Mercedes-Benz CLA

Talán a legjobb magyar Mercedes – Mercedes CLA 45 AMG Shooting Brake

2015.05.24.

Az új kecskeméti Mercedes, a CLA Shooting Brake kombi hasonlóan látványos, mint a négyajtós CLA, viszont sokkal nagyobb használati értéket kínál a megnövelt csomagtartóval és a tágasabb hátsó utasterével. A 360 lóerős AMG sportverzió ráadásul maradandó vezetési élményt kínál, még rossz tapadási viszonyok mellett is.


4,63 méteres hosszával a kategória határait feszegeti, a 0,26-os légellenállási együttható a legjobb a kompakt kombik között

A CLA Shooting Brake a Mercedes kompakt modellcsaládjának az ötödik tagja az A, B, GLA és CLA után. Míg korábbi A- és B-osztály szendvicspadlós, és emiatt magas építésű volt, addig ezekben már normál padlót használnak, amitől elegánsabb, laposabb formát lehetett kialakítani. Eddig a legszebb családtag a Kecskeméten, a B-osztály mellett készülő CLA volt, amit a Mercedes előszeretettel hív négyajtós kupénak a CLS mintájára, de valójában egy kompakt méretű négyajtós limuzinról van szó, aminek szokatlanul alacsony a teteje.


A kombi fara a CLS Shooting Brake mintájára készült

Ez a típus sok rajongót szerzett már magának az elegáns vonalvezetése miatt, különösen az Egyesült Államokban népszerű, ahol ez a Mercedes legolcsóbb modellje, ami 10-ből 8 vásárlót más márkától csábít át a csillagos gyártóhoz. Azonban a CLA esetében a használhatóság kissé csorbát szenvedett a dizájn oltárán: a fejtér meglehetősen szűk a hátsó üléseken, és a 470 literes csomagtartót sem lehet könnyen megpakolni a szűk nyíláson keresztül.


Az orron látszik, hogy a CLA az A-osztály közeli rokona

Ezeket a hiányosságokat a Mercedes a legújabb, szintén Kecskeméten készülő karosszériaváltozat, a Shooting Brake bevezetésével orvosolta. A CLS Shooting Brake-re kísértetiesen hasonlító, lapos, nyúlánk forma már előrevetíti, hogy ez a kombit sem krumplis zsákok hurcolására, sokkal inkább elegáns bőrtáskák, esetleg golfozó felszerelés szállítására szánják Stuttgartban. Talán az is megveszi majd, akinek nincs szüksége a nagyobb csomagtartóra, mert könnyen elképzelhető, hogy jobban tetszik neki a formája, mint a négyajtósé.


Hátul is belső hűtésűek a tárcsafékek az AMG-n, a felnik 19 colosak

A Shooting Brake 4,63 méteres hossza és 2,7 méteres tengelytávolsága ugyan megegyezik a limuzinéval (bocsánat, kupééval), de a hosszabb tetővonal azt jelenti, hogy hátul már viszonylag kényelmesen elfér két átlagos méretű felnőtt, ugyanis a fejtér 4 centiméterrel lett nagyobb, és beszállni is könnyebb a nagyobb ajtónyíláson keresztül. Bár a normál CLA-hoz képest javult a hátsó térkínálat, azért a Shooting Brake még így is a kompakt kategória legszűkebb képviselői közé tartozik, mivel a belső szélesség és a lábtér sem túl nagy, ráadásul az erősen befelé dőlő, apró méretű hátsó ablakok és a fejtámlával egybeépített, kilátást csökkentő első ülések is csökkentik a térérzetet.


A keret nélküli ajtó még ma is divatos, az A-osztálynak nincs ilyen

A csomagtartó viszont tényleg sokkal használhatóbb: 495 literesre nőtt meg, amit egy trükkös funkcióval, a hátsó üléstámlák derékszögbe állításával (amit a Mercedes rakodási pozíciónak nevez) 595 literesre lehet növelni. Lehajtott hátsó üléstámlákkal már 1354 literes a tér, amivel a normál CLA nem tud versenyezni, akárcsak a nagyobb nyílással, ami ugyan elmarad egy átlagos kombi hátsó nyílásának méretétől, de azért lehetővé teszi nagyobb tárgyak szállítását is. A raktér szélessége eléri az 1,33 métert, ami a kategóriájában vezető érték. Okos, mindennapi életet megkönnyítő részletekből sincs hiány: a csomagtérfedél elektromosan nyitható, a hátsó ülések háttámlájának síalagútjában található mágneses rendező a hosszú tárgyak, mint például sílécek szállítását könnyíti meg, a csomagtér-rendező összecsukható tárolórekeszt, 12 V-os csatlakozót és a csomagtartó oldalán elhelyezett kiegészítő csomaghálót tartalmaz. Felárért még csúszásgátló betétekkel rendelkező alumínium sínek is rendelhetők a padlóra.


Közel fél köbméteres a csomagtartó, de magas a rakodóperem

A kényelmes első sportülések alacsonyan vannak, a széles tartományban, négy irányban állítható kormánnyal könnyen felvehető az ideális, kissé sportos vezetői pozíció. A hétfokozatú 7G-DCT duplakuplungos váltó AMG-logós, bőrrel bevont előválasztó karja csak az CLA 45 AMG-ben van a hagyományos helyen, a gyengébb változatokban egy kormány mögötti bajuszkapcsoló helyettesíti, ami miatt a középkonzolon tárolórekeszt lehetett kialakítani.


Alcantara borítás a kormányon, AMG váltókar a középkonzolon

Néhány apróságtól eltekintve megegyezik a CLA műszerfala az A-osztályéval, ami alapvetően nem hiba, de az mélyebben lévő műanyagok minősége néhol nem méltó a márka presztízséhez és az árcédulához. Igaz, a kilincsek és a váltófülek viszont tényleg fémből készülnek, ami ritkaság ebben a méretosztályban. Természetesen az AMG csúcsváltozat a legigényesebb belül a kormányon lévő Alcantara betét, a szénszálas díszítőelemek és a látványos, jobb oldaltartású kagylóülések miatt. Szerencsére a hároméves belső dizájn a kerek légbeömlőkkel még mindig frissnek és fiatalosnak hat, a forgótárcsás Comand rendszer könnyen használható, bár nem olyan intuitívan, mint például a BMW iDrive-ja. A különálló, 7 vagy 8 colos képernyő úgy néz ki, mintha utólag lett volna beszerelve az autóba, de a Mercedes ragaszkodik mostanában ehhez a megoldáshoz, az új S-osztály kivételével minden új modelljében alkalmazza.


Akár négypontos övet is képes lenne fogadni a jó oldaltartású sportülés

A CLA 45 AMG Shooting Brake-ben könnyen megfeledkezik az apró hibákról az ember, hiszen az orrában a világ legerősebb négyhengerese, a 360 lóerős kétliteres turbómotor dolgozik, amit egy technikus kézzel rak össze az AMG affalterbach-i üzemében, és aláírásával is felel is érte. Ez a morgó, durrogó, de ha akarjuk, kulturáltan is viselkedni képes erőforrás tényleg a CLA legerősebb pontja, mivel egyszerűen kívánja, hogy keményen pörgessük, de akkor sem illetődik meg, ha visszaváltás nélkül akarunk előzni vele, mert a 450 Nm-es nyomatékával rendkívül rugalmas is. Bár 30 kilogrammal nehezebb a kombi a négyajtósnál, ez nem rontott a menetteljesítményeken: a rajtprogrammal csupán 4,7 másodperc szükséges a 100 km/h-hoz, vagyis a CLA Shooting Brake a leggyorsabb kombi az alsó-középkategóriában, még a Volkswagen Golf R Variantnak sincs esélye ellene egy gyorsulási versenyben, bár a leszabályozás miatti, 250 km/h-s végsebességeik egyeznek.


Kézzel rakják össze Németországban a 360 lóerős motort, utána szállítják Kecskemétre

A Mercedes hétfokozatú duplakuplungos váltója viszont nem olyan jó, mint a Volkswagen hatfokozatú DSG-je: valahogy nem olyan gyorsak, élesek a váltásai, és Comfort üzemmódban kicsit lassan is reagál a vezető jobb lábbal leadott parancsaira. Sport állásban persze magára talál, de ekkor jobban ki is húzatja a motort, csak később vált fel, ami néha zavaró lehet. Talán a legjobb, ha Sportban, de kézzel kapcsol az ember a kormány mögötti váltófülekkel.


René Förster rakta össze ezt az erőforrást

Bár a kormányzás elektromos rásegítésű, nincs lehetőség állítani a nehézségén, de ez nem is nagy gond, mert az alapbeállítás is jól sikerült: kellemes ellenállása van a tekerés közben, olyan természetes érzést ad, mint a régi hidraulikus kormányszervók, és még arról is szolgáltat egy kevés visszajelzést, hogy épp mennyire tapadnak az első kerekek. A CLA 45 AMG Shooting Brake-hez széria az automatikus összkerékhajtás: alapesetben csak az első kerék hajt, de ha csúszásveszélyt érzékel a rendszer, akkor a nyomaték 50 százalékát a hátsó tengelyre tudja küldeni. Ha az elektronikus menetstabilizálót az engedékenyebb Sport állásba tesszük, ez a folyamat gyorsabban, a másodperc tört része alatt zajlik le. De még ennek ellenére sem túl játékos a futómű, mert a CLA mindig egy olyan fronthajtású autónak érződik, ami a kanyar közben és kigyorsításnál is át tudja adni hatalmas erejét az útra, akár nedves időben is.


A hátsó lámpák nem változtak a négyajtóshoz képest

Bár a futómű kissé lágyabb, mint a négyajtós CLA 45 AMG esetében, ez nem befolyásolja az útfekvést, minimális dőléssel, és egy kombitól váratlanul nagy sebességgel lehet bevenni a kanyarokat, miközben a Shooting Brake nem lesz sem alul-, sem túlkormányzott, egyszerűen csak sínautóként, semlegesen fordul. Még azzal sem lehet kihozni a sodrából, ha kanyar közepén elvett gázzal, vagy korán megkezdett, padlógázas kigyorsítással provokáljuk. Valamivel kényelmesebb a rugózás, mint a négyajtós AMG esetében, de azért ne legyenek illúzióink: a sportfutómű a 19 colos kerekekkel párosítva azért nem simítja ki olyan fölényesen a nagyobb úthibák ütéseit, mint ahogy az a nagyobb, hátsókerék-hajtású Mercedesekben tapasztalható.


Látványos a matt ezüstszürke fényezés és az AMG oprikai csomag

A CLA Shooting Brake azonos motorral mindössze 170 ezer forinttal drágább a négyajtós CLA-nál, ennyit pedig mindenképp megér a nagyobb használati érték és a vonzó kombi forma. A 122 lóerős 1,6 literes benzines turbómotorral 8,6 millió forinttól indul a kombi árlistája, a cikkben szereplő 45 AMG viszont még úgy is drágának számít a 16,12 millió forintos alapárával, hogy abban szinte minden fontos extra, meg az automatikus váltó és az összkerékhajtás is benne van.


LED csíkok futnak a hátsó lámpában

A CLA Shooting Brake dolgát azonban alaposan megnehezíti, hogy az egy kategóriával nagyobb, szintén friss C-osztályos kombi, a T-modell alig drágább nála: a nagy testvér 129 lóerős benzines turbómotorral már 8-assal kezdődő, hétjegyű összegért is elhozható, ennyit pedig tényleg megér a nagyobb utas- és csomagtér, az igényesebb belső tér és a komfortosabb rugózás, a nagyobb presztízs. A CLA Shooting Brake megvásárlását viszont tisztán észérvekkel nem lehet megmagyarázni, mivel az egyik legfőbb vonzereje pont a formaterve, akinek megtetszik, úgysem fog mást választani a Mercedes kínálatából, és azt sem szabad elfelejteni, hogy a megvásárlásával hazai gyártású termékhez jutunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....