katonai jármű

Tűzoltóként is bevetik a sereghajtó Komondort – Hadiipar 8.

2022.04.24.

A kétéltű magyar FUG és PSZH páncélosok után jött a Komondor.

Magyar kétéltű

A Varsói Szerződés országaiban a hadiipari kapacitás mindig elmaradt a hadseregek igényeitől, így békeidőben is állandó volt a járműhiány, mert a szovjetek sem páncélozott járművekből, sem alkatrészeikből nem tudták kielégíteni az igényeket.

A tagállamok saját gyártásban látták a megoldást, így született több magyar páncélozott jármű.

1961-ben a Járműfejlesztési Intézet (JÁFI) és a Csepel Autógyár konstruktőreinek részvételével fejlesztőcsoport alakult kétéltű katonai jármű tervezésésére és gyártásának  előkészítésére.

A Harcászati Műszaki Követelményeknek megfelelő és teljes egészében hegesztett acél szerkezetű úszótest az angyalföldi hajógyárban készült, ez került a Csepel D344-es alvázra, melynek farába építettek a dízelmotort.

A 4x4-es hajtású Felderítő Úszó Gépjárműből (FUG) 1963–1979 között 2300 készült a Magyar Vagon- és Gépgyárban, a 2+4 személyes kétéltűt rendszeresítették a magyar, csehszlovák, lengyel és NDK hadseregben.

Páncélozott kétéltű az egykori Rába múzeumban   Fotó: Boros Jenő

FUG D-442

Motor Csepel D 414.44 dízelmotor

Teljesítmény 100 LE

Hosszúság: 6000 mm

Szélesség: 2350 mm

Magasság: 1900 mm

Tömeg: 6200 kg

Sebesség: 87 km/h

Csapatszállító változat

A FUG műszaki alapjainak felhasználásával készült a PSZH D944 páncélozott szállító harcjárművet rendszerísítetették a Magyar Néphadseregnél és rendőrségnél.

A kerekek légnyomását szabályozó rendszer mellett a típus teljes körű atom-, biológiai- és vegyi (ABV) védelmet kapott.

A négyhengeres, Csepel D 414.44 dízelmotor és a két 90 literes üzemanyagtartály a jármű farában kapott helyet. A három fős személyzeten kívül a deszanttérben hat fő utazhatott.

A jármű két TVN–2 infrareflektorából az egyiket a fegyverzet mellé, a másikat a kézi hajtású torony tetejére szerelték, itt kapott helyet még a 14,5 mm-es KPVT és a koaxiális 7,62 mm-es KGKT géppuska KM–1 típusú irányzékkal. A próbajárművek tesztelése 1967-ben, sorozatgyártása 1970-ben indult, a PSZH-ból 1979-ig összesen 2848 készült, volt köztük parancsnoki, mentő, valamint atom-, biológiai- és vegyi felderítő változat.

D–944 PSZH

Személyzet: 3+6 fő

Hosszúság: 5,69 m

Szélesség: 2,5 m

Magasság: 2,3 m

Tömeg : 6665 kg

Páncélzat: 14 mm hegesztett acél

Motor: 100 LE

Sebesség

Műúton: 81 km/h

Terepen: 45 km/h

Vízben: 9 km/h

Hatótávolság: 500 km

Páncélozott Komondor

Európai Uniós pályázat keretében indult 2010-ben a magyar vegyi-felderítő jármű tervezése. A Gamma Műszaki zRt., a Respirátor zRt és más hazai vállalkozások közös fejlesztése a 2012-ben bemutatott Komondor.

A 13,4 tonnás önhordó páncéltestű jármű terepjáró-képességét 280 lóerős teljesítményű Cummins dízelmotor, Allison automataváltó, ZF osztómű és a speciális független kerék felfüggesztésű francia AxleTech futómű biztosítja.

A későbbi változatokba 8,9 literes, 320-400 lóerős teljesítményű, illetve 500 lóerős, 2300 Nm nyomatékű 12 hengeres változó geometriájú turbós motorok kerültek. A motorteljesítmények eltérőek: a kéttengelyes 4x4-es változat 340 lóerős, háromtengelyes 6x6-os 450 lóerős, miközben előbbi forgatónyomatéka 1440, utóbbié 1624 Newtonméter. Terepen 40 km/órás sebességre, földúton hatvanas tempóra, közúton akár kilencvenre is felgyorsulhat, a könnyebb változat száz feletti száguldásra is képes.

Egy tankolással ezer km

A jármű fogyasztása száz kilométerenként 40-45 liter, hatótávolsága ezer kilométer.

A 4x4-es RDO-3921 Komondor prototípus alapvetően felderítő, kimenekítő/sebesültszállító, de blokkos kialakításának köszönhetően könnyen csapatszállítóvá alakítható.

Az RDO 3932-es jármű maximális tömege 27 tonna. A Komondor egyméteres gázlón is átmegy, és a 60 fokos emelkedő sem jelent akadályt. Az alapjármű 70 km/órás tempóval teljesítette a kettős sávváltási manővert, oldalborulási határa 32-36 fok volt.

Többféle változat

A Komondor típuscsalád tagjainak védettsége eltérő: az alapkivitel megvédi a bennülőket a kézi lőfegyverek és aknarobbanások ellen.

Aknára futásnál V-alakú 20 milliméteres has védi, a polgári felépítmény 8 milliméteres, a katonai változat 15 mm-es lemezből készül, a belső borításra kerül a 10 mm-es repeszhatáscsökkentő réteg. Az ablakok eredetileg 100 mm-es, az újabbaknál a könnyebb 82 mm-es kompozitból (többrétegű polikarbonát/üveg) készülnek, ezek a 7.62-es kaliberű lőszer ellen nyújtanak védelmet.

Biztonság, kényelem

A szűrt és légkondicionált páncélozott kabinban utazók biztonságát és kényelmét szolgálják a négypontos övvel felszerelt, tereprázó hatásokat csillapító ülések. A jármű tetején kialakított csapágyazott torony kibúvónyílásra fegyverállvány, vagy más körbeforgatható eszköz, akár körkörös éjjellátó kamera rendszer szerelhető. Valamennyi változat defekttűrő abroncsokat és központi szabályozásához szükséges kompresszort kap.

Súlyos darabok

A Komondorból készült 3 tengelyes tűzoltójármű és darus vontató változat: a 6x6-os könnyű páncélvédettségű félplatós, duplafülkés kivitel tömege 17,5 tonna, a 11,6 tonnás emelősvontatásra is alkalmas műszaki mentőé 25 tonna, a tűzoltójárműé 27 tonna.

Szentgotthárdi Allison-váltók

A korábbi katonai változatok tapasztalataira épülve katasztrófavédelmi célra készült három speciális Komondor: a könnyű páncélvédettséggel rendelkező, dupla fülkés jármű cserélhető felépítményes megoldásnak köszönhetően többek között tűzoltásra, műszaki mentési feladatokra is alkalmasak.

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság 2018-ban hirdetett nyílt tendert három speciális többcélú jármű beszállítására, amelyet a Gamma Zrt. nyert meg. A magyar Allison automata sebességváltóval szerelt Komondort a szentgotthárdi gyár tereppályáján is tesztelték.

Vörös gúnyában

Az RDO-4336 Komondor, 6x6 kerékhajtású járműből három készült tűzoltószolgálatra: kettő különböző felépítménnyel került az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság állományába: a többcélú járműveket GMMF-2020 típusú műszaki mentő, illetve VCSF-7000 típusú tűzoltó cserefelépítménnyel adták át. A műszaki mentő darut és emelve történő vontatásra is alkalmas hidraulikus berendezést kapott.

Önoltó és habkeverő

A tűzoltó cserefelépítménybe szerelt NH25 tűzoltó szivattyú normál és nagy-nyomású üzemmódban is működik, a felépítmény 7000 literes tartályáról a jármű képes menet közbeni oltásra is. A vezetőtérből működtethető két orrmonitorral ellenőrizhető és távirányítható az avaroltó, kerékjárati és önoltó szerkezet, melyekhez habkeverő egység is tartozik.

PTO mellékhajtás

A járművek hajtásláncában kiemelt szerepet tölt be az Allison 4000 Series™ SP-PR típusú automata sebességváltó, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a feladatot végrehajtó, mentésben dolgozók gyorsan és biztonságban érjenek a műveleti területre akkor, amikor minden pillanat számít. A háromfokozatú automata sebességváltókhoz kettő mellékhajtás (PTO) csatlakozik: ezek az alapjármű és a speciális felépítmények hidraulikus energiaellátását biztosítják, vízellátáshoz szivattyúhajtás, vagy tűzesetek utáni szellőztetéshez ventilátorhajtás.

Három megye kapott

Az önálló tűzoltójárműként is bevethető többfunkciós dupla fülkés terepjáró eltérő felépítményekkel alkalmas vízutánpótlás biztosítására és speciális feladatok ellátására.

A jármű könnyű páncélvédettsége, zárt kialakítása védettséget biztosít a 6 fős személyzetnek.

RDO- 4336 Komondor jármű VCSF-7000 tűzoltó felépítménnyel. Az integrált 7000 literes víztartály és nagynyomású üzemre is alkalmas tűzoltó szivattyú menet közbeni oltást is lehetővé tesz.

Az első három Komondor Csongrád-Csanád, Fejér, és Szabolcs-Szatmár megye regionális feladatokat is ellátó parancsnokságán szolgál.

Komondor RDO-3221 ABV

Tömeg: 15 t

Tengelytáv: 3200 mm

Teljes hossz: 6000 mm

Magassága: 2900 mm

Szélesség: 2500 mm

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..