Audi Q5

Show must go on - Audi Q5 hazai bemutató

2017.04.13.

Egy bestsellerhez méltó külső-belső megújuláson esett át a négykarikások legnagyobb darabszámban eladott kompakt SUV-ja. A sikermodell meneteléséhez a Q7-nél megismert technikai újítások arzenálja nyújt asszisztenciát, a cél nem más, mint a szegmens etalonjaként aratni tovább a babérokat.

Szöveg: Horváth Miklós, fotó: Audi AG, szerző

Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke szerint az első generációs Q5 sikerei után nem volt könnyű feladat megalkotni az utódmodellt, ezzel magyarázható talán a formatervi újításokban visszaköszönő visszafogottság. A szögletesség és az élesebb vonalak által dominált külső – annak ellenére, hogy az előd gömbölyded formavilágától nagyban eltér – valamiért nem teszi feltűnő jelenséggé az utakon az második generációs, immár csakis Mexikóban készülő újdonságot. Ennek oka talán abban rejlik, hogy a konszern és az Audi összes modelljén láttuk már az itt használatos küszöb felett és övvonal alatt húzódó fény-árnyék játékot, a singleframe hűtőrácsot, a lámpák felső vonalát összekötő éles vonalat. Ettől függetlenül látszik az új Q5-ösön, hogy fitness terembe járt, de az elődjéhez hasonlóan továbbra sem homályosít el lánykaszemeket a megjelenésével.

Szimpla fronthajtással és háromféle összkerék-hajtással is kérhető. A tesztnap indulási helyszíne Gianni belvárosi étterme volt, majd utunk a Mátrába vezetett - képre kattintva galéria nyílik

Az Audi konzervativizmusa egyébként már bizonyított, hiszen a 2008-ban megjelent és négy év után ráncfelvarráson átesett crossoverből 1,6 millió talált gazdára világszerte. A kezdetben csak ingolstadti gyártás a nagy érdeklődésre való tekintettel kiegészült egy-egy oroszországi, kínai, indiai és malajziai gyáregységgel, így korántsem kell félteni az X3-asnak, Jaguar F-Pace-nek és Mercedes-Benz GLC-nek hadat üzenő négykarikást. Az új modell alkatrészeinek gyártása és összeszerelésének lokációja a tengerentúlra, vagyis Mexikóba költözött, ebből hátránya csak akkor származhat a Q5-nek, ha Donald Trump beváltja ígéretét, és a „chicken tax” néven ismertté vált sarcot kiveti az USA határán túl sátrat vert autógyártókra is. A vízre bocsátott fenyegetés, ha révbe ér, akár 10 ezer dollárral is megdrágíthatja az új modellt a márka egyik legfontosabb piacán.

A 210 mm-es (Allroad drive select üzemmódban 280 mm-es) hasmagasság ellenére is 0,30-as a cw-érték, ami a SUV-ok között dicséretre méltó. A kerékjárati ívek alatt elvész a 18 colos abroncs

Az Audi AG tavaly októberben indította el a Q5 gyártósorait, de rajta kívül a másik két német prémium márka is tervez zöldmezős beruházást a közelben. A Ford esetében hatott a Trump-féle nyomásgyakorlás, ugyanis a márka januárban hírül adta, hogy 1,6 milliárd dolláros befektetéssel készül gyárat építeni másfél kilométerre a BMW területétől, San Luis Potosiban, később pedig megállapodtak, hogy inkább amerikai munkahelyek létrehozására fordítják az említett összeget. Az európai piacra szánt Q5-ösök tekintetében azonban nem kell tartani árnövekedéstől, ugyanis Mexikónak szabadkereskedelmi megállapodása van érvényben az Unió összes tagállamával, ezért jöjjenek a részletek!

Acél, vagy légrúgókkal (726.000 forintos opció), valamint passzív, vagy adaptív lengéscsillapítással is konfigurálható. A kompakt méretek egy meglepően tágas helykínálatot rejtenek

A 300 milliárd forintos beruházás egyik nagy előnye, hogy a jelenleg még csak 200 hektáron elterülő „okosgyár” minden szeglete be van drótozva, vagyis a San José Chiapában történő legapróbb mozzanatról is tudnak az ingolstadti bázis mérnökei. Az új Audi Q5 tehát ennek a high-tech digitális rendszernek a szülötte, azért várhatunk tőle sokat, mert olyan technológiai és logisztikai innovációk medrében zajlik a gyártás, amire még nem volt példa a márka életében. A 14 színben és 5 új felszereltségi szinttel érkező modell külső dimenziói a szélesség kivételével minden irányban gyarapodtak. A teljes hossz 34 mm-rel (4,66 m) a magasság 6 mm-rel (1,66 m), a tengelytáv pedig 12 mm-rel (2,82 m) lett nagyobb. Mindez annyit jelent a valóságban, hogy az új Q5 és bajor ellenfele (BMW X3) közel azonos külső méretekkel és belső helykínálattal vívnak a vásárlók kegyeiért, ugyanis mindkét járgány csomagtere 550 literes, teljes hosszban és tengelytávban pedig alig egy centivel erősebb az ingolstadti. A jelenleg futó X3-snál pedig az volt a nagy durranás, hogy méreteivel már az első generációs X5-ös szintjén van, ergo ugyanez elmondható az új Q5-ről is.

A kompakt prémium SUV-szegmens trónkövetelői között a BMW X3-as, a Mercedes-Bemz GLC és a Jaguar F-Pace modellek említhetők. A kitakarós mátrix LED lámpa felára 707 ezer forint

Szemből és hátulról is a vízszintes vonalak uralják a formát, ugyanez a szélességet erősítő orientáltság uralkodik a beltérben is. A műszerfal ismerős lehet az előző évben debütált modellekből, ezentúl a 12,3 colos virtual cockpit,  a 8,3 colos navi és infotainment, valamint  kézírást felismerő MMI is megtalálható az új Q5-ös opciós listáján. A műszaki újdonságok sorából az ultra technikával működő összkerék-hajtást, a gazdaságos motorokat és a csillapítás-szabályozással működő légrugózást, valamint a mátrix LED-es fényszórókat emelném ki. Az erőátviteli rendszer minden eleme új fejlesztésű, egyaránt finomodott a 6 fokozatú manuális váltó, a 7 fokozatú S-tronic és a 8 fokozatú Tiptronic is. Az Ultra technikájú összkerék-hajtás esetében a rendszer önműködően leválasztja a hátsó hajtást, és ha a helyzet úgy kívánja 2 ezred másodperc alatt újra aktiválja. Az automata váltók az üzemanyag takarékosság jegyében szabadonfutó funkcióval bővültek.

A műszerfal ismerős lehet az A4-es, Q7-es modellekből - a display nem érintős és nem tűnik el, ha leállítjuk a motort. Háromféle infotainmenttel és akár Bang-Olufsen hifivel is rendelhető

És ha már szó esett arról, hogy a formavilág nem feltétlen ég bele a retinánkba, nem árt megemlíteni, hogy az új Q5 tekintete és tudása viszont annál inkább nyomot hagy bennünk. Kiváltképp, ha az oldalanként 16 fénydiódás-egységből álló LED mátrix fényszórót is beikszeljük az extralistán. A 3-3 különlegesen formált tükör és a kamerával operáló rendszer 64 fokozatban tompítja a fénycsóvát, így garantált a vakítás nélküli fényárban autózás minden körülmények között. Hasonlóan a Q7-hez és az A4-hez, a közepes crossover is felszerelhető azzal a személyes útvonal asszisztenssel, mely képes „megtanulni” rendszeresen bejárt útvonalakat, majd az információkat a parkolási pozícióval és a napszakkal kombinálva javaslatokat tenni az optimális útvonaltervezésre, akár inaktív üzemmódban is. Komfort, biztonság, teljesítmény és/vagy menetdinamika növelés tekintetében a bevezetőben említett nagy testvér (Q7-es) opciói szinte mind elérhetők a márka best sellerénél is, ami jó hír azoknak, akiknél nem szab határt a pénztárca a felöltöztetésben – a konfiguráció ugyanis sokat hozhat és el is vihet a fentiekből.

Éppen ezért lényeges, hogy mit kínál a márka a belépőmodell esetében,  ami a 150 lovas dízelmotorral szerelt Q5-t jelenti, Basis csomag esetén. Szériában 17 hüvelykes felniket, hátul LED-es, elöl Xenon plusz fényszórót, a két új módusszal (lift/off road, és allroad) ellátott Audi drive select kapcsolót, gyalogosokat és járműveket is észlelő városi koccanás-gátló rendszert, 7 fokozatú automata-váltót, fáradságfigyelőt, bluetooth csatlakozást, audio streaming funkcióval, 7 colos színes kijelzőt, 8 hangszórós hifit, és az evidenciának megfelelve vezető-, utas- és függönylégzsák rendszert. A 10,9 milliós alapár tartalmaz továbbá fény- és esőszenzort, elektronikus indításblokkolót, szövetkárpitozást és bőr váltóborítást, valamint 40:20:40 arányban dönthető hátsó üléstámlákat és kellemes tapintású bőrrel bevont 3 küllős multikormányt is. A teljesség igénye nélküli felsorolásból talán kivehető, hogy nem fukarkodtak az alapellátmánnyal az ingolstadtiak, de a vérbeli Audis ficsőrökért – nem titok - áldozni kell.

A mexikói jövevény motorkínálatában 4 dízel és 2 benzines aggregát szerepel. Az öngyulladósoknál a kétliteres sornégyesek 150, 163 és 190 lóerős teljesítmény szinttel kaphatók, a csúcson a 286 lovas, 620 Nm-es hegyomlásnyi nyomatékot produkáló 3 literes V6-os TDI áll. Benzineseknél a 2.0 TFSi motorok állnak csatasorba, egy normál és egy kedvezőbb fogyasztásra hangolt verzióval.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....
2024.03.27
Kamionnak ütközött egy kisteherautó az M5-ös autópálya 78-as kilométerszelvényénél, Kecskemét....