Anyukám is érteni fogja – Turbókorszak | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Turbókorszak

2015.09.14.

Turbó diéta, turbó rágó, turbó szolárium, de mi az a turbó???

Az anyukám is érteni fogja rovatunkban rendszeresen jelennek meg munkanevén szólítva „szájbarágó” cikkek, amelyek az autók egy-egy főbb alkatrészének működését magyarázzák, illetve szükségességüket indokolják. A közelmúltban megjelent differenciálmű, vagy kipufogórendszer bemutatását sok-sok hasonló cikk előzte meg, mint például az ESP, vagy az ABS működésének bemutatása. Ma megint a turbó van soron. Azért írom, hogy megint, mert másfél éve írtam már egy cikket erről. Próbáltam független maradni a már megjelent írástól, ami csak részben sikerült. De ismétlés a tudás anyja...

De mi is az a turbó?

A turbó elnevezés annyira átment a köznyelvbe, hogy a legtöbben nem is tudják, hogy etimológiailag honnan származik. Minden turbó lett ami gyors, vagy gyorsabb mint a sima változat. Általánosságban is igaz, hogy szívesen használják a cégek bármilyen termék elnevezésére, mert marketinghatása jelentős lehet. És tényleg, tök jól hangzik!

Gyermekorom emléke: a Turbo rágó

Aki nem tanult fizikát komolyabb szinten, vagy nem nézi az ismeretterjesztő csatornák műsorát rendszeresen, annak a turbina szó nem sokat mond, pedig ebből rövidült turbóvá a szóban forgó kifejezés. Menjünk most vissza a kályhához…

A "vissza a kályhához" kifejezés onnan ered, hogy a régi tánciskolai termekben a koreográfiát általában a fűtő berendezéshez igazították, az volt a támpont. Ha előlről kellett kezdeni a lépéssort azt mondták: vissza a kányhához. Ne kérdezzék, ez sehogy nem jön ide, de legalább eszembe jutott, hogy ma már vannak turbó-gázkazánok is, de azoknak legalább van közük a turbó-elvhez...

Az alapelv

Korábban átbeszéltük már a négyütemű belsőégésű motorok működését. Tisztában vagyunk hát vele, hogy a motor levegőt szív be, majd a beszívott levegő mennyiségéhez képest benzint (vagy gázolajat) adagol a keverékhez. A motorban robbanás (égés) zajlik le. A keverék összetétele nagyon fontos: éppen annyi benzin kell bele, amennyit az adott mennyiségű levegő oxidálni tud, így lesz tökéletes az égés. Ez környezetvédelmi szempontból is fontos, ezért a kipufogógázt a rendszerbe beépített szondák folyamatosan figyelik. A lambda szonda jelei alapján a motorvezérlés változtat a keveréken.

A lényeg, hogy a motor erejét nem a levegő, hanem a tüzelőanyag adja. Ahhoz, hogy egy motor erősebb legyen, több tüzelőanyagot kell elégetnünk benne. Több tüzelőanyaghoz viszont több levegő is kell. Ha a motor méretein nem változtatunk, akkor valahogyan több levegőt kell a motorba juttatni. Ha adott a térfogat, akkor egy lehetőség marad, a levegőt össze kell sűríteni és így ugyanakkora térfogaton nagyobb tömegű gáz juthat az égéstérbe. Na, erre való a turbófeltöltő, hogy a pontos nevét is kimondjam végre.

Hogyan működik?

A turbófeltöltő metszete

A turbófeltöltőnek négy csöve van. Kettő a meghajtást adó kipufogógáznak (egy ki – egy be) és kettő a motor felé tartó levegőnek (szintén egy ki – egy be). Van benne két darab, közös tengelyen forgó „szélkerék” is.

A fenti képen pirossal jelzett csigaházon keresztül érkezik a motor által megtermelt, jó meleg és a környezeti nyomásnál nagyobb nyomással rendelkező kipufogógáz, amelynek most a mozgási energiáját fogjuk kihasználni. Rá is vezetjük a turbinára, amely az elhaladó gáz mozgási energiáját lapátjain átveszi és a közös tengely ettől pörögni kezd. A kipufogógáz, miután elvégezte dolgát, megy tovább a kipufogórendszer további elemei felé, köszönjük szépen a közreműködést. (A gáz a fenti ábrán sárgával jelzett csövön keresztül távozik.)

