#GimSwiss
A felülvezérélt motor elvi vázlata a főbb alkatrészekkel– érdemes új ablakban is megnyitni a képet, hogy ne kelljen mindig visszagörgetni.
A szelepek szerepe és működése
A hengerben létrejövő égésről korábban részletesen beszéltünk már, de akkor kimaradt, hogy mi a vezérlés szerepe a folyamatban. Az égéstér (általában) felső részén legalább két nyílás van és mindegyiket egy szelep tudja lezárni, illetve kinyitni.
A szívószelep arra való, hogy a levegő, vagy a keverék az égéstérbe áramolhasson. A szívószelep meglepő módon a motor szívóütemében van nyitva, hogy a lefelé mozgó dugattyú által keltett vákuum beszívja a levegőt.
Ezután a dugattyú visszafordul és indul felfelé, de ekkor már a szelepek zárva vannak, hogy a lezárt térfogatban a sűrítés megtörténhessen. A következő ütem az égés, a szelepek ekkor is zárva vannak.
Animált kép a két vezérműtengelyes megoldásról (16 szelepes motor: 8-8 szívó- és kipufogószelep)
A negyedik, kipufogó ütemben a kipufogószelepnek kell nyitva lennie, hogy az égéstermékek, a kipufogógáz a hengerből távozhasson.
Nagyon fontos, hogy a szelepek a dugattyúk mozgásával tökéletes szinkronban nyissanak és zárjanak. A dugattyúk a főntengelyt forgatják a hajtókarokon keresztül, úgyhogy észszerű a szelepeket mozgató vezérmű tengelyt a motor főtengelyével szinkronizálni.
Vezérmű tengely
A vezérmű tengely a legtöbb esetben (felülvezérelt motorok) a hengerfejben helyezkedik el. A tengelyen lévő bütykök segítségével irányítja a szelepek mozgását. Ez úgy működik, hogy amikor a forgó tengelyen lévő bütyök szelepemelőhöz ér, azt lefelé nyomja, így a szelep kinyit. Ha elfordult a bütyök, egy rugó feszíti vissza alaphelyzetbe a szelepet.
Hengerfej a vezérmű tengely lánckerekével
A főtengely egy fordulata alatt a dugattyú a hengerben visszajut ugyanabba a szélső helyzetébe, tehát egy főtengely fordulatra két ütem jut, vagy a szívás és sűrítés, vagy az égés és kipufogás. Ahhoz, hogy a vezérműtengelyen lévő bütyök a négy ütemből csak egyszer nyissa a szelepet, a vezérmű tengelynek éppen fele akkora fordulatszámmal kell forognia, mint a főtengelynek. Ezt a megfelelő áttételezéssel érik el, amit kb. úgy kell elképzelni, mint a kerékpár hajtó és hajtott fogaskerekeit.
Kellő időben a kellő csapást
Látható tehát, hogy a szelepműködtetés időpontja, és hossza alapvető fontosságú. Amikor a motort összeszerelik, a gyári munkások az előírások szerint illesztik össze az alkatrészeket. Stimmelnie kell a főtengely és a vezérműtengely pozíciójának, hogy minden megfelelően működjön.
A vezérmű tengely a hajtást a főtengelyről kapja. Mindkét tengely végén egy-egy fogaskerék (vagy lánckerék) van felszerelve, a vezérmű tengelyen éppen kétszer akkora átmérőjű, mint a főtengelyen, így alakul ki a vezérmű tengely fele akkora fordulatszáma. A két fogaskereket fogas szíjjal, vagy lánccal kötik össze.
V-motor oldalanként két vezérmű tengellyel, lánchajtással
Kellő időben a kellő csapást
Látható tehát, hogy a szelepműködtetés időpontja, és hossza alapvető fontosságú. Amikor a motort összeszerelik, a gyári munkások az előírások szerint illesztik össze az alkatrészeket. Stimmelnie kell a főtengely és a vezérműtengely pozíciójának, hogy minden megfelelően működjön.
A vezérmű tengely a hajtást a főtengelyről kapja. Mindkét tengely végén egy-egy fogaskerék (vagy lánckerék) van felszerelve, a vezérmű tengelyen éppen kétszer akkora átmérőjű, mint a főtengelyen, így alakul ki a vezérmű tengely fele akkora fordulatszáma. A két fogaskereket fogas szíjjal, vagy lánccal kötik össze.
Nos, az alapokkal meg is volnánk. Hamarosan folytatjuk és elmélyedünk a vezérlés-csere fogalmában!