utánpótlás

Ezek az autók töltik idén a húszat!

2024.05.04.

Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez, ami egy hatalmas homlokon csapás is egyben, hiszen a 2004-es év autója idén húsz éves lett. Milyen autók feszítettek a szalonokban két évtizeddel ezelőtt? Mire vágytunk akkor? Jöjjön néhány modell, amiknek különlegessége, hogy még ma is bőven találni belőlük az utakon.

Húsz éve más volt

Még a gazdasági világválság előtt vagyunk pár évvel. A lehető legnagyobb fordulatszámon pörög az ingatlanpiac, boldog-boldogtalannak szórják a hiteleket, így mindenki autót is vesz. Persze újat, szalonból, nullásra, "kistörlesztővel". Bejön az uniós rendszám, májustól búcsúzunk a trikolortól. Ekkor a JL kezdetű rendszámok voltak soron, amik nagyon hamar ki is pörögtek, szemben az L-es sorozattal, ami kínkeservesen fogyott csak, naná, hiszen akkor már 2008 „dübörgött”. Itthon Hooligans, és Club 54 szólt a slágerlisták élén a rádióban, de a TNT és a Fiesta is előfordult még a magyar együttesek között. Berobbant a Facebook, bár itthon még az iWiW volt a trendi, és a természeti katasztrófák is egyre gyakoribak lettek, hiszen ebben az évben karácsony környékén bejárta a világot a tragikus thaiföldi szökőárról szóló hírek sora, ami több mint 200 ezer ember halálát okozta.

Mik voltak a népszerű modellek hazánkban?

Érdekesség, hogy 2004-ben az MGE adatai szerint 208 044-darab új járművet értékesítettek. Érdemes most mellé tenni a 19 évvel későbbi számokat is, ami 107 715 db. volt. Jól látható tehát, hogy a gazdasági világválság rendesen megrogyasztotta a piacot, amiből tartósan már nem is tudott visszamenetelni a korábbi szintre azóta sem. De legyünk bizakodók, a stabil háttér mindig jó hatással van a magyar újautó-piacra is, hátha egyszer még meglesznek majd újra itthon a kedvező feltételek a bővüléséhez. Most viszont jöjjön néhány olyan típus, ami érdekesség lehet az olvasónak:

Fiat Panda

Akkor még a kisautók, és minik piaca pörgött igazán, így egy igazi sztár lett a 2004-es év autója. Lehet, hogy mások inkább az előremutató megoldásokat is felvonultató egyterűnek a Merivának adták volna a díjat, vagy esetleg az Avensisnek, netalán az Európában etalon 5-ös BMW-nek? Nem! Az év autója szavazás történetében először nyert miniautó. Húsz év után azt mondhatom, hogy egyáltalán nem alaptalanul, mert nagyon szépen tovább vitte elődje génjeit, hiszen húsz év után is ott van még az utakon, egyszerűen fenntartható, méreteihez képest tágas, megbízható, és a legfontosabb, hogy olcsón, komolyabb taposóaknák nélkül üzemeltethető. A vidám utasterű autóban feltették a váltót a műszerfalra, a középboxba. De nem csak ezzel akartak az akkor virágait bontogató egyterű kategóriára hajazni, hanem a magas üléseivel, és a sok üvegfelületeivel is. Ezerféle motorvariáns, és hajtásláncból még 4x4 (!) is, na meg a számomra még nagy bakancslistás 100 Hp kivitel, azaz a sport verzió. Mindezt megfejelve azzal, hogy kétmillió alá tudták tenni az indulóárát, ami elég széles rétegnek hozhatta el végre, hogy a Merkúros idők után újrázhasson a talján pónival.

A „Bangle ötös”

Úristen, tavaly júliusban volt húsz éve, hogy kijött az E60-as kódszámú 5-ös BMW, tehát ez már egy húsz éves formaterv?! Ugye nem csak én csodálkoztam el ezen? Nekem valahogy ez a design, és mellette a 7-es formanyelve mindig új BMW-ként élt a fejemben. Chris Bangle forradalmasította a bajorok húzómodelljét, az ötöst. Megmondom őszintén, nekem elrugaszkodott volt a korábbi formavilágtól, de a tömeg felkarolta, elfogadta, élvezte, így nagyon sokat eladtak belőle az öreg kontinensen, na meg a többi nagyobb piacokon is, például Amerikában vagy Kínában. Nekem pedig a 39-es szépen bevonult a 46-os mellé, mint az utolsó igazi BMW. Vagyunk még így ezzel páran, ortodox BMW fanatikusok, de a gyár nem az ilyenekből él, hanem a piacról, így ezt is, illetve a hódfejet is el kellett fogadni. A világ nem fekete vagy fehér, a változás jó, és úgy tűnik, hogy a legújabb formanyelv is elnyerte a célközönség tetszését.

Citroen C4

Középre igazított műszerfal, folyadékkristályos kijelző, furán mozgó (álló) kormánykerék, jó helykihasználás, és ezerféle karosszéria, és motorvariáns. Népszerű volt hát hazánkban is a Xsarát váltó friss modell. Az viszont fájó pont, hogy nagyon sokat kell gondolkodnom azon, hogy vajon mennyit látok belőlük a forgalomban? Ez sokat elárul arról, hogy a formaterv mennyire beleszürkült az elmúlt két évtizedbe. Talán egy mutatós kupé, vagy a gyári WRC autó Loebbel, vagy Oigierrel fel tudna ébreszteni.