A turbófeltöltölő helye a rendszerben

A közös tengely forogni kezd és a másik végére rögzített kompresszor kerék a fehér (a metszeti ábrán a jobboldali) csőből érkező levegőt összesűríti és a kék színnel jelzett csigaházba zúdítja. Ez már megy is a motorba: sok levegőhöz sok tüzelőanyag és már készen is van az erős motor.

Az érem két oldala

Természetesen a turbófeltöltő nem a bölcsek köve. Nagyon jó dolog, de mint mindennek, ennek is megvannak az előnyei és a hátrányai. Az előnyeit a fenti sorok rejtik, de azért kiemelem a legfontosabbakat: ugyanakkora hengerűrtartalmú motor nagyobb teljesítményre képes, ha megtömjük levegővel. A fogyasztásra is tud jótékony hatást gyakorolni egy turbó, ez azonban nem minden üzemállapotban valósul meg. Ha kinyomjuk egy turbós motor szemét, az bizony kajálni fog, a teljesítményhez – nincs mese – tüzelőanyag kell.

Vannak azonban árnyoldalai is a feltöltött motoroknak. Hogy mást ne is említsek itt van mindjárt az ára: mivel a turbó nagyon precíz építést igényel, ezért gyártása drága, ami kegyetlenül megjelenik a kocsi vételárában is. Murphy szerint, ami elromolhat az el is romlik. Bár a turbó felépítése viszonylag egyszerű, amennyiben nem kapja meg a megfelelő kenést és hűtést, gyorsan tökre tud menni. Igazából nem igényel különleges bánásmódot egy turbós kocsi. Arra az egyre kell figyelni, hogyha 130-al (vagy Németországban még gyorsabban) verettünk a sztrádán, majd satufékkel állunk be a pálya melletti benzinkútra, akkor hagyjuk alapjáraton visszahűlni a turbót kb. 1 percig. Ugyanez lehet igaz, ha nyélgázon megyünk fel a Kékestetőre, akkor ne állítsuk le a sípálya parkolójában azonnal a motort. Ezek persze elég ritka esetek. Ha valaki pl. hagyja 130-ról 80-ra gurulással, vagy motorfékkel lassulni az autót, az az idő már bőven elég, hogy ne izzon a turbóház, illetve a hegymenet végén, ha nem azonnal találtunk helyet, akkor is visszahűl az alkatrész a biztonságos hőmérsékletre.

Nem túlzás: extrém terhelésre valóban az izzásig képes melegedni

A hűtés az eltérő hőtágulású turbó alkatrészek miatt fontos. A kerék és a ház illesztése eléggé precíz, de a két eltérő fém máshogyan tágul, illetve zsugorodik. Ha nem hűtjük vissza megfelelően, akkor a kerék a házban megreked, deformálódik, és már mehetünk is új turbóért a szervizbe. A kenés szintén kulcsfontosságú. A kis turbótengely a motor fordulatszámánál két nagyságrenddel gyorsabban forog, vagyis percenként akár 200.000 fordulatot is megtesz. Ha nincs megfelelő kenés, akkor szinte azonnal megég a tengely, ami szintén a turbó halálával egyenlő.

Downsizing

Külön írásunkban már egyszer szóba került a motorok méretcsökkentése. Ebben óriási szerepe volt, van a turbóknak. A downsizing annyira bejött, hogy ma már ritkábban találkozunk feltöltő nélküli motorral. A Forma-1-ben is eljött a turbókorszak és a mindennapi kisautók hátán is ott figyel valamilyen kombinációban a T-betű.

A turbó jó dolog, nem kell félni tőle. Ha nem spórolunk az olajcserén, illetve a minimális odafigyelést nem mulasztjuk el, akkor a motor egész élete alatt szolgálni fog minket.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2025.04.24
Járműkiállítás, tesztvezetés és vezetett túra is várja látogatókat szombaton 10 és 16 óra között a....
2025.04.24
A kaliforniai székhelyű elektromos járműgyártó, a Lucid felvásárolja az ugyancsak amerikai, ....
2025.04.24
Bárhogy is alakul a következő Miami Nagydíj Lando Norris számára, garantáltan nem fog úgy kirúgni a....
2025.04.24
A Mercedes-Benz  bemutatta az új, eArocs 400 többfunkciós elektromos teherautóját, amelyet....
2025.04.24
A meglévő, kipróbált rendszereket vadonatúj technológiákkal ötvöző, a jelenből formai és....
2025.04.24
A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret....
2025.04.24
Az Európai Unióban éves összevetésben 1,9 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei....
2025.04.24
Az elektromos Inster hónapokkal ezelőtti beharangozása után a Hyundai hazai képviselete újabb....
2025.04.24
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év hasonló....