ICDP
2017-ben 1 millió elektromos autó talált gazdára, ha figyelembe vesszük a tisztán elektromos és a tölhető hibrid modelleket is. Ennek 50%-a Kínában talált gazdára, az európai utakra 270.000 darab új modell került az előző évben. A növekedést jól érzékelteti, ha figyelembe vesszük: 2015-ben még csak 500.000 darab autó talált gazdára.
Europa.eu
Európában kétségtelenül a norvégok szeretik a legjobban az elektromos autókat, persze nem szabad elfelejteni, hogy a norvég pénztárca inkább bírja el a felárat, mint a magyar, ráadásul az állam is segíti a vásárlást. Mindezzel együtt 60.000 darab talált norvég gazdára, ami az összes eladott autó 37%-a.
Németországban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban is 50.000 körüli darabszámot sikerült elérni, de ezek óriási piacok, a több tízezres darabszám mindössze az teljes új autó állomány 2%-át teszi ki. A nagy piacok közül a spanyolok és az olaszok vannak jelentős lemaradásban, ott az 1%-ot sem érte el 2017-ben az új autók között az elektromos meghajtásúak aránya.
Renault Zoé
Mivel az elektromos autók felára igen magas, az állami ösztönzők szerepe nagyon fontos a kereslet fenntartásához. Korábban már bemutattuk néhány fontos állam megoldásait, de érdemes megnézni azt is, hogy mi történik, ha egy állam – esetünkben Hollandia és Dánia – hirtelen elvágja a támogatásokat. 2015-ig mindkét állam támogatást nyújtott elektromos autó vásárlására, azonban a kormány úgy döntött, nincs szükség ezekre a kiadásokra, ennek hatására pedig az elektromos autók iránti kereslet szinte el is tűnt.
Mindez nyilván a modern technológia magas ára miatt történt, de azt gondolná az ember, hogy az elektromos modellek visszahozzák az árat hosszútávon. Erre volt kíváncsi az ICDP egyik kutatója is, aki összehasonlította egy márka elektromos (Zoé), dízel és benzines (Clio) modelljének teljes birtoklási költségét (total cost of ownership - TCO).
Motorparks
A TCO tartalmazza a regisztrációs és egyéb adókat, az üzemanyag, vagy éppen áram költségét, biztosítási díjakat, szervizköltségeket, parkolási díjakat és még számos egyéb változót. Mind a három modell esetében 2014-es vásárlással, évi 15.000 kilométer futásteljesítménnyel és 48 hónapos tulajdonlással kalkuláltak.
Értelemszerűen az elektromos áram alacsonyabb ára miatt maga a közlekedés olcsóbb a Zoé-val, összességében mégis jelentősen drágább a kis elektromos autó választása, mint valamelyik hagyományos modell megvásárlása és használata. A számítást elvégezték a legfontosabb európai piacok adataival és bár jelentős eltérések vannak, az elektromos autó minden esetben drágábbnak bizonyult.
Phys
Franciaországban a legkisebb a különbség, elsősorban az állami ösztönzőknek köszönhetően. Ott, ha a Zoé TCO-ját vesszük alapul, akkor a benzines és dízel Clio is a Zoé összköltségének 92%-ából fenntartható. Olaszországban hiányoznak ezek az ösztönzők, ami látszik is az adatokon: Ott a hagyományos modellek fenntartása jelentősen olcsóbb: a benzines modell az elektromos 76%-ából tartható fenn, míg a dízel a költség 84%-ából használható. Nem csoda tehát, hogy le vannak maradva elektromos autók terén.
Összességében azt látjuk, hogy az elektromos autók használata kizárólag hatékony állami támogatásokkal ösztönözhető, ugyanis ez az egyetlen módja az egyelőre túlságosan magas felár kompenzálásának. Magyarországon 1% körül van az arány, így bőven van még hova fejlődni és mindenképpen érdemes lenne utánanézni a magyar TCO arányoknak.