közlekedésbiztonság

Vizsgák között, vizsga előtt

2021.08.10.

„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció népszerű figyelemfelhívó-oktató programsorozatában ezúttal autónk fékrendszereinek és futóműveinek műszaki állapotára fókuszál.

„ÉRVÉNYES MŰSZAKIVAL” – olvashatjuk sok használt autó hirdetésében és valóban, sajnos nagyon sok az olyan jármű, amelynek legfontosabb értéke, hogy van rajta néhány hónap műszaki vizsga érvényesség.

A vírus miatt kihirdetett veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek maradnak ugyan az okmányok, de ez nem jelenti sem azt, hogy nem is lehet autót vizsgáztatni, sem azt, hogy nem kell odafigyelni járműveink műszaki állapotára. (A veszélyhelyzet várhatóan 2021. szeptember végéig marad fenn.)

Ráadásul a járműveink állapotának nem csak a vizsga alkalmával, hanem két vizsga között is mindig meg kell felelnie a rendelet szerinti sok-sok kritériumnak. Az ANK tagszervezeteinek tapasztalata alapján azonban a járműtulajdonosok olykor kevés figyelmet szentelnek ennek, ezért ebben a hónapban autóink legfontosabb rendszereinek, a fékrendszernek, a futóműnek és a kormányműnek szenteljük figyelemfelhívó akciónkat.

A fék

Míg arculat szempontjából nagyon hangzatos, hogy megállíthatatlanok vagyunk, ha az autónkról van szó, akkor ez életveszélyes. A fékrendszer két legszembetűnőbb alkatrésze a féktárcsa és a fékbetét. Szenteljünk figyelmet ezek állapotára, ha pedig nem tudjuk eldönteni, hogy megfelelőek-e például egy hosszabb út előtt, akkor mindenképpen mutassuk meg egy szakműhelyben.

A fékfolyadék – jó esetben – nincsen szem előtt, de a hidraulikus fékrendszerekben játszott szerepe igen fontos. Ez a folyadék víz-megkötő tulajdonsággal rendelkezik, ezért idővel forráspontja megnő, ami kritikus helyzetben a gőzbuborékképződés miatt a fékhatás drasztikus csökkenését eredményezheti. Ha még nem is hallottunk erről a tényről, szinte biztos autónkban esedékes a fékfolyadék ellenőrzése, adott esetben cseréje.

A fékrendszerhez szorosan kapcsolódó blokkolásgátló rendszer (ABS) és elektronikus menetstabilizátor (ESP) rendszer bármilyen hibája esetén az autó műszerfalán jelenik meg hibajelzés, ilyen hibával azonnal szervizbe kell menni.

A futómű

A futómű nem csak az utazás közbeni komfortért felelős, hanem a menetbiztonságért is. A futómű elemek illesztésénél található csillapító elemek a legtöbb esetben gumi alapúak, tehát kopnak és öregednek. Ez előbb rendellenes hangokat okoz, később jelentősen befolyásolhatja a futómű geometriáját, így a stabilitást. Ha furcsa, szokatlan, kopogó hangot hallunk a futómű felől, jelentkezzünk be egy vizsgálatra szervizünkben, hogy elkerülhessük nagyobb bajt.

Fontos a futómű geometria – kerékdőlés, kerékösszetartás – helyes beállítása is. Elállítódás esetén a jármű egyenesfutása nem lesz megfelelő, túlterhelődhet a futómű és rendellenesen kophatnak a gumiabroncsok. A műszeres beállítás ára elenyésző az új abroncsszett árához képest, érdemes tehát időnként méréssel is ellenőrizni.

A lengéscsillapítók a jármű kerekeinek úton tartásában játszanak főszerepet. Nem megfelelő lengéscsillapítók esetén a jármű instabillá válik, kanyarokban a megszokottnál jobban dől, megállás után sokáig hintázik. Talán ez utóbbi jelenség a legkönnyebben észrevehető, ezért ha ilyet tapasztalunk mielőbb látogassunk el egy megfelelő felkészültségű műhelybe, ahol műszeres vizsgálattal megállapítható a lengéscsillapítók állapota!

A futómű része a kormánymű is, fontosságát – azt gondoljuk – nem is kell hangsúlyozni. A kormányzásért felelős alkatrészek között szintén megtalálhatók a gumialapú csillapítóelemek. Bár a korszerű járművekben egyre nagyobb szerephez jutnak az elektromos kormányművek, a hazai járműállományban még mindig többségben vannak a hidromechanikus szervokormányok, ahol a folyadékszint és a tömítettség ellenőrzése a legfontosabb, de nem szabad megfeledkezni a kormányműhöz kapcsolódó rudazat megfelelő működéséről sem.

Ügyeljünk jobban!

Mint ahogy más hibával sem, a futómű, kormánymű és fékrendszer hibáival sem szabad tétlenkedni, saját és közlekedő társaink érdekében a hibákat minél előbb ki kell javíttatni.

Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.20
Loeb és Ogier is kiállni kényszerült, a brutálisan nehéz murvás pályák megtizedelték a mezőnyt. ..
2022.05.20
Békeidőben is kemény támadások érik az autóipart kiszolgáló logisztikai láncot, mely gyakran....
2022.05.20
Beszállítói nehézségek miatt háromnapos munkahetet vezetnek be a Ford kölni üzemében - írta a Bild....
2022.05.20
Hiába van már izgalmas, hátsókerék-hajtású padlólemeze a Mazdának, úgy tűnik, hogy klasszikus....
2022.05.20
15 százalékkal nagyobb bevétele keletkezett a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek 2021-ben,....
2022.05.20
A Ferrari világbajnoki pontversenyt vezető monacói pilótája volt a leggyorsabb Barcelonában. ..
2022.05.20
Szemünk előtt foszlik szét sok minden, amiben hittünk. Már csak szinte a bizonytalanság biztos.....
2022.05.20
A Mercedes-Benz 135 millió euróért (52 milliárd forint) árverezte a mindösze két példányban létező....
2022.05.20
Egy feltehetően migránsokat szállító kisteherautót követő, két egymás mögött haladó rendőrautó....
2022.05.20
Egy konnektorról tölthető, zöld rendszámos Audi Q3 Sportback 45 TFSI e volt a jubileumi autó. ..