diesel

A világelsőség küszöbén: Mirköz Kravits dízeladagoló

2014.11.03.

1961-ben rendeztek egy érdekes megbeszélést az Országos Találmányi Hivatalban, amikor is Kravits Artúr mérnök disztributoros dízeladagolója volt napirendenden. Ennek a találmánynak, a merészen új üzemanyag-adagoló berendezésnek további sorsáról folyt a vita az érdekelt állami irányító szervek, kutatóintézetek, gyárak és a külkereskedelem képviselői között.

Akkoriban a MIRKÖZ kollektívája által készített mintapéldány egy tehergépkocsi motorjára szerelve már a gyakorlatban igazolta, hogy itt egy igen nagy jelentőségű találmányról van szó. Olyan döntés született, hogy a berendezés vizsgálatát tovább kell folytatni, valamennyi műszaki jellemző pontos felmérése, megállapítása érdekében.

A döntést követően biztosították, hogy a MIRKÖZ zavartalanul készíthesse el a további szükséges kísérleti darabokat, mintapéldányokat.

Mielőtt magáról a találmányról szólnánk, megjegyezzük, hogy világszerte az érdeklődés középpontjában állnak az olyan üzemanyag-adagoló berendezések, amelyek alkalmazásával akár a benzin, akár a dízelmotorok működését tudják a jelenleginél egyszerűbb, de nagyobb teljesítményt biztosító módon javítani.

Kravits Artúr találmánya, amelyet most a MIRKÖZ ezermesterei valósítottak meg, minden bizonnyal túlnő országunk határain. Nem kevesebbről van szó, mintegy olyan adagolóberendezésről, amelyiknél egyetlen szivattyú több hengerhez képes elosztani és eljuttatni az üzemanyagot. A ma (1960-as évek) elterjedt dízelmotorok üzemanyagának befecskendezéséhez annyi szivattyú-elemre van szükség, mint amennyi a hengerek száma. Az MK (MIRKÖZ-Kravits) adagolónál egyetlen egy szivattyú egyetlen eleme oldja meg mindezeket a feladatokat. További előny, hogy a helyes működés érdekében ennél a szivattyúnál csupán egy elemet szükséges beszabályozni a szokott módon. Mint tudjuk, a ma alkalmazott adagolóknál valamennyi szivattyúelem megkívánja a különösen gondos, összehangolt szabályozást, mert e nélkül elkerülhetetlen a motor rendellenes üzeme.

A disztributoros adagolót jelentő találmány eredet gondolata a dugattyút menesztő, illetve azt forgató hüvelynek olyan kiképzése, amely biztosítja, hogy a dugattyú tulajdonképpen súrlódást kel­tő oldalnyomás nélkül mozogjon, elforduljon. Mindez az optimális üzemanyagelosztást teszi lehetővé anélkül, hogy a fokozott igénybevétel különösebb kopá­sokat idézne elő. A dugattyú mind mechanikailag, mind hidraulikusan teljesen tehermentesítve van az oldalerő hatása alól.

Az MK-1 adagolószivattyú szemléltető metszetrajza: 1. Hajtótengely, 2. Tolóerőmérleg, 3. Menesztőhüvely, 4. Rugóerőmérleg, 5. Elosztóhenger, 6. Forgóelosztós dugattyú, 7. Regulátor, 8. Leszorító csavar, 9. Leszorító kengyel

Igaz ugyan, hogy az angol C.A.V. a találmány megjelenése előtt már napvilágra hozta a hasonlóan forgóelosztós elven működő adagolóját. Ezt azonban konstrukciós adottságai folytán csupán lassú fordulatú, főként traktorba és egyéb munkagépekbe épített motorhoz tudják egyelőre alkalmazni.

A Kravits-féle disztributoros adagoló már most jóval többet tud és ígér ennél: elvi felépítése alapján lényegesen egyszerűbb, kevesebb alkatrészt, anyagot igényel, mint a hagyományos, több elemes adagolók. Lágyabban jár, kevesebb üzemanyagot fogyaszt, jobban gyorsul s mindemellett nagyobb erő kifejtésére képes. És rejtett erőtartalékaival még további előnyöket és újabb meglepetést is ígér!

Az MK disztributoros adagoló segítségével kedvezőbben zajlik le a hengerekben a munkafolyamat. A motor lágyabban jár, nagyobb erőt képes kifejteni és kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Mindezek mellett megnövekszik a motor élettartama és csökkennek a karbantartás költségei.

