e-mobilitás
Fotók: K-Bus
A K-Bus családi cég az e-solar városi busszal Európa piacvezetőjévé tudott válni a városi buszok terén. Egy egyedi koncepciónak köszönhetően – magyarázta Mátyás Mazuheli, a K-Bus cég vezérigazgatója: „Vegyél egy kész elektromos furgont, egy kisteherautót, levágod a kormány mögött, használod az első részt – vagyis a műszerfalat, a kormány, a hajtás, a vezérlőegységek, az akkumulátor. Aztán elkezdünk építkezni az első kerekek mögé, és alacsony padlós teret építünk az utasok számára.”
A szlovéniai K-Bus gyár: különleges könnyű szerkezet
Mindez a szlovéniai K-Bus gyárban történik. A cég speciális könnyűszerkezetes konstrukcióra támaszkodik. Egy kész, több mint 20 utas befogadására alkalmas kisbusz mindössze 2,7 tonnát nyom. A könnyű konstrukció mellett a kényelem is fontos szerepet játszik a cég filozófiájában.
„Ha rá akarjuk venni az ügyfeleket a helyi tömegközlekedés használatára – függetlenül attól, hogy kisbuszról vagy városi buszról van-e szó –, kényelmet kell kínálnia, különben nem fogjuk rávenni őket. A kényelem azt jelenti: a hozzáférhetőség és a logika – minél könnyebb, annál kevesebb a fogyasztás” – mondja Stefan Kutsenits, a cég főnöke.
A buszok hatótávolsága 130 kilométer, nyáron kicsit több, télen kicsit kevesebb. A busz egy órán belül gyorsan feltölthető – magyarázta Mazuheli.
Busz Burgenland határain túl
Burgenlandban az e-solar városi buszt jelenleg Hornsteinben és Mattersburgban használják helyi közlekedésre. De az elektromos busz városi buszként is úton van Burgenland határain túl is.
„Cipruson, Stockholmban, Rigában is találhatunk buszokat – tavaly tíz elektromos buszt szállítottunk oda. Összesen már több mint 85, különböző méretű elektromos buszunk van úton” – mondta Kutsenits. A bécsi központi temetőnél is egy K-busz jár.
A hatékonyság a legfontosabb
A járművek másik különlegessége a napelemek, amelyek a busz nevét adják: ezek termelnek áramot például fűtésre vagy légkondicionálásra.
A termelésben is fontos a hatékonyság. A számos karosszériaelemet, amelyeket saját könnyűszerkezetük érdekében levágnak, utánfutóként dolgozzák fel és értékesítik.