Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Bringázás az esőben | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Bringázás az esőben

2019.05.19.

Ki mondta, hogy esőben nem lehet biciklizni? Mutatunk néhány tippet, hogy ne ázz bőrig, és akkor is vidámam tekerhess, amikor az időjárás borús. Tarts velünk!

Az elmúlt hetekben rengeteg eső esett az ország minden táján, és a csapadék talán téged is elriasztott attól, hogy biciklivel közlekedj. Pedig ha tisztában vagy néhány alapvető dologgal, egyáltalán nem vészes esőben bringázni. Másrészt csapadékos napokon autóval még szokásosnál is lassabban lehet haladni, több a dugó, mert többen ülnek autóba. Tömegközlekedve sem túl szívderítő a helyzet, vizes esernyők és elázott emberek között ácsoroghatsz a bepárásodott buszon vagy villamoson. Mutatunk néhány tippet, hogy esőben se ázz bőrig, és vidáman tekerhess. 
 
Esőben is lehet tekerni, de néhány dologra oda kell figyelni

Mit vegyek fel, ha esik?

Az eső elleni védekezés legfontosabb része a megfelelő ruházat. Az esernyőt jobb, ha elfelejted a biciklin. Kényelmetlen kilométereken át tartani, nem is igazán véd, ráadásul balesetveszélyes egy kézzel fogni a kormányt. 
 
A legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás a bringás esőkabát, amit már néhány ezer forintért beszerezhetünk. Arra figyeljünk, hogy lehetőleg a derekánál hosszított legyen, elöl pedig jó, ha legalább a térdünkig ér. Tekerés közben ugyanis a lábunk térd fölötti része kapja a legtöbb esőt. Egyszerű műanyagból készül, ezért nem ázik át. Azzal viszont számolni kell, hogy ha sportosan tekerünk, akkor belülről leszünk vizesek, mert leizzadunk, és a nedvesség nem tud eltávozni. 
 
Egy hosszabb esőkabát jobban véd
 
Talán a legjobb választás a nagy méretű kerékpáros poncsó, ami szinte az egész testet és a kezet is befedi, van kapucnija, és még a táskánk is befér alá. Mindig magunkkal vihetjük, mert nem foglal nagy helyet. A kapucni egyetlen hátránya, hogy leszűkíti a látóteret, és nem igazán lehet belőle oldalra kilátni. Ezzel számolj, ha egy kereszteződésben jobbra-balra nézel.
 
Jóval kényelmesebbek a softshell anyagból készült dzsekik. Ezek csak korlátozottan vízállóak, és általában csak a felsőtestet és fejet védik. Rövidebb időre remek választás, ráadásul lélegző anyag, nem izzadsz bele.
 
Vannak haladó megoldások is azoknak, akik sokat és gyakran kerékpároznak esőben. Léteznek különböző vízálló, könnyű, kimondottan a profiknak szánt technikai öltözetek (bár ezek általában elég drágák), és akár a cipőnket védő kamáslit is beszerezhetünk.

Óvatosan a csúszós úton

Esős időben megváltozik a kerékpár viselkedése a csúszós úton, ezért pár dologra oda kell figyelni:
  • A vizes úton, aszfalton könnyen megcsúszik a bringa, ezért haladjunk lassabban, óvatosabban. Kerüljük a száguldozást, a kanyarokban se dőljünk be annyira, mint száraz időben szoktunk. 
  • Különösen figyeljünk az extra csúszós felületekre: ilyen a márvány és a hasonló díszburkolatok, a csatornafedelek és a villamossínek. 
  • Ha olyan fékünk van, ami a felnivel érintkezve működik – a laikusok csak patkóféknek nevezik az ilyet –, számoljunk vele, hogy a víz miatt hosszabb lesz a fékút, nehezebben tudunk megállni. 
  • Ne hajtsunk bele a tócsákba, és nem csak azért, hogy ne legyünk vizesek. A pocsolya mélyén ugyanis mély kátyú vagy más veszélyes dolog rejtőzhet, ami komoly meglepetést, akár balesetet is okozhat. 
  • Esős-borús időben nappal is kapcsoljuk be a lámpánkat, mert így könnyebben észrevesznek minket a szürkeségben. 

Lehetőleg ne menjünk bele a pocsolyákba, mert nem tudni, mit rejtenek

A biciklit is készítsd fel az esőre

Ha esőben indulsz el biciklivel, a ruha után a második legjobb barátod a sárvédő lesz. Hiába néz ki jól nélküle a bringa, és könnyebb is valamivel, de ha az első kisebb pocsolya után az egész hátad csurom vizes lesz, legközelebb biztos felszerelsz egy sárvédőt. 
 
Vannak leszerelhető és rövidebb fajták, – sőt, még feltekerhető is létezik –, ha a városban kerékpározunk, a legjobb választás a teljes hosszúságú típus. Ezek nemcsak a bringást védik meg a felcsapódó víztől, sártól és kosztól, de valamennyire a biciklit is óvják a szennyeződésektől. Bizonyos kerékpártípusoknál és nagy sebességnél könnyen lehet, hogy a gyári sárvédő sem elég, pocsolyákba hajtva összecsapjuk a cipőnket. Ilyenkor egy úgynevezett laffantyút kell szerelni az első sárvédő alsó végére, ami tulajdonképpen nem más, mint a sárvédő meghosszabbítása.
 
Esőben óvatosabban biciklizzünk
 
Egy-egy kiadós zuhé után nem árt finoman lemosni a biciklit, mert a por, a sár és a lerakódások nem tesznek jót az alkatrészeknek. Nagynyomású mosót viszont ne használjunk, vagy csak nagyon óvatosan. A csapágyakat és környéküket ne tisztítsuk vele, mert az erős vízsugár kimoshatja a kenőanyagot, a csapágyak pedig idő előtt tönkremennek. Ugyanígy figyeljünk a teleszkópokra, mert ha oda bejut a víz, csak a teleszkóp szétszerelésével tudjunk eltávolítani. 
 
Csapadékos időszakban különösen figyeljünk a lánc olajozására, mert ilyenkor már néhány esős tekerés után eltűnhet a kenőanyag, ami a lánc gyorsabb kopásához vezet. Ráadásul ha nincs elég olaj a láncon, tekerni is nehezebb a biciklit.
 
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....