Anyukám is érteni fogja
Múlt héten ott hagytuk abba, hogy az erőátviteli alkatrészek milyen meghibásodásokat tudnak produkálni. Kimaradt azonban a legdrágább összetevő: a kettős tömegű lendítőkerék. Mivel ma már a legtöbb kézi váltós autóban megtalálható ez az alkatrész, külön cikket szentelünk a bemutatására.
Ez meg mi ez, ez?
A lendítőkerék elsődleges szerepe, hogy nagy súlyának köszönhetően kiegyensúlyozza a motor forgását, így biztosítva a járás egyenletességét. Másik feladata, hogy nagy fogaskerékként is üzemel, aminek a segítségével az öníndítóval könnyen beindíthatjuk a motort. Régebben a beindításhoz kurbli kellett, de ki emlékszik már arra?
Részlet a Kincs, ami nincs c. filmből:
-Mi az a kurbli?
-A forgatókar, amit a japán tankokban kurblinak neveznek!
-Ez az?
-Hát persze, hogy ez az, nem látod, hogy kurbli formája van?
Forgó időzített bomba
Ahogyan a motorok teljesítménye egyre fejlődött, vele együtt nőtt a nyomatékuk is. A már kis fordulaton is nyomatékos erőforrások – amik jellemzően a turbódízel motorok – a lendítőkereket értelem szerűen nem fokozatosan, hanem lökésszerűen akarják megmozdítani, ami azt eredményezi, hogy induláskor az autó rángatni kezd, mintha valaki hátulról rugdosná. Ezen kívül fontos szerepe van a lendítőkeréknek a zajok- és rezgések kiszűrésében is.
Ennek a jelenségnek a csökkentésére, illetve megszüntetésére találták fel a kettős tömegű lendítőkereket. Működési elve az, hogy a forgás a két tömeg között egy (zaj- és rezgés) csillapításra alkalmas anyagon keresztül adódik át. A két tömeg egymáshoz képest néhány fokban elfordulni képes, ebben a tartományban pedig a kis rugós betétdarabunk biztosítja az egyenletes nyomaték átvitelt.
Amikor ez a rugalmas elem „fáradni” kezd, akkor a két tömeg közötti holtjátékot már nem csillapítja semmi és a következő, csöppet sem kellemes jelenségek egyre idegesítőbbé válnak:
Ott tartunk tehát, hogy a kettős tömegű lendítőkerék éppen azt a feladatot nem képes már ellátni, amire kitalálták.
Ha ez még nem lenne elég
Mivel a kettős tömegű lendítőkerék tartalmaz egy rugós tagot, ezért az ehhez kapcsolt kuplungtárcsából ezt természetesen kispórolják az autógyárak. Aki időben nem veszi észre – márpedig nem szokták észrevenni – hogy kezd tropára menni a lendkerék, az nyugodtan számolhat vele, hogy a múlt héten részletezett kuplung szettet is viszi magával a csere, mert a mögötte található alkatrészeket a rezgések pillantok alatt tönkreteszik.
Mennyi az annyi?
Múlt héten figyelmeztettünk mindenkit, hogy ha megtudja, hogy mennyibe kerül egy kettős tömegű lendkerék, össze fog szorulni a gyomra. Nos, aki az előbbiekben részletezett hangokat hall az autójában, most inkább ne is figyeljen: jellemzően 250-300 ezer forintba kerül a kettős tömegű lendkerék cseréje. Ahogyan említettem a dominó végig ledől, „ha már kár, legyen tetemes”: a legtöbb esetben a kuplungtárcsa, a kinyomó csapágy és a szerkezet is mehet a kukába.
Spórolni persze itt is lehet, vannak olyan megoldások például, hogy fix lendítőkerék kerül a kettős tömegű helyére, de az olcsó hús – híg lé definíció itt is igaznak bizonyul, nem lesz tökéletes az eredmény.
Egy netes hirdetéshez tartozó kép: ránézésre jónak tűnik
Vannak még az internetes hirdetések, bontott alkatrészek stb., de amennyivel olcsóbban kapjuk meg az alkatrészt, valószínűleg annyival rövidebb is lesz az élettartama. Ja, el ne felejtsem: ha azt olvassák valahol, hogy „lendkerék javítás”, fusson ki merre lát!
Hogyan kerüljem el a meghibásodást?
Regék szállnak a vezetési stíluson múló élettartamról, de ki kell ábrándítanom mindenkit: majdnem teljesen mindegy, hogy hogyan vezetünk, a lendkerék idővel megfárad és cserélni kell. Teljesen biztosan úgy tudjuk elkerülni a meghibásodását, hogy direkt kerüljük az olyan autók vásárlását, amiben ilyen van. Mivel ez egyre nehezebb, ezért jobb lesz, ha megbarátkozunk a gondolattal, és járművásárláskor előre kalkulálunk ezzel az összeggel, vagy tudnám még javasolni a klasszikus automataváltós kocsikat. De akkor meg éppen az automata jelenti majd a kockázatot! Így vagy úgy, az autózás drága dolog - c’est la vie!