abroncscsere

10 + 1 pontban minden, amit az őszi abroncscseréről tudni kell

2023.10.26.

Bár az időjárás még meglepően enyhe, lassan itt az ideje, hogy időpontot kérjünk a gumisunktól a szokásos őszi abroncscserére. A hazai autótulajdonosok a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) tagjai által gyártott több tucat típusból válogathatnak, a kínálat sokszínű, mindenki megtalálja az igényeinek és pénztárcájának megfelelőt: úgy tűnik, egyelőre az árak emelkedése is mérsékelt ezen a téren. A HTA szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban:

  1. Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk téli felkészítésének. A nyári abroncs egyszerűen nem alkalmas a téli közlekedésre. Mindez a számok felől közelítve: ha a télire is fent hagyott nyári abroncs miatt okozunk balesetet, a kár már egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is nagyobb lesz, mintha vettünk volna négy téli abroncsot.
  2. Magyarországon is dinamikusan nő a négyévszakos abroncsok piaca, nem véletlenül: használói megspórolják az abroncscserék költségét és maceráját. Ugyanakkor, ami mindenre jó, az általában komoly kompromisszumot jelent; a téli és a nyári abroncsok anyaga, mintázata, keménysége eltér egymástól. Ugyanakkor a gyártók folyamatosan komoly erőfeszítéseket tesznek a négyévszakos abroncsok fejlesztése terén, amelyek nagyon sokat fejlődtek az elmúlt néhány évben. Arra az autóra, amelyet télen elsősorban városi körülmények között, kisebb távolságok megtételére használnak, nyugodt szívvel felszerelhetőek a négyévszakos abroncsok. Évente legalább egyszer ezeket az abroncsokat is ellenőriztetni, illetve az egyenletes kopás érdekében a helyüket cserélni kell: a hajtott kerekeken levő abroncsokat azonos oldalon a nem hajtott tengelyre, a nem hajtott tengelyen levőket pedig a hajtott tengely ellenkező oldalára érdemes felszerelni.
  3. A széles méret, ár és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani a legmegfelelőbb abroncsokat. Az infláció itt is tetten érhető, és egy teljes új szett megvásárlását megérzi a családi büdzsé, de azzal, hogy ismeretlen márkájú, kétes eredetű, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolunk, csak rosszul járhatunk. Ugyanez vonatkozik a használt gumiabroncsokra is: lehet, hogy szemre jó állapotban vannak, de gumis legyen a talpán, aki ránézésre megmondja nekünk, hogy minden rendben. A használt abroncsoknak olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek.
  4. Miért fontos a jó abroncs? A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának a legoptimálisabb feltételeit. Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét. Vegyük figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autózunk a téli időszakban!
  5. A téli abroncs-szettből – és persze a nyáriból is – minden kerékre azonos típusú és mintázatú abroncs kell felhelyezni.  Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni! Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, erről a legfontosabb paraméterek leolvashatók.
  6. Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van szó. A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le. Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak - erre kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.
  7. A hatósági előírások szerint a futófelületnek minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.
  8. Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt. A leszerelt abroncsokat is nézzük át; ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.
  9. A leszerelt nyári abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben felnire szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva raktározzuk el őket. Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, - amikor még hidegek- ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is. Az alacsonyabb, nem megfelelő gumiabroncsnyomás miatt romlik a tapadás, így egyrészt hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, másrészt megnövekszik az üzemanyag-fogyasztás, és ami a legfontosabb, hogy az autó irányíthatósága/stabilitása is jelentősen lecsökken.
  10. A gumiabroncsok tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómű megfelelő beállítása. A hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat ún. rendellenes kopás a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások.

+1. Válasszunk szakműhelyt! Egy kereket otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert (Tire Pressure Monitoring System, TPMS) nem tudjuk otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem tudunk megfelelő berendezések nélkül. Ha kerékre szerelt téli-, illetve nyári-szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (kisebb a szerviz-díj), másrészt az abroncsokat is kíméljük.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.01
Jól indult sokaknak az év Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára.....
2024.06.01
A francia közel tökéletes teljesítményt nyújtott, de az előnye így is kicsi a Hyundai Motorsport....
2024.06.01
A Veszprémi Járási Ügyészség maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset gondatlan okozásának....
2024.06.01
Svájcban a vadászpilóták az ország nyugati részén fekvő egyik autópályán gyakorolják a vészhelyzeti....
2024.06.01
40 millió fontra szokták értékelni Rodger Dudding kollekcióját, de a valóságban valószínűleg ennél....
2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....