haditechnika

Büntetett kettős tevékenység, tankkal... Magyar hadiipar 3.

2022.01.12.

Straussler Miklós tervezte a normandiai partraszállásnál is bevetett Duplex Drive rendszerű harckocsit.

 

Mottó

A változó geopolitika mellett háborúk és katonai szövetségek formálták a magyar hadiipart, melyben több zseniális mérnök alkotott úttörő járműveket, ezek nemcsak a katonai mezőnyben voltak világelsők, róluk szól technikatörténeti sorozatunk.

Két magyar mérnökhöz köthetők a két világháború közötti korszak kiemelkedő katonai járművei: Straussler Miklós tervezte a normandiai partraszállásnál is bevetett Duplex Drive rendszerű harckocsit. A legendás Rába Botond terepjáró vontatót és a tervező Winkler Dezső életének izgalmas szökéseit a sorozat második részében mutattuk be.

Mindkét mérnök a hadiiparban dolgozott, Winkler itthon alkotott, annak ellenére, hogy a németek többször elhurcolták, és nyugatra is szökhetett volna, mindig visszatért Magyarországra. Straussler az 1920-as években az Egyesült Királyságba kötözött és felvette az angol állampolgárságot

Rejtett militarizálódás, nem csak a Rábánál

Az 1920. június 4-én aláírt Trianoni békediktátum értelmében „.. tilos páncélos járműveket, tankokat, vagy hadicélokra felhasználható más hasonló gépeket Magyarországon gyártani és Magyarországba behozni.” Az első években ennek betartását szigorúan ellenőrizték az Antant hatalmak, ám ezt különböző trükkökkel megpróbálta kijátszani a magyar katonai vezetés.

A csepeli Weiss Manfréd üzemében gyártott tankok és katonai vontatók a hivatalos műszaki dokumentációkban lánctalpas hegyi traktorként szerepeltek. Ezek tervezésében fontos szerepe volt egy zseniális magyar mérnöknek.

Shermann tank úszóernyővel

Partraszálló gép

Straussler Miklós Péter 1891-ben született a magyarországi Isaszegen, majd rokoni kapcsolatait felhasználva az Egyesült Királyságba távozott, ahol 1933-től brit állampolgárként Nicholas Peter Straussler néven saját tervező irodáját alapított és szabadalmait értékesítette. Cégének fő profilja a vízi járművek voltak, ezeknél szerzett tapasztalatait később felhasználta kétéltűek fejlesztésekor.

Straussler DD rendszerű harckocsi

Bomb Trolley

A magyar származású mérnök tervezte a kétmotoros és négykerék-hajtású Garner-Straussler G3-as tüzérségi vontató-terepjárót, melyet a a németek is alkalmaztak. Ebben az időszakban tervezte a brit hadseregnek 10 ezer darabszámban legyártott Alvis-Straussler Bomb Trolley vontatót és a Straussler V-4-es páncélost, melyet a Magyar Királyi Honvédség is tesztelt, de végül a svéd L-60 licenc alapján gyártott Toldi lett a befutó.

Duplex Drive

Straussler találmánya volt a harckocsikat úszóképessé alakító úszókeret és a Duplex Drive (DD) hajtószerkezet. Az első kísérleteknél egy Tetrarch tankot szereltek fel úszóernyővel, ez tartotta a víz felszínén a járművet, melynek motorjára propellert csatlakoztattak, ami úszás közben hajtotta és kormányozta a járművet, így a lánctalpas kétéltűként is szolgált. A DD Tetrarch első próbájára 1941 júniusában került sor a Brent Reservoir tavon. Több típuson is ki akarták próbáltatni a DD-t, de a Churchill, Cromwell, Centurion és a Ronson Carrier tankok felszerelésére már nem került sor.

A páncélos magyar honvédségi tesztje 1943-ban     Forrás: Lissák Tivadar/Fortepan

Úszáshoz túlsúlyos

A háború utáni nehezebb típusok már nem voltak alkalmasak az úszóernyő használatára, de a könnyű harckocsik igen: az amerikai M2 Bradley és a brit FV432 tankok még a 80-as években is szolgáltak. A mérnök cége, a Straussler Mechanisation Ltd. prototípusokat tervezett és gyártott a brit Alvis Cars és Vickers-Armstrong cégeknek, valamint a magyar Weiss Manfréd Rt.-nek. Straussler tervezte az AC harckocsik több generációját.

Az Alvis harckocsi egyik típusát a lengyelek és a szovjetek is tesztelték a II. világháború előtt.

Az AC2-es továbbfejlesztett változata alapján a Weiss Manfréd gyárban készült a 39M Csaba páncélos, melyet a Magyar Királyi Honvédségnél rendszeresítettek, a II. világháborúban a Wehrmacht is használta a típust.

Csaba M39 páncélos Forrás: Lissák Tivadar/ Fortepan

Licencet vett a HM

A Weiss Manfréd és Straussler közötti megállapodást kihasználva a magyar Honvédelmi Minisztérium 1933. decemberében megvásárolta Straussler harckocsijának gyártási jogát, sőt, hetvenezer pengővel támogatta fejlesztését. A prototípus Csepelen készült, amivel Straussler jelentős megtakarítást ért el, mert még a magas szállítási díjakkal is megérte az üzlet, hiszen az angliainál jóval alacsonyabbak voltak a magyarországi költségek.

Bemutató, 1940    Fotó: Szandtner Egon/Adományozó. Kádár Attila Forrás: Fortepan

Dunai próbaúszás

Az első V3-as prototípus bemutatóját 1936 januárjában, az első vízi próbát augusztus 18-án tartották: a pontonokkal felszerelt 6,5 tonnás harckocsi 8,5 perc alatt úszott át a Dunán Csepel-sziget és a Háros között. A sikeres teszt után tíz nullszériása járművet rendelt a Weiss Manfrédtól a HM, ám ettől később elállt, mert a prototípus gyakran meghibásodott és alkalmazása is nehézkes volt.

Straussler V3-as tank uszópontonokkal, 1936-ban      Forrás: Alvis AC

Ötszáz fontos büntetés

Miközben a két világháború között mindkét oldalnak bedolgozott Straussler, cégét a békés 1957 év októberében 500 angol fontra büntették, mert egy Lypsoid gumiabroncsokkal felszerelt harckocsit Hollandián keresztül Magyarországra szállíttatott, amivel megsértette a brit exportellenőrzés előírásait.

Straussler Miklós

Kudarcos hattyúdal

Eredeti műszaki megoldásai nem nyerték el a katonák elismerését, kudarcai ellenére Straussler Miklós még 1958-ban is forradalmi harckocsit tervezett, a kisméretű Straussler Main Battle Tank (a Straussler MBT) is úszóképes Duplex Drive rendszerű jármű makettjét és komplett tervdokumentációját Straussler 1961-ben mutatta be a brit hadvezetésnek, de túlságosan futurista és komplikált szerkezet ötletét gyorsan elvetették.

Straussler 1966. június 3.-án hunyt el Londonban

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....