Kép forrása: carguide.ph

Mazda 3

Igaz, hogy már 2003 őszén bemutatták, de a kereskedők csak 2004-től kezdték el feltölteni a készleteiket az új modellel, a nagy reménység Mazda 3-mal, ami a méltán híres 323-at váltotta. És gyökeresen megváltoztatta a Mazda kínálatát, telitalálat volt a Zoom-Zoom koncepció. Szerintem szedánként mutat a legjobban, de létezett klasszikus ötajtós karosszériaváltozatban is. Ford C1 platformra épült, tehát méretben a Focushoz sorolható. Motorválasztéka 1.4-től indul, és benzines, illetve gázolajos erőforrást is találhatunk vezetési stílusunkhoz, felhasználási módunkhoz méretezve. Eszméletlen jól néztek ki a Mazdák ebben az időben, rogyásig voltak az utak 6-ossal, de 5-ösből, CX-7-ből, RX8-ból is szép számmal találkozhattunk. Ezzel a formanyelvvel alapozta meg a hiroshimai gyártó a következő stabil évtizedeit, amit a közelmúltban tudott a KODO-val újra megújítani. A Mazda 3 első generációjából ezt viszont sok autó már nem élte meg, híresen rozsdásodtak ugyanis, és ettől függetlenül is csúnyán öregedtek.

Mercedes CLS

Nem kicsit meglepő, hogy az újkori Mercedesek legszebbike, a korszakalkotó négyajtós kupé is idén lesz húsz éves. A szobor. Nem is tudtak vele mit kezdeni a konkurensek, hiszen sokkal később reagált az Audi az A7-tel, illetve a BMW a 6-ossal. Mit lehet mondani erre a gyönyörű formára? A mai napig, húsz év távlatából is diadalittasan tud vonulni, menni vele mindig exkluzív élmény, megérkezéskor pedig biztosan kap majd elismerő tekinteteket a sofőr. Kár, hogy az utolsó emlékem egy mankókeréken rogyadozó, koszos, karcos autó volt, aminek gazdája sem volt bizalomgerjesztőbb. Hiába, padlón az első generációs CLS-ek ára, most érdemes keresni egy erősen motorizált, jól felszerelt darabot, és pihentetni még valameddig. Mert a váltó, és légrugó csere tizedeli az állományt. Ha lenne tőkém, én biztosan ráállnék egy 500-as felkutatására, de sajnos bele is ért a kezem a bilibe.

Peugeot 407

Jöjjön még egy felejthető francia a végére, és az az önvélemény, hogy nekem azóta sem állt össze ez az autó. Elődje a 406-os a maga idejében egy mutatós szedán volt, és a gyönyörű kupé kivitele egy igazi vágyott darab. Az ezt a szériát leváltó 407 annyira nem találta a helyét az orrnehéz formatervével, a hatalmas „szájával”, és a sok megbízhatatlansági problémájával, hogy az idő is megmutatta sérülékenységét, mivel szépen el is koptak az utakról ezek az autók. Amit mi sem mutat jobban, minthogy a cikk megírásának időpontjában 120 db. 407-est hirdetnek a legnagyobb használtautó kereső portálon, míg Mk3-as Mondeóból 360-at.  

Opel Astra H

Hát, hogy merném kihagyni a híres 2004-esek listájából az Ön igaz barátját? 2004-ben jött az Astra új, H generációja, ami sokat akart mutatni, de nem sikerült megugrania elődje erényeit. Nem a szívem csücske ez a széria. Sokkal jobban szeretem a G-t és a K-t. Elmondom miért: A H elpuhult minden téren, nincs benne olyan vezetési élmény, a tartósság ígérete, és a fenntartás kiszámíthatósága, mint felmenőjében.

A rüsselsheimi paripával zárult a kis visszatekintő, és itt szeretném megjegyezni, hogy a lista közel sem teljes. Csak a népszerű, nálunk is sokat eladott autókból válogattam, pont azért, hogy a napokban velem együtt tesztelhesse, hogy a fenti modellekből vajon mennyit lát még az utakon? Melyikből a legtöbbet, és melyikből szinte egyáltalán? Jó nézelődést!

További autós tartalmakért pedig kövessen Facebookon is.

Fotók:Pixabay.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.18
Idén, immár harmadik alkalommal indít közlekedésibiztonsági témájú online felmérést a Nemzeti....
2024.05.18
Füleken új befektető érkezik az egykori Kovosmalt területén újonnan kiépített ipari gyárcsarnokba....
2024.05.18
Generációváltás előtt állnak Ausztriában az autósiskolák. Az autósiskolák üzemeltetői a szakma....
2024.05.17
Az Útinform figyelmeztette az autósokat, hogy szombatra virradó éjszaka egy különleges szerelvény....
2024.05.17
Ismerik a Toyota Priust? Ő a világ leghíresebb hibridje. Szomorú, de eddig még nem kerültünk....
2024.05.17
Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal....
2024.05.17
Alig ötvenhat kilométert tudott megtenni az újonnan vásárolt Tesla Cybertruck csodaterepjáróval  a....
2024.05.17
Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását.....
2024.05.17
Ki hinné, hogy már négy év eltelt amióta bemutatták az első elektromos Opel Corsát. A modell....
2024.05.17
Jövet-menet gyorsan hajtott egy autó Dejtáron. ..