik a hengerbe, ott károsíthatja a henger belső falát, vagy annak speciális bevonatát, amelyet szinte lehetetlen helyreállítani, úgyhogy egy közepesnél kevesebbet érő autó gyakorlatilag azonnal totálkárossá válhat. Vagy mint pl. a fenti képen látható: a törött szelepszár a hengerfej anyagába fúródott…

Ezért a vezérlés épségére, állapotára nagyon oda kell figyelni

Alap, hogy muszáj kicserélni a szíjat a megadott futásteljesítmény lefutásakor, vagy még előtte. Említettük már, de jó lesz még egyszer ismételni, hogy a legtöbb konstrukciónál a motor hűtőfolyadékának keringetéséért felelős vízpumpa cseréje együtt jár a vezérlés alkatrészeinek cseréjével. Azért írják elő a gyárak a pumpa cseréjét is, mert ennek meghibásodása esetén megint meg kell bontani a vezérlést, ami megint horror összegekbe kerül majd. Úgyhogy ne akadékoskodjunk, ha a számlán látszólag indokolatlan tételként látjuk a vízpumpát.

dugattyu1.jpg

A kép bal felső részén látható fényes rész akkor alakult ki, amikor az előző képen látható lyuk létrejött

Nem mindegy hol és hogyan cserjük a vezérlést

A vezérlés extra érzékeny területe a motornak, így a cseréje is igazi szakértelmet és nem utolsó sorban típusismeretet követel. A tengelyekre szerelt lánckerekek pozíciója kritikus az összeszereléskor. Amennyiben nem a megfelelő helyzetben rakják össze a vezérlést az akár azzal lehet egyenértékű, mintha elszakadt volna a szíjunk.

Muszáj még szót ejtenünk a felhasznált alkatrészekről is. Mire egy középkategóriás autóhoz összeszedik a szükséges alkatrészeket (lánc, vagy szíj, vezető- és feszítő görgők, vízpumpa) és hozzászámolják a cseréhez szükséges normaidőt, általában simán elérik a 100.000 forintos végösszeget, de inkább még többet. Persze kaphatóak a nem gyári kivitelű, utángyártott alkatrészek is. Ha valamin nem javasoljuk a spórolást, hát akkor az a vezérlés cseréje.

vez_celszerszam.jpg

Vezérléscseréhez szükséges célszerszám készlet

Tekintettel arra, hogy szakadás következtében lehetséges meghibásodások javítása 5-10 szerese a gyári alkatrészekkel, márkaszervizben elvégeztetett vezérlés cserének, mindenkinek az a jó tanácsunk, hogy ne a „sarki fűszeres” végezze el ezt a rendkívül fontos karbantartási feladatot.

Célszerszámok

Nem beszéltünk még arról, hogy a vezérlés megbontásához és az alkatrészek helyes pozícionálásához a legtöbb autó esetében célszerszámok szükségesek. Egy-egy motortípus esetében ez 40-80 ezer forintos tétel. Hol van az a sufniszerelő, aki képes finanszírozni ezt minden motorhoz. A megfelelő szerszámok nélkül pedig orosz ruletté válik a vezérléscsere – nem tudjuk, meddig húzzuk.

Törött vezérmű fogaskerék - nem gyári alkatrész

Összefoglalva

A vezérlés cseréje tehát szakértelmet, tapasztalatot, típusismeretet, hozzáértést és a legtöbb esetben célszerszámokat kíván. Az elhanyagolt vezérlés időzített bomba, ami, ha robban, akkor nagyot szól és irgalmatlanul nagy kárt tud okozni, amit rettentő drága lesz megjavíttatni. Egy korrekt szerviz a vezérléscsere esedékességére maga is felhívja a figyelmet, de magunk is utána nézhetünk autónk szervizkönyvében, hogy mikor lesz esedékes a beavatkozás. A vezér(lés)áldozatot jobb nem meghozni…

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.20
Nagy Norbert újabb győzelmet aratott a hegyi Európa-bajnokság 5-ös kategóriájában: a címvédő....
2024.05.20
Ismét elindult vasárnap Texasból a Blue Origin űrturistákat szállító kapszulája. ..
2024.05.20
Egy nagyszerű, humoros sztorikkal tűzdelt cikket olvashatunk arról, amikor Szentgyörgyi Albert....
2024.05.20
Már inkább az áldozatok kereséséről szól a kiterjedt kutatás a Dunán - mondta a Pest Vármegyei....
2024.05.20
Egy hajnali ütközés miatt vált járhatatlanná az érintett sztrádaszakasz a rendőrség jelentése....
2024.05.20
Megújuló forrásokból származó elektromosságot használva akár 62%-kal is csökkenthető az....
2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..