Végezetül még annyit, hogy az MK súlya és térszükséglete még feleannyi sem, mint az elterjedt több elemes adagolóké, gyártása egyszerűbb és kevesebb anyagot igényel. Alkatrészeinek száma is lényegesen kevesebb, mint a hasonló feladatú adagolóké, azok megmunkálása, ellenőr­zése pedig további döntő előnyöket jelent.

Jogosan számítunk az MK disztributoros adagolók sikerére, hiszen mindazokhoz a motorokhoz alakítás nélkül felszerelhetők, ahol a többelemes befecskendezők számára biztosították a működést. Azt pedig az eddigi kísérletek is igazolták, hogy nem várt újabb előnyöket is rejteget ez a találmány.

Ezúttal a kőbányai sötét kis pinceműhelyt (!) is felkerestük, ahol - mintegy kényszerűen rangrejtve - e világraszóló magyar autós találmány végleges kialakításán munkálkodnak.

A svájci Automobil Revue – kora legjelentősebb autóipari lapja – is beszámolt a Kravits szivattyúról: „Die Mirköz-Verteilerpumpe — im langen Gehäuse ist der Pumpenkolbenantrieb mit der Nok- kenscheibe untergebracht, am vordem Ende sitzen die Regler und der für 4- oder 6-Zylfnder- Motoren austauschbare Verteiler. (Werkbild)”

Lugossy Gedeonnal, a MIRKÖZ dízel­osztályának vezető mérnökével beszélgetünk, az ő szavai és személyes tapasztalataink diktálják a következő sorokat. Lényegében tehát egy szerencsés találkozással indult egy forradalmian új konstrukciós elvet életrehívó nagyszerű gondolat a megvalósulás útján. A történeti hűség miatt azonban hozzá kell tennünk: nem mindig a Fortuna kegyeitől kísérve, nem mindig a legkedvezőbb körülmények között.

Az indulás után alig hat hónap múlik el, s már kész az első két mintadarab. A próbapadi mérések után újabb három, már továbbfejlesztett változat születik. Ezek mindegyikét alapos nyúzópadi mérésnek vetik alá. A gyakorlati kipróbálásnak és bemérésnek azonban útját állja egy akadály: nincs mire felszerelni!

Időt rabló kilincselés időszaka követ­kezik. Végül is a Honvédelmi Minisztérium segít...

A további tökéletesítés miatt az alaptípust át kell konstruálni. Ebből a változatból 1961 végére már öt példánynak az elkészítését tervezik. És ekkor újabb akadállyal kell szembenézni: a Csepeli Vas- és Fémművek által vállalt, de jóval a határidőn túl elkészített speciális alumíniumötvözetű adagoló­házak a megmunkálás során hasznavehe­tetlen selejtnek bizonyultak. Újabb kilincselés...

Ezúttal a Székesfehérvári Könnyűfém siet segítségükre és soron kívül leöntik a szükséges tömböket. És ekkor a nagyon szerény műhelyi adottságaikat alapul véve valóban hősi munka következett: a három kiló súlynyi tömbökből roppant energia és idő ráfordításával, részben esztergagépen, részben sajátkészítésű szerszámokkal kialakították a végső formájukban mindössze 15 dekás és rendkívüli pontosságot igénylő adagolóházakat. Öt darabot!

Akadályozóink és segítőink tehát egy­aránt vannak - mondotta Lugossy mérnök - külön is köszönettel tartozunk a Nyersolajszivattyú és a Fonógépalkatrész-gyárnak, valamint a Mechanikai Mérőműszerek Gyárának. És lényegében a JAFI-nak is mindenre kiterjedő alapos vizsgálati jelentésükért. Bár ennek kézhezvétele, a mintegy 6 hónapos átfutási idő alatt, a további munkánkat akadályozóan kissé túl hosszúra nyúlt.

Az utóbb elkészített öt példány már messzemenően bebizonyította a találmány létjogosultságát. Egyike a Szövetkezet Csepeljére felszerelve, a legváltozatosabb üzemi viszonyok között is beváltotta a hozzáfűzött reményeket. Ugyanennek a szériának egy másik példánya a BIV-en (Budapesti Ipari Vásár) érdemelte ki a külföldi és hazai szakkörök rendkívüli érdeklődését. Ez utóbbiak a részükre külön rendezett hivatalos bemutatón messzemenő támogatásukat is biztosították. Ám a nagy lelkesedéssel ígért segítőkészség, mint pusztába kiáltott szó, valahol elakadt. És éppen ez adta a mi (Autó-Motor Almássy Tibor) kezünkbe a tollat.

Egy nagy találmány gyakorlati megva­lósulása néha évtizedeket is igénybe ve­het. A C.A.V. forgóelosztós adagolója ép­pen hat év múltán került fel az első sza­badforgalmú gépjárműre. És - úgy mondják -, amíg a Ganz-Jendrassik első adagolószivattyúja az 1920-as évek végén felkerülhetett egy már nem kísérleti gépjárműre, előtte vagonszám semmisítették meg a korábbi, még nem tökéletesített példányokat.

Ám az új, jobb életre hívása ma minden területen más ütemet diktál. Aki bár­milyen okból nem tud lépést tartani, jóvá­tehetetlenül lemarad.

A technika története - mint köztudo­mású – számon tart olyan eseteket, hogy jelentős találmányok egymástól távol eső kontinensen és teljesen függetlenül váltak valóra.

Amikor 1959-ben, a Kravits-féle ada­golón az esztergakés az első nyomot hagyta, a világon még csak a C.A.V. foglalkozott hasonló konstrukciós elv megvalósí­tásával. Ma már a francia P.M. (Precision Mechanique) és az American Bosch is felzárkózott (!).

Kérdés: ilyen erőviszonyok mellett meddig tudjuk még tartani a helyzeti elő­nyünket? A megfelelő gép és egyéb segít­ség híján a jobb sorsra érdemes idő jóvá­tehetetlenül fecsérlődik. Pedig már közvetlenül a cél előtt állnak.

Az illetékeseknek most kell segíteniük. Egy magyar világszabadalom sorsa forog kockán!

Almássy Tibor

A cikkösszeállítás Almássy Tibornak az Autó-Motor 1962/4. számában (1962. február 15.) „A Mirköz Kravits diesel-adagoló", valamint ugyanott 1962. szeptember 21-én megjelent „Mi lesz veled, disztributoros diesel-adagoló?" című írásaiból Nagyszokolyai Iván állította össze, a képek Nagyszokolyai Iván gyűjteményéből valók.

Szomorú, hogy ezt a találmányt is sikerült, amúgy „magyar módra” elintézni…

Az akkori „szocialista táborban” lehetet volna mit keresni, hiszen belterjességünk miatt nem kellett a nyugattal megmérkőzni.

Kravits Artúr szakmai életrajzával is adós a magyar technikatörténet írás. E cikk összeállítása kapcsán az internetes keresés csak szabadalmait, vagy szabadalmaiból néhányat (?) hoz fel.

Arrangement for regulating the output of fuel pumps for internal combustion engines US 2270127 A

Kiadási szám                                      US2270127 A
Kiadvány típusa                                  Elfogadva
Közzététel dátuma                             1942. jan. 13.
Iktatás dátuma                                   1939. márc. 7.
Iktatás dátuma                                   1938. márc. 29.
Feltalálók                                           Kravits Arthur
Eredeti jogtulajdonos                         Aurel Nemes

Forrás: http://www.google.com/patents/US2270127

Fuel injection pumps for internal combustion engines US 2849997 A
Kiadási szám                                      US2849997 A
Kiadvány típusa                                  Elfogadva
Közzététel dátuma                             1958. szept. 2.
Iktatás dátuma                                   1954. szept. 10.
Iktatás dátuma                                   1954. szept. 10.
A következő azonosítóval is megjelent: DE1216017B
Feltalálók                                           Kravits Arthur
Eredeti jogtulajdonos                         Licencia Talalmány Okat Erteke
Forrás: http://www.google.com/patents/US2849997

Vaporizer for diesel engines                 US 2896856 A
Kiadási szám                                          US 2896856 A
Kiadvány típusa                                      Elfogadva
Közzététel dátuma                                 1959. júl. 28.
Iktatás dátuma                                       1956. dec. 21.
Feltalálók                                               Kravits Arthur
Eredeti jogtulajdonos                             Licencia Talalmanyokat

Forrás: http://www.google.com/patents/US2896856

Driving mechanism for producing turning movements substantially without side forces US 3220217 A

Kiadási szám                                      US3220217 A
Kiadvány típusa                                  Elfogadva
Közzététel dátuma                             1965. nov. 30.
Iktatás dátuma                                   1962. dec. 18.
Iktatás dátuma                                   1961. dec. 20.
Feltalálók                                           Kravits Arthur
Eredeti jogtulajdonos                         Mirkoz Muszaki Irodai Es Kozsz

Forrás: http://www.google.ru/patents/US3220217

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

az Autótechnika főszerkesztője

(Az Autótechnika folyóiratban a témához kapcsolódó szakmai cikkek jelent meg, ezek a lap előfizetőinek visszamenőleg is olvashatóak a http://autotechnika.hu oldalon. További információt is itt találhatnak.)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....