ICDP

Valóban olcsóbb az elektromos autó használata?

2018.06.13.

Az elektromos autók népszerűsége töretlen, egyre nagyobb a kereslet irántuk, évről-évre többen akarnak környezetbarát módon és nem utolsó sorban olcsóbban utazni. Ugyanakkor a technológia felára továbbra is nagyon magas, így az ICDP kutatói utánanéztek annak: vajon akkor is jobban megéri elektromos autót vásárolni hagyományos helyett, ha minden költséget figyelembe veszünk?

2017-ben 1 millió elektromos autó talált gazdára, ha figyelembe vesszük a tisztán elektromos és a tölhető hibrid modelleket is. Ennek 50%-a Kínában talált gazdára, az európai utakra 270.000 darab új modell került az előző évben. A növekedést jól érzékelteti, ha figyelembe vesszük: 2015-ben még csak 500.000 darab autó talált gazdára.

Europa.eu

Európában kétségtelenül a norvégok szeretik a legjobban az elektromos autókat, persze nem szabad elfelejteni, hogy a norvég pénztárca inkább bírja el a felárat, mint a magyar, ráadásul az állam is segíti a vásárlást. Mindezzel együtt 60.000 darab talált norvég gazdára, ami az összes eladott autó 37%-a.

Németországban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban is 50.000 körüli darabszámot sikerült elérni, de ezek óriási piacok, a több tízezres darabszám mindössze az teljes új autó állomány 2%-át teszi ki.  A nagy piacok közül a spanyolok és az olaszok vannak jelentős lemaradásban, ott az 1%-ot sem érte el 2017-ben az új autók között az elektromos meghajtásúak aránya.

Renault Zoé

Mivel az elektromos autók felára igen magas, az állami ösztönzők szerepe nagyon fontos a kereslet fenntartásához. Korábban már bemutattuk néhány fontos állam megoldásait, de érdemes megnézni azt is, hogy mi történik, ha egy állam – esetünkben Hollandia és Dánia – hirtelen elvágja a támogatásokat. 2015-ig mindkét állam támogatást nyújtott elektromos autó vásárlására, azonban a kormány úgy döntött, nincs szükség ezekre a kiadásokra, ennek hatására pedig az elektromos autók iránti kereslet szinte el is tűnt.

Mindez nyilván a modern technológia magas ára miatt történt, de azt gondolná az ember, hogy az elektromos modellek visszahozzák az árat hosszútávon. Erre volt kíváncsi az ICDP egyik kutatója is, aki összehasonlította egy márka elektromos (Zoé), dízel és benzines (Clio) modelljének teljes birtoklási költségét (total cost of ownership - TCO).

Motorparks

A TCO tartalmazza a regisztrációs és egyéb adókat, az üzemanyag, vagy éppen áram költségét, biztosítási díjakat, szervizköltségeket, parkolási díjakat és még számos egyéb változót. Mind a három modell esetében 2014-es vásárlással, évi 15.000 kilométer futásteljesítménnyel és 48 hónapos tulajdonlással kalkuláltak.

Értelemszerűen az elektromos áram alacsonyabb ára miatt maga a közlekedés olcsóbb a Zoé-val, összességében mégis jelentősen drágább a kis elektromos autó választása, mint valamelyik hagyományos modell megvásárlása és használata. A számítást elvégezték a legfontosabb európai piacok adataival és bár jelentős eltérések vannak, az elektromos autó minden esetben drágábbnak bizonyult.

Phys

Franciaországban a legkisebb a különbség, elsősorban az állami ösztönzőknek köszönhetően. Ott, ha a Zoé TCO-ját vesszük alapul, akkor a benzines és dízel Clio is a Zoé összköltségének 92%-ából fenntartható. Olaszországban hiányoznak ezek az ösztönzők, ami látszik is az adatokon: Ott a hagyományos modellek fenntartása jelentősen olcsóbb: a benzines modell az elektromos 76%-ából tartható fenn, míg a dízel a költség 84%-ából használható. Nem csoda tehát, hogy le vannak maradva elektromos autók terén.

Összességében azt látjuk, hogy az elektromos autók használata kizárólag hatékony állami támogatásokkal ösztönözhető, ugyanis ez az egyetlen módja az egyelőre túlságosan magas felár kompenzálásának. Magyarországon 1% körül van az arány, így bőven van még hova fejlődni és mindenképpen érdemes lenne utánanézni a magyar TCO arányoknak.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....