közlekedébiztonság
Az Egyesült Államokbeli Szövetségi Autópálya Hivatal (Federal Highway Administration - FHWA) nemrég jelentést adott ki a Kongresszus számára, amelyben részletezik az szervezet elkötelezettségét a „Complete Streets” (szabadfordításban „tökéletes utcák”) elnevezésű tervezési modell széles körű bevezetése mellett. A Complete Streets célja a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonságának és hozzáférhetőségének javítása minden felhasználó számára.
Az „Átállás a teljes utcatervezési modellre: Jelentés a Kongresszusnak a lehetőségekről és kihívásokról” című jelentés öt átfogó irányt határoz meg, amelyek folyamatosan információt szolgáltatnak majd az FHWA számára a szövetségi finanszírozású közlekedési projektek növekvő arányú tervezése és kivitelezése során. Az FHWA a Complete Streets modellt alkalmazza alapértelmezett megközelítéseként a szövetségi finanszírozású utak finanszírozására és tervezésére az Egyesült Államokban. Az Amerikai Egyesült Államok országos közúthálózatának csaknem 70%-ára szabadon hajthat rá bármilyen felhasználó, hiszen ezek az utak sokféle úthasználót és célt szolgálnak. Ezek a városi területek legtöbb főútvonalát és számos kisváros főutcáját is magukban foglaló utak állnak az FHWA Complete Streets kezdeményezésének középpontjában.
Ilyen volt - ilyen lesz. A különbség szemmel látható (a kép illusztráció, forrása: smartgrowthamerica.org)
A kétpárti infrastruktúra törvény új eszközöket és forrásokat biztosít, amelyek lehetővé teszik az államok és a helyi önkormányzatok számára, hogy teljes utcákat építsenek ki vagy építsenek át a biztonsá és fenntarthatóság komplex elvrendszerének figyelembe vételével. Ez magában foglalja azt a követelményt is, hogy az államok és a nagyvárosi tervezési szervezetek tervezési finanszírozásának legalább 2,5 százalékát fordítsák a Complete Streets-hez kapcsolódó tevékenységekre.A program nagyságrendjére jellemző, hogy csak annak kiegészítéséül szolgáló autópálya közlekedésbiztonság fejlesztési program (Highway Safety Improvement Program) 4 milliárd USD (1362 Mrd forint) költségvetéssel bír, ami mellett ráadásul a kétpárti infrastruktúratörvény egy új, 6 milliárd USD (2044 Mrd forint) értékű „Biztonságos utcák és utak mindenkinek” pályázati programot is létrehozott a helyi önkormányzatok számára, amelynek részleteit a következő hónapokban teszik közzé.
„A Complete Street koncepciója egy biztonságos közúti infrastruktúra, ahol biztonságban érezheti magát minden közlekedő és városlakó, aki az utcát használja” – nyilatkozta Stephanie Pollack, a szövetségi autópálya üzemeltető igazgatóhelyettese. „Nem tudjuk a közlekedők biztonságát garantálni az útjainkon, ha nem tesszük biztonságosabbá az útjainkat, és fejlesztünk olyan infrastruktúrát, amelyek biztonságos sebességre lassítják a forgalmat. A Complete Streets kezdeményezésen keresztül az FHWA vezető szerepet fog játszani abban, hogy mindenki számára hozzáférhető, biztonságos közlekedési hálózatot biztosítson minden életkorú és képességű utazó számára, beleértve a veszélyeztetett úthasználókat, és más, hátrányos helyzetű társadalmi rétegeket.”
A biztonság mindenek előtt! (kép: AdobeStock, Traffic Technology today)
A Complete Streets tervezési modell kulcsfontosságú eleme az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma által létrehozott Nemzeti Útbiztonsági Stratégiájának (National Roadway Safety Strategy). A Nemzeti Útbiztonsági Stratégia egy minisztériumi program és ütemterv, amely a közlekedési halálesetek és súlyos sérülések országos, komplex problémakörének kezelésére szolgál.
A Complete Streets egyik célja, hogy növelje azon közlekedési projektek arányát, amelyeket az államok és más szövetségi kedvezményezettek terveznek, építenek és üzemeltetnek. Ennek elősegítése érdekében az FHWA elkezdte értékelni és felülvizsgálni saját irányelveit, szabályozásait, folyamatait és gyakorlatait, hogy megkönnyítse az állami és helyi ügynökségek számára a Complete Streets előrehaladását. Az FHWA Complete Streets kezdeményezése a fentiekben már említett öt átfogó területet jelöl ki:
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
forrás és kép: Traffic Technology Today, AdobeStock, USDOT, smartgrowthamerica.org, montgomeryplanning.org