FIAT
Az autógyártás és járműkereskedelem köztudottan nem irodalmi műfaj, vannak azonban pillanatok, korszakfordulók, amikor egyes autóipari vezetők költőkhöz, írókhoz mérhető drámaisággal és szenvedéllyel kommunikálnak. Ez történt nemrégiben, a Környezetvédelmi Világnap alkalmából, amikor is Olivier François, a Fiat vezérigazgatója szenvedélyes és szívhez szóló monológgal jelentette be a legendás olasz autógyártó teljes és végleges átállását a villanyhajtásra, valamint azt, hogy a cég ikonikus torinói Lingotto kerületében található autógyárának tetején egyfajta modern édenkertet hoznak létre, közel harmincezer növénnyel járulva hozzá az olasz nagyváros ökológiai rehabilitációjához.
A Fiat struktúra és szemléletváltásának főhőse és szimbóluma pedig nem más, mint a Fiat 500, amely nem csak a márka, de az egész globális autóipar egyik legkedvesebb ikonja.
Kivételesen egy kicsit idéznék is a Fiat vezér megható és szívmelengető gondolataiból:
„Azt, hogy az új 500-ast csak elektromosként dobjuk piacra, igazából már a Covid-19 előtt eldöntöttük. Már akkor tudtuk, hogy a világ nem bír el több kompromisszumot. Valójában a lezárások csak a legutóbbi figyelmeztetések voltak. Akkoriban olyan szituációknak lehettünk szemtanúi, amiket egészen odáig elképzelni sem tudtunk volna, mint például az utcákon kóborló vadállatok, és ahogyan a természet visszahódítja mindazt, ami jogosan az övé. És, mintha még ezek után szükség lett volna rá, emlékeztetett minket a cselekvés sürgősségére, hogy tennünk kell valamit a Föld bolygóért. Van egy ikonunk, az 500-as. Egy ikonnak mindig küldetése van, és az 500 sem kivétel: az 1950-es években mindenki számára elérhetővé tette a mobilitást, most pedig a fenntartható közlekedést kínálja mindenki számára.”
A Fiat 500 valóban egy ikon, amely most fontos zöld küldetést teljesít. De ezelőtt már végrehajtott két - akkoriban - szintén nagyon lényeges dolgot. Elsőként, 1957-től négy kerékre ültette Olaszországot, majd 2007-ben, az új Fiat 500 megérkezése lényegében megmentette a Fiat márkát a lassú és fájdalmas elmúlástól. Az ikon most valóban fontos zöld küldetést teljesít. Feladata, hogy stílust diktáljon a környezettudatos villanyautózásnak és az elektromos járművek korában is megőrizze az autó, mint tárgy szerethetőségét. A Fiatnál egyébként környezetvédelmi vonatkozásban nincsen szó valami alapvető, gyökeres fordulatról: a takarékos, praktikus - és stílusos - kisautóiról híres márka az elmúlt évtizedekben hosszú ideig vezette az autógyártók szén dioxid kibocsájtási versenyét és számos alkalommal nyerte el - még a villanyautók korszaka előtt is - a legkörnyezettudatosabb gyártó megtisztelő címét. A cég a villany hajtásnak nem volt úttörője, bár egy kaliforniai jármű átalakító magánvállalkozásnak köszönhetően, már évekkel a "gyári villany Fiat 500 előtt megjelentek az elektromos 500-asok - szürkeimport révén - a hazai utakon is.