Mercedes-Benz

Próbaút-Setra S 515 HD

2014.03.23.

Mindig különleges élmény, ha lehetőség kínálkozik a most piacon lévő autóbuszok valamelyikét vezetni. Különösen igaz ez akkor, ha a Coach of the Year 2014-es választás nyertesével van dolga a szerencsés járművezetőnek.

A kétévente kiosztott turistabusz kategóriában a Setra 500-as sorozata kapta a nemzetközi újságírókból álló zsűritől ezt a megtisztelő címet. Páratlan években a városi autóbuszokat minősíti a zsűri, 2013-ban a Mercedes Citaro volt a nyertes, nem az, ami Budapesten bugyikék színben teljesít szolgálatot, hanem annál egy újabb modell. A Mercedes tehát tarol a buszok között és ez talán nem véletlen. A jármű már első ránézésre is rendkívül esztétikus, még abban a zöld színben is, amelyet a tesztjármű, az S 515 HD viselt. Sőt, kifejezetten szép ez a metálzöld szín, főleg napsütésben mutat jól. De nyilván nem ez motiválta a zsűrit, sokkal inkább a belbecs, amelyben több szempontból is rendkívül előremutató ez a jármű. Ha már külső megjelenés, szót kell ejtenünk a karosszériáról. Hihetetlen, de az általunk kipróbált kéttengelyes, pontosan 12,295 méter hosszú jármű légellenállási mutatója (cw érték) mindössze 0,33, ami még a személyautó iparban is igen jó értéknek számít. A hatalmas, buborékalakú első szélvédő mögött a karosszéria is teljes egészében megújult. A felépítmény a legújabb biztonsági előírások szerint készült, ez több, de vékonyabb oldalsó oszlopokat jelent, így az utasokat sem zavarja, mondjuk egy városnézés alkalmával. A jármű alsó részében 8,5 köbméteres csomagtér áll rendelkezésre, amely kiegészül még 1,7 köbméterrel a kisebb tárolóhelyek tekintetében.

A járművet egy soros, hathengeres, 10,7 literes, Euro6-os Mercedes aggregát hajtja, 428 lóerővel és 1100-as fordulaton leadott 2100 Nm-es nyomatékkal. Már mindez pazarul hangzik, de a finomságok csak ezután következnek. A váltásról a legújabb generációs PowerShift 3-as, nyolcfokozatú robotváltó gondoskodik. Ennek különlegessége az a vezérlő szoftver, amelyet kifejezetten buszos felhasználáshoz fejlesztettek. Tudvalevő, hogy az automatizált váltók nem szeretik a gyakori elindulást-megállást, tehát az araszolást a dugóban, mondjuk városnézés közben. Az új program kiküszöböli a kuplung felesleges csúsztatását. Kis gázadás után, amikor a jármű mozgásba lendül, a fékpedált megérintve aktiválódik, és kis sebességnél a fékpedál lenyomásával-elengedésével szabályozható a jármű sebessége, pont úgy, mintha hagyományos automata váltóval lenne dolgunk. Emellett se szeri, se száma azoknak a vezetést segítő és közlekedésbiztonságot javító berendezéseknek, amelyek megtalálhatóak az 500-as Setrában. A menetstabilizátor és a blokkolásgátló mellett a követési távolságot tartó tempomat, a legújabb generációs vészfék-asszisztens, amely ha kell állóra fékez, a sávelhagyás figyelmeztető és egyéb fékezést segítő, ütközést elkerülő rendszerek mind helyet kaptak az új járműben. A jobb oldali csomagtérben található az elsődleges elektromos panel, amelyet a csomagtartó „plafonjára” szereltek fel és néhány mozdulattal, fiókszerűen kihúzható és lebillenthető a helyéről, így a szerelés könnyűvé válik. A másodlagos elektromos panel a B tengely felett található. A motortérben automata tűzoltó-rendszer gondoskodik a biztonságról.

Fellépve az első lépcsőn, igényes anyagok és kellemes beltér fogadja mind a vezetőt, mind az utast. A vezetőállásban sok minden visszaköszön az új Actros teherautókból, a fő műszerek és kezelőszervek innen valók. A vezetőülés rendkívül kényelmes, a kezelőszervek könnyen elérhetőek, áttekinthetőek. A jármű gombra indul, a kulcsként szolgáló dobozt, ami a távirányítót is magába foglalja, csak a helyére kell csúsztatni. A vezető dolgát számos kamera – tolató és a hátsó lépcsőt figyelő – segíti. A navigáció-hi-fi és egyéb kommunikációra szolgáló panel középen, a vezetőtől jobb kézre kapott helyet, csakúgy, mint a klíma kezelőszervei. A sebességváltó, pontosabban irányváltó a jobb oldali bajuszkapcsolóról vezérelhető, csakúgy, mint a retarder, amely vízhűtéses, olajos és nagyon hatékony. A teljes fedélzeti elektronikai rendszer a menükkel, a tempomat és egyéb asszisztens rendszerek mind a kormánykerékről vezérelhetőek, hüvelykujjal minden elérhető a kormány jobb és bal oldalán elhelyezett gombok segítségével. Az utasok számára két nagyméretű monitor áll rendelkezésre, amelyen akár, a jármű elejére szerelt első kamera segítségével az is kivetíthető, amit a gépkocsivezető lát. De lehetőség van laptop csatlakoztatására is, így a csapatépítő tréning első prezentációi még utazás közben megtekinthetőek. A 44 személyes járműben természetesen minden üléshez tartozik kétpontos öv, az ülések kényelmesek, a lábtér több, mint elegendő. A tető nem csak erősebb, hanem új belső szigetelést is kapott. Ennek és az alacsony légellenállási mutatónak köszönhetően a Setra 500-as rendkívül csendesen fut. Még a vezetőülésben sem volt érzékelhető semmilyen szélzaj, pedig a próbaút során erős szél fújt odakint. Még a vezető melletti lehúzható oldalablakon és a tükrökön sem fütyült a szél, pedig ez általános még az újabb autóbuszoknál is.

A járművet vezetni kifejezetten élményszerű és rendkívül gazdaságos is. A kipróbált kocsi nyolcfokozatú váltójához hosszú áttételes hátsó hidat csatlakoztattak, így 100-as tempónál is mindössze alig 1200-as fordulat felett dolgozott a hathengeres. Ennek és az alacsony légellenállásnak köszönhetően a teljes terheléssel, közel 18 tonna összgördülővel futó jármű fogyasztása autópálya és országúti használattal alig volt több 21 liternél, ami nagyon jó érték. Emellett a motor AdBlue fogyasztását a korábbi normának megfelelő motorokhoz képest 40 százalékkal csökkentették.

Sokáig lehetne még sorolni azokat az apró és kevésbé apró újdonságokat, amelyek megtalálhatóak ebben az új járműben, de a zsűrinek valószínűleg igaza volt, amikor az S 500-asnak ítélte oda a díjat.

A helyzet hasonló a számítástechnika fejlődéséhez. Szinte már követhetetlenek azok az újdonságok és fejlesztések, amelyek ezekben az autókban évről-évre megjelennek. Szerencsére a kényelem mellett egyre nagyobb hangsúlyt kap a közlekedésbiztonság, így az aktív és passzív védelmi rendszerek fejlődése, fejlesztése töretlen. Lehet, hogy nem is olyan sokára eljön az az idő, amikor a leggyengébb láncszem, maga az ember, azaz a gépkocsivezető már nem is kap szerepet a közlekedésben? Ha így haladunk, nem is kell erre olyan sokat várni.

 

(A cikk az AutóKözlekedés 2013/12. számában jelent meg.)